Prototyp tzv. emoji bundy umožňuje cyklistům zřetelně signalizovat svoje úmysly na silnici. Má dopomoci k lepším vztahům mezi cyklisty a řidiči aut.
Jezdit na kole ve městě nebylo nikdy populárnější. Úřady podporují cyklistiku kvůli ovzduší ve městech, sdílení kol je už poměrně běžné a miliony lidí po celé Evropě využívají kolo k cestám do práce, jako sport nebo jednoduše pro radost.
Komunikace mezi cyklisty a řidiči může být ale složitá. Když chce cyklista dát znamení o změně směru jízdy nebo poděkovat gestem, musí pustit řídítka, což může vést ke ztrátě stability, případně pádu, který v hustém městském provozu znamená mimořádné riziko. Podle údajů Evropské komise na evropských silnicích a ulicích každoročně zahyne přibližně 2 000 cyklistů.
Automobilka Ford nyní v zájmu iniciativy „Share the Road“ (podělte se o silnici) nechala vyrobit prototyp „emoji bundy“, která cyklistům umožňuje snadno a bezpečně signalizovat jejich záměry i pocity. Emoji jsou už od svého vzniku před více než dvaceti lety popisovány jako první jazyk vzniklý v digitálním světě. Pro většinu lidí je totiž snazší vyjádřit pocity prostřednictvím emoji než verbálně do telefonu.
„Emoji bunda“ má na zádech diody upevněné v síťovině, které mohou zobrazit následující symboly:
Cyklista volí konkrétní signál pomocí dálkového ovládání na řídítkách.
„Žijeme – a jezdíme – ve světě, kde je komunikace mimořádně důležitá. Mezi řidiči a cyklisty se ale až příliš často redukuje na troubení a vulgární gesta. Cyklisté zpravidla musí pustit jednou rukou řídítka, chtějí-li komunikovat – a to snižuje jejch bezpečnost. Emoji bunda využívá všeobecně srozumitelné komunikační prostředky a ukazuje možný způsob, jak napětí mezi oběma skupinami snížit. Všichni se učíme, jak se o silnici dělit,“ říká o novince šéf projektu Share the Road Emmanuel Lubrani.
Cílem kampaně „Share the Road“ je podporovat sounáležitost mezi různými skupinami účastníků silničního provozu. Ford věří, že z většího rozvoje bezpečné cyklistiky budou nakonec těžit všichni.
Společnost vytvořila mimo jiné oceňovaný program virtuální reality, který pomáhá řidičům lépe se vžít do kůže cyklistů – a naopak. Předběžné studie naznačují, že téměř všichni účastníci programu vyjádřili po jeho absolvování vůli upravit své chování v silničním provozu.
Napište váš názor