Do Mladé Boleslavi dorazil před dvěma lety vůz s DNA značky Škoda, který pomáhal tvořit historii motorismu na druhém konci světa. Model Trekka se od roku 1966 vyráběl na Novém Zélandu.
Celkem v novozélandském městě Otahuhu vznikly téměř tři tisíce těchto vozů, které můžeme nazvat předchůdci dnešních SUV. Do Evropy se dostalo v nedávné době jen několik exemplářů, jeden z nich se v roce 2018 stal součástí sbírky Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, další v plně provozuschopném stavu vlastní majitel z jižní Moravy.
Trekka, historicky první automobil navržený a vyráběný na Novém Zélandu, byl společným dílem automobilky Škoda, novozélandského importéra mladoboleslavské značky a tamních specializovaných firem.
Z Mladé Boleslavi byly v rozloženém stavu dodávány kompletní technické skupiny (motor, převodovka, nápravy) vozu Škoda Octavia.
Podvozek se lišil především zkrácením rozvoru z 2 389 mm na 2 165 mm. Na něj se pak montovala karoserie, která byla společným dílem britského designéra George Taylora a někdejšího vedoucího vývoje karoserií automobilů Škoda Josefa Velebného.
K výhodám vozu Trekka patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku. Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1 221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 koní) při 4 500 ot./min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti až 110 km/h.
Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou, nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou.
Poháněna byla zadní kola zavěšená na výkyvných polonápravách. Kromě zkráceného rozvoru měla Trekka i kratší stálý převod v rozvodovce (ze 4,78 na 5,25). Průměrná spotřeba při běžném provozu činila přibližně 11 litrů na 100 km.
První vyrobené vozy přivítal Nový Zéland s velkou slávou 2. prosince 1966. V prvním měsíci výroby se jich prodalo 17, prodeje pak zvolna rostly. Nejvíce jich vyrobili v roce 1969, celkem 724.
Rok na to vláda uvolnila podmínky pro import lehkých užitkových automobilů. V roce 1971 navíc zemřel majitel montážního závodu Noel Turner a zároveň v Československu skončila výroba modelu Octavia Combi. Poslední skladové kusy Trekky se doprodaly v roce 1973. Několik stovek jich vyvezli do Austrálie, Indonésie a několik desítek kusů doputovalo na Fidži, Tongo, Samou, Cookovy ostrovy a do Vietnamu.
Napište váš názor