Od svého představení v srpnu 2021 dosáhl koncept vysokorychlostního stroje s kolmým vzletem a přistáním (HSVTOL) nového vývojového milníku, když Bell v prosinci 2021 předvedl v plném měřítku technologii skládacího rotoru a digitálního systému řízení letu.
„Jedná se o milník, který posunul v roce 2021 naši technologii HSVTOL na čtvrtou úroveň připravenosti (TRL 4). Vývojový plán pro letošní rok nás rychle posouvá na TRL 5 s integrovanou ukázkou, dostáváme se tak o krok blíže k samotnému letu,“ uvedl Jeff Nissen, senior manažer pokročilých technologií a vedoucí programu HSVTOL ve společnosti Bell.
Ukázka potvrdila zásadní vliv některých technologií, jež kolmý vzlet a přistání umožňují. Jedná se zejména o spolehlivý hardware skládacího rotoru a robustní digitální systém řízení letu.
Tým Bellu dokončil jejich digitální návrh v rekordním čase a velmi rychle se mu povedlo sestavit a otestovat hardware i software potřebný k provedení úplné konverze rotorového systému z turbovrtulového do proudového režimu.
„Ukázka v plném měřítku byla nesmírně důležitá, protože jsme při ní viděli, jak náš digitální návrh ožívá. Zároveň nám umožnila si rychle ověřit klíčové předpoklady, které jsme měli ohledně funkčnosti těchto systémů. Už se těšíme, jak výstupy testů využijeme, neboť jsme se zaměřili na integrovanou ukázku kombinující více systémů letounu,“ sdělil Troy Schank, manažer pokročilé technologické integrace a hlavní inženýr HSVTOL ve společnosti Bell.
Aby Bell dostál svému závazku neustále poskytovat americké armádě inovativní řešení a transformační schopnosti, představil v roce 2021 koncept vysokorychlostního stroje s kolmým vzletem a přistáním. Ten v sobě kombinuje funkce vznášení vrtulníku s rychlostí a doletem stíhacího letounu.
Koncepce těchto strojů přináší schopnost viset s nízkým vzdušným proudem generovaným hlavním rotorem vrtulníku, cestovní rychlost 740 km/h podobnou rychlosti proudových letounů, možnost variabilní úpravy pro širokou řadu misí od bezpilotního vyprošťování osob, autonomního ISR/Strike až po taktickou mobilitu. Skutečná nezávislost HSVTOL na vzletové a přistávací dráze pak v rámci nejrůznějších misijních operací přináší bezkonkurenční výhodu.
Bell má dlouholeté bohaté zkušenosti s výrobou inovativních konfigurací kolmého vzletu a přistání. Jeho moderní řešení vnášejí do letectví pokrok. Ukázkovým příkladem je demonstrátor útočného letounu s dlouhým doletem V-280 Valor. Ten úspěšně ukončil tříleté testovací období, během něhož nalétal přes 200 letových hodin, a prokázal, že jeho revoluční rychlost, dolet a obratnost jsou pro modernizaci amerického vojenského letectva přínosné. Bell u něj použil digitální konstrukci, pokročilé výrobní technologie a nové komerční postupy, které mu umožnily zvýšit spolehlivost, efektivitu provozu, zlepšit cenovou dostupnost a konstruovat s digitální přesností. Program Bell V-280 Valor se osvědčil i díky rychlému vývojovému cyklu a programu přísných letových zkoušek. Díky pokroku ve vývoji technologie HSVTOL bude Bell schopný rychleji dokončit koncept revolučního vysokorychlostního stroje Bell s kolmým startem a přistáním.
Napište váš názor