Stěrače a ostřikovače patří v autě k těm nejdůležitějším bezpečnostním prvkům. Proto obzvlášť v zimních měsících platí víc než kdy jindy, že není radno podceňovat jejich stav a kondici.
1. Stěrače nejsou čističe
Hlavním úkolem stěračů je stírat čistou či případně znečištěnou kapalinu. Poradí si samozřejmě také s pevnými nečistotami na skle, ale ničí se tím. Čím víc je na skle zaschlých zbytků hmyzu, nebo teď na podzim spadaného listí a jehličí nebo jiných tvrdých součástí, tím je větší riziko mikroskopických poškození břitů stírátek a ve výsledku viditelných chyb stírání.
2. Stěrače nejsou škrabka na led
Vadí, nebo nevadí stěračům, když na podzim a v zimě přimrznou ke sklu? Obecně jim to samozřejmě nevadí, nesmíte je ale přimrznuté spustit. Násilné odtržení pak téměř jistě vyrobí trhliny na břitu. Totéž platí, když stěrače použijete na čelním skle pokrytém ledovými krystalky.
„Proto je rozumné – když už parkujete venku v mrazu – nastavit stěrače do servisní polohy a odklopit je od skla. Pokud totiž přimrznou v parkovací poloze schované pod kapotou, je nutné nejprve odmrazit čelní sklo. To je jednak zdlouhavé, jednak to chce dobrý odhad, kdy už jsou stírátka volná,“ radí Pavel Švejdar, který se v Technickém vývoji tuzemské Škodovky zabývá stěrači a ostřikovači.
3. Nenechte zamrznout ostřikovače
Když už je řeč o přimrzání, ani na ostřikovače se v chladných měsících nevyplácí zapomenout. Pokud už jste vyměnili kapalinu v nádobce za zimní nemrznoucí, pamatujte na jeden důležitý úkon. Dostaňte veškerou letní směs i z hadiček, především z té dlouhé vedoucí k zadnímu sklu. Zamrzlé ostřikovače jsou nepěknou a zbytečnou lapálií.
4. Kdy stěrače vyměnit?
Častá otázka: kdy je správný moment k výměně stěračů? Vydrží opravdu hodně – stírátka se testují na půl milionu setření – ale takovou výdrž v reálném provozu nemají.
Optimální čas pro koupi nových stírátek vidíme doslova na vlastní oči – když se na skle objevují nesetřené pruhy, fleky nebo když stěrač poskakuje.
Při výměně stěračů je třeba použít takzvanou servisní polohu, která jediná zaručuje jejich bezpečnou dosažitelnost.
Pavel Švejdar doporučuje kupovat raději originální stěrače než například ty z hobbymarketů: „Ty jsou totiž univerzálně použitelné na řadě různých modelů mnoha značek, na žádném ale tak, jak ho výrobce konstruoval. Platí to stejně jako u ostatních náhradních dílů. Zároveň má druhovýroba většinou mohutný univerzální adaptér spojující rameno a stírátko, který je nevzhledný a rušivý při pohledu zvenčí i zevnitř,“ popisuje Švejdar.
5. Povinné ostřikování světel
Na závěr se podíváme ještě na jeden prvek. Nejprve číslo: 2,3 baru. Právě takovým tlakem ostřikují výsuvné integrované ostřikovače vaše světlomety. Ono je totiž potřeba nejen dobře vidět, ale taky být viděn – i tyto ostřikovače tak přispívají k vyšší bezpečnosti.
„Řada lidí si to neuvědomuje, ale znečištěné světlomety hrají velkou roli. Některé světlomety totiž vydávají velmi intenzivní světlo, typicky to jsou xenony. Když je jejich krycí sklo špinavé, jsou náchylnější na oslňování v důsledku různého lomu světelného paprsku. Proto je pro tento typ světlometů ostřikovač povinný. Pro ostatní typy – třeba LED světlometů – slouží ostřikovač jako komfortní funkce,“ uzavírá Švejdar.
Proč se stěrače zpožďují? Některé vozy mají takzvané zpoždění stěračů. Pokud dlouho neostřikujete čelní sklo, hadičky vedoucí ostřikovací kapalinu mohou být prázdné – pak nějakou dobu trvá, než ji spuštěné čerpadlo dopraví k tryskám a ty pak na sklo. Při současném spuštění čerpadel a stěračů by mohlo dojít ke stírání nasucho. Stěrače jednoduše čekají na kapalinu na čelním skle. Například u škodovek je tato funkce z bezpečnostních důvodů aktivní jen do rychlosti 120 km/h.
Napište váš názor