Třicet let dělí Škodu Favorit a Škodu Enyaq. Stejnou dobu trvá také spojení Škodovky a koncernu Volkswagen. Co vše se za tu dobu změnilo?
Přeneste se s námi o tři dekády zpět a připomeňte si, co se v roce 1991 odehrálo. A jak obrovský kus cesty svět od té doby urazil.
V roce 1991 Nirvana vydala hymnu generace X „Smells Like Teen Spirit“, Anthony Hopkins exceloval ve filmu Mlčení jehňátek, za který získal Oscara. Michael Jackson přichází s albem Dangerous a svět opouští Freddie Mercury.
Svět se propojuje a zmenšuje. Sotva pár let po pádu komunistické říše Michail Gorbačov odstupuje z postu prezidenta Sovětského svazu, který se rozpadá. Václav Havel oznamuje zánik Varšavské smlouvy a Helmut Kohl se potřetí stává kancléřem — tentokrát už sjednoceného — Německa.
Stačilo třicet let a svět se stal jednou globální vesnicí. Odmyslíme-li si současná opatření proti onemocnění covid-19, můžeme létat z jednoho konce planety na druhý, díky technologiím jsme v neustálém spojení se zbytkem světa, setkáváme se přes videokonference, téměř přesně víme, jaké nás čeká počasí, nakupujeme několika ťuknutími prstu na displeje svých mobilů.
Internet do každého telefonu a auta
Jednou z nejzásadnějších událostí je uvolnění internetu pro neomezené komerční použití. Právě před třiceti lety začínala éra www — sítě, která propojuje svět. Dnes si život bez internetu nedokážeme ani představit, vždyť prostupuje úplně každou oblast našich životů. Výjimkou nejsou ani automobily, které jsou dnes doslova nabité elektronikou, čipy, ale také třeba eSIM s vysokorychlostním připojením LTE ve standardní výbavě, které vozy nepřetržitě spojují s okolním světem.
Auta můžeme ovládat z aplikací v mobilu, plánovat na dálku jízdy, odemykat a zamykat je, nastartovat či vyhřát, ale třeba i zaparkovat. Servisy nás samy kontaktují, že se blíží pravidelná prohlídka a že máme sjeté brzdové destičky, máme k dispozici streamovanou hudbu a na velkoplošných obrazovkách na palubní desce dokonce i videa. Technologický vývoj posledních třiceti let se samozřejmě odrazil i v automobilovém průmyslu.
Spojení, které před třiceti lety zachránilo budoucnost
Ostatně právě vozy značky Škoda jsou toho pěkným příkladem. Před třiceti lety tu byl Favorit, který zlákal ke vstupu strategického partnera Volkswagen. Nyní Škodovka uvádí na trh první zcela elektrické SUV Enyaq iV. Větší skok si lze jen těžko představit.
Spojení se zahraničním investorem přitom bylo pro mladoboleslavskou automobilku ve své době záchranou. Vítězem privatizační soutěže mezi osmi zájemci se stal koncern Volkswagen, který slíbil investice a rozvoj české automobilky.
Milníkem je 16. duben 1991, kdy smlouva vstoupila v platnost. Za vklad 620 milionů marek (ano, tehdy v Německu nebylo euro) získal německý výrobce 31% podíl. Ten postupně navyšoval, až se v roce 2000 stal výhradním akcionářem.
Škoda Favorit – v letech 1988-1994 bylo vyrobeno 783 167 kusů
Favorit byl po Ladě Samaře druhým vozem s náhonem na přední kola v zemích bývalého východního bloku, který nebyl licencí některého ze zahraničních modelů a během svého životního cyklu prošel několika modernizacemi. Při první, hned po převzetí koncernem Volkswagen v roce 1991, se logo umístěné na chladiči přesunulo doprostřed a zmizel otvor pro vstup vzduchu pod ním (vzduch nasávaly jen otvory v nárazníku). Postupně se vylepšovaly materiály, vzhled ale změn nedoznal.
V lednu 1993 dostal kryt chladiče nový otvor vstupu vzduchu, takzvaný knírek, samotný chladič byl o několik milimetrů užší. Jiný tvar dostaly nárazníky (zlepšila se aerodynamika), zvětšil se rozchod kol a kola dostala také nový design.
Původní hnědý interiér zčernal, nové dveřní výztuhy přispěly k vyšší bezpečnosti. Také se zakulatily kliky nebo víčko nádrže, vylepšená byla elektroinstalace. Faceliftovaný model dostal také logo automobilky doprostřed pátých dveří.
Škoda Enyaq iV – výroba od roku 2020
První čistě elektrické SUV značky představuje doposud největší krok české automobilky při realizaci strategie v oblasti elektromobility. Enyaq iV je první sériový vůz od Škodovky na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Nabízí velkorysý prostor, který je pro škodovky typický. Nové designy interiéru nahrazují klasické výbavové stupně a jejich přehledná nabídková struktura umožňuje individuální konfiguraci vozu několika kliky myší. V nabídce je pohon zadních nebo všech kol, čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Díky dojezdu více než 520 km v režimu WLTP zvládá Enyaq skvěle každodenní jízdu ve městě i dlouhé cesty. Slušný pokrok, ne?
Napište váš názor