Zajímá vás, jaké poznávací značky se prohání pod Eiffelovou věží? Kterou zemi si Francie při tvorbě svého současného systému poznávacích značek vzala za vzor? A jak do toho všeho zapadá Ludvík XVI.? Odpovědi najdete v našem článku!
V tomto díle navštíví seriál Tajemství poznávacích značek Francii, zemi ztřeštěných četníků ze Saint Tropez, rychlých taxikářů z Marseille či nesmlouvavých policistů z Paříže. A samozřejmě Fantomasova létajícího auta.
První obdoba poznávacích značek (PZ) se ve Francii objevila již v roce 1783, kdy král Ludvík XVI. nařídil, aby pařížští kočí měli na svých kočárech plaketku se jménem a adresou. Důvodem byla již tehdy snaha omezit kriminalitu v pařížských ulicích.
V roce 1901 pak byl ve Francii zaveden celostátní systém poznávacích značek, které měly až do roku 1992 ikonickou podobu bílých či stříbrných znaků na černém pozadí. Tato barevná kombinace je k dispozici i dnes, ale vydává se pouze na přání na historické vozy.
Současný systém PZ platí od roku 2009 a inspiroval se v Itálii. Byl zaveden ve snaze celý systém zjednodušit a ztížit obchodování s kradenými vozy (v roce 2008, tedy rok před zavedením nového systému, bylo ve Francii ukradeno přes 130 000 aut).
Přední i zadní značka jsou vyvedeny černým písmem na bílém podkladu (předtím byla zadní PZ černým písmem na žlutém pozadí). Vlevo se v tradičním modrém pruhu nachází mezinárodní kód Francie (F) a hvězdy EU, vpravo je navíc druhý modrý pruh, v jehož horní části je umístěn znak či erb některého z 18 francouzských regionů a pod ním číselná kombinace jednoho z departementů daného regionu. Nejznámější je v tomto kontextu číslo 75, což je kód Paříže.
Je zajímavostí, že volba regionu i departementu závisí čistě na vůli prvního majitele vozu a nijak nesouvisí s místem registrace. A ano, opravdu pouze prvního majitele, jelikož auta mají od prvního prodeje až do sešrotování jednu poznávací značku. Právě to má ztížit obchod s kradenými auty. Dalším opatřením jsou nové bezpečnostní prvky na technickém průkazu vozidla, jejichž účelem je znesnadnit falšování technických průkazů.
Poznávací značky mají formát PP-ČČČ-PP (P jsou písmena, Č jsou čísla). Systém je posloupný a společný pro celou Francii. Na rozdíl od mnoha jiných zemí je tak francouzský systém zcela nezávislý na departementech či regionech – i díky tomu si je řidiči mohou volit dle libosti.
Tajemství poznávacích značek: Itálie
Úplně první PZ měla podobu AA-001-AA a nejdříve se přičítají čísla (AA-999-AA) a poté zprava postupně také písmena. Celý systém skončí nejpozději kombinací ZZ-999-ZZ. Existuje jedna zakázaná kombinace písmen, kterou je SS (odkaz na nacistické jednotky SS). Kromě toho se vůbec nepoužívají písmena I, O a U, jelikož by se mohla plést s čísly 1, 0 a písmenem V. Dohromady existuje téměř 280 miliónů různých kombinací a při předpokládaných průměrných prodejích 3 milionů vozů ročně by tak tento systém mohl vystačit na 80 let.
Odchylek od standardního francouzského systému PZ existuje jen minimum. Před rokem 2009 měla vlastní formát poznávacích značek například policie, armáda či některé vládní úřady, ale to bylo s nástupem současného systému zrušeno.
Tajemství poznávacích značek: Španělsko
Stejně tak pokud chtějí francouzští řidiči značku na přání, tak si musejí nechat zajít chuť. Specifická kombinace písmen se nyní používá pouze u dočasných registrací vozidel (jejichž PZ začínají písmeny WW) a na testovacích a předváděcích vozech (v jejich případě PZ začínají písmenem W, po kterém hned následují čísla). Co se však zachovalo, je formát diplomatických poznávacích značek, které mají podobu bílého či oranžového písma na zeleném pozadí.
Napište váš názor