S více než 15 miliony vozy vyrobenými od svého uvedení na trh v roce 1990 je Renault Clio modelem ověnčeným mnoha superlativy, neprodávanějším francouzským vozem všech dob, prvním evropským vozem dvakrát oceněným cenou Evropské auto roku, nejlépe prodávaným vozem ve Francii od svého uvedení na trh a lídrem segmentu B v celé Evropě.
Od počátku je Clio vnímáno jako malé auto s „provedením velkých vozů“. Smyslem modelu Clio bylo vždy vytvářet všem dostupné inovace a zákazníkům poskytovat úroveň vybavení a vylepšení spojované spíše s vozy ve vyšším segmentu a zároveň nabízet kompletní řadu modelů včetně sportovních a exkluzivních variant. Při svém uvedení na trh se Clio oficiálně prezentovalo jako „univerzální malé auto navržené a vyrobené podle stejně přísných pravidel jako velká auta“.
Když se v roce 1990 Clio objevilo jako náhrada za Renault 5, jednalo se o první revoluci: propříště se modely Renault nepojmenovávaly pomocí číslovek, ale používala se podstatná jména, aby byly názvy lépe zapamatovatelné a dostaly teplejší a lidštější stránku.
Clio je v řecké mytologii múza, a význam slova – Kleió – je „ten, kdo je slavný“: Pro Clio, které se stalo slavné a úspěšné již od první generace vozu, to byl prorocký název.
A ten se ukázal úspěšný; Clio se ve Francii umístilo na vrcholku prodejních žebříčků a získalo ocenění Evropské auto roku. Slovy poroty „má nové kompaktní auto úžasný design, vysokou úroveň kvality, velkorysý vnitřní prostor a výbavu nevídanou u modelů této velikosti“.
Renault Clio 1: Okamžitý úspěch
Clio převzalo nelehkou úlohu nástupce Renaultu 5, jednoho z nejúspěšnějších automobilů té doby. Jeho cílem však nebylo stát se přímou součástí rodové linie Renault 5. Z tohoto důvodu bylo Clio oficiálně představeno jako „malý všestranný automobil, který byl navržen a vyroben podle stejně přísných kritérií jako automobily velké“. Znamenalo to přesun do vyššího segmentu, kde Clio oslovilo zákazníky vyhledávající parametry a výbavu typické pro vozy vyšších tříd a zároveň si zachovalo kompaktní rozměry (Clio 1 měřilo na délku pouhých 3,71 m).
První generace Clio byla dostupná s ABS, klimatizací, elektronickou automatickou převodovkou, alarmem, posilovačem řízení a elektrickým odmrazováním zrcátek. S touto úrovní výbavy Clio přepsalo pravidla pro segment evropských aut do města.
Aby uspokojil touhy nejnáročnějších zákazníků, v roce 1991 Renault uvedl na trh luxusní verzi Clio Baccara, která se honosila šedým koženým čalouněním, hlavicí řadicí páky s prvky z žilkovaného ořechového dřeva, výplněmi dveří potaženými kůží a chromovanými ovladači. V roce 1998 verzi Baccara nahradilo Clio Initiale, které generaci za generací tvoří vrchol nabídky modelu Clio.
Již při svém uvedení na trh bylo Clio zvoleno „Evropským autem roku 1991“. „Nový malý automobil má znamenitý styl, výbornou úroveň kvality, velkorysý prostor a bohatou výbavu, která nemá u modelu této velikosti obdoby,“ stálo tehdy ve výroku poroty.
Renault Clio 2: Prostor pro všechny
Druhá generace se zaměřila na ještě lepší využití prostoru. Byla o 7 cm delší a představila se s 16ventilovými pohonnými jednotkami. Díky vybavení všech verzí systémem ABS a čelními a bočními airbagy se bezpečnost stala hlavní devizou vozu. Navíc nabídla mnohem vyspělejší chování na silnici a větší porci komfortu.
Clio bylo také poprvé dostupné v R.S. verzi a s šestiválcovým motorem vzadu.
Renault Clio 3: Naprosté bezpečí
Třetí generace modleu Clio byla uvedena na trh v roce 2005. U této řady byla posílena úroveň kvality a elegance. Myslelo se i na pohodlí cestujících, protože Clio nabídlo automatickou klimatizaci nebo navigační systém TomTom.
Delší (3,99 m) a prostornější vůz se posunul výše co do kvality a konečné úpravy a dostal výbavu odpovídající vyššímu segmentu, včetně hands-free startovací karty, systému GPS a tempomatu / funkce omezovače rychlosti.
Získal nejvyšší známky za aktivní i pasivní bezpečnost, a je k dostání s až osmi airbagy. Byl prvním vozem své kategorie, který získal pět hvězdiček v nárazových zkouškách EuroNCAP.
Byl to také první model Clio dostupný ve verzi kombi, tzv. Grandtour. Všechny výše uvedené vlastnosti byly znovu oceněny v roce 2006 cenou Evropské auto roku. Bylo to vůbec poprvé, kdy nějaké auto získalo prestižní vyznamenání dvakrát (1991 a 2006).
Renault Clio 4: Vášeň pro design
V roce 2012 se představilo čtvrté vydání modelu Clio. Tato generace znamenala naprostou revoluci v pojetí vnějšího designu. Směr, který vytyčil šéfdesignér Laurens van den Acker, přinesl smyslné linky, vkusné detaily a také ikonický lak červená Flamme.
V průběhu kariéry Clio 4 dostalo novou luxusní výbavu, včetně hands-free parkovacího systému Easy Park Assist. Clio se výborně prodávalo a prodeje se každoročně zvyšovaly. Dostalo se mu široké výbavy, zejména R-LINK, zabudovaný multimediální tablet s připojením, a jako první na světě mělo zvukový systém „bass reflex“. Nabízelo také úplnou úpravu podle potřeb zákazníka prostřednictvím široké možnosti výběru dekorativních částí interiéru i exteriéru a čtyři různé designy.
Přímo inspirováno koncepcí aut DeZir, bylo Clio 4 prvním modelem s novou vizuální identitou řady Renault. S designem inspirovaným vášní nabízel nový model vlastnosti jako smyslnost, přitažlivost a zvláštní duši.
Renault navíc u nových generací Clia pravidelně zvyšoval počet koní na litr zdvihového objemu a vždy nabízel sportovní verzi s označením Renault Sport; příkladem je Clio 3 R.S. z roku 2006 poháněné motorem o výkonu 197 koní, dále Clio 4 R.S. poháněné 200 koňmi v roce 2013 a konečně Clio R.S. Trophy z roku 2015 s 220 koňmi.
Renault Clio 5: Nejlepší Clio všech dob
Nejnovější vydání modelu Clio je sice zvenku pokračovatelem odkazu předchozí generace, ale pod povrchem nezůstal kámen na kameni. Mimořádně hodnotný interiér, moderní asistenční systémy včetně poloautonomního řízení 2. stupně a dokonce i hybridní pohon E-TECH s výkonem 140 koní.
Pátá generace Clio představená na začátku roku 2019 nese veškerou DNA, v níž se skrývá úspěch modelu, který trvá více než 30 let. Staví na silných stránkách každé z předchozích čtyř generací a zároveň otevírá novou a netrpělivě očekávanou kapitolu pozoruhodného příběhu.
Napište váš názor