S příchodem nového roku začala v ČR platit novela zákona o provozu na silničních komunikacích. Přináší řadu novinek, například řidičský průkaz na zkoušku už od 17 let, zjednodušení bodového systému, vyšší pokuty za závažnější přestupky, zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic či zrušení povinnosti mít u sebe řidičský a technický průkaz.
„Změny se týkají i povinného ručení, zpozornět by tedy měl každý majitel vozu – a nejen vozu. Povinné ručení nově platí i pro některé další dopravní prostředky. Mění se také limity pojistného plnění nebo to, kdo za sjednání pojištění odpovídá,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Vozidlem už není jen automobil nebo motocykl
Na první pohled banální úprava definice pojmu „vozidlo“ přináší poměrně velké změny. Jasně totiž říká, že povinné ručení se nově týká i některých dalších dopravních prostředků.
To je pasáž, která by měla zajímat především majitele elektrokoloběžek, segwayů, zahradních traktůrků a velkých sekaček, golfových vozíků nebo sněžných skútrů.
„Ještě než se své koloběžky kvůli povinnému ručení raději zbavíte, zkontrolujte si její maximální rychlost. Nové podmínky se totiž vztahují jen na vozidla, pro která platí některá z následujících podmínek: maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, maximální konstrukční rychlost je vyšší než 14 km/h a vozidlo současně váží víc než 25 kilogramů. Majitelé elektrokol si mohou oddechnout. Novela se týká jen vozidel, u kterých je motor hlavním pohonem,“ říká Martin Thienel.
Pokud jde o zmiňované zahradní traktůrky a další vozidla ze seznamu, povinnost zákonného pojištění se na ně nevztahuje v případě výhradního provozu jen na soukromém pozemku nebo v jiných uzavřených prostorách. Pojištění tedy nepotřebujete, když jezdíte se zahradním traktorem jen u sebe na zahradě, nebo třeba s vysokozdvižným vozíkem po skladu. Povinné ručení budete potřebovat jen tehdy, když se s vozidlem rozhodnete vyjet na veřejnou komunikaci. Pozor si dejte třeba na přejezdy mezi pozemky nebo cesty traktorem či čtyřkolkou do lesa.
Za pojištění odpovídá provozovatel
Zatímco dosud odpovídal za povinné ručení vozu jeho majitel, nově přechází povinnost sjednat pojištění na provozovatele, který vůz skutečně využívá. Tím může, ale nemusí být stejná osoba. Pro většinu lidí se nic nemění, bylo ale třeba ošetřit případy, kdy za nesjednané pojištění odpovídala například leasingová společnost jakožto reálný majitel vozu. Nutno ještě podotknout, že provozováním auta se rozumí jen dlouhodobější činnost. Pokud tedy auto půjčíte na den svým dětem, nestávají se z nich provozovatelé. Občanský zákoník pak stanovuje, že pokud není možné provozovatele určit, je jím automaticky vlastník vozidla.
Provozovatel nese odpovědnost i za odstavené vozidlo
Pojem „provoz vozidla“ se nově vztahuje i na stojící dopravní prostředek. To znamená, že pokud odstavíte auto u silnice a vytvoříte tak překážku, kvůli které dojde k nehodě, za veškeré škody odpovídáte vy. U aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu na pozemních komunikacích, tzv. „depozit“ se nic nemění. Povinné ručení mít nemusí, uzavřít se musí spolu se zpětným uvedením do provozu.
Zvyšují se pojistné limity
Doteď bylo možné sjednat povinné ručení s pojistným limitem od 35 milionů korun. Takové pojištění bylo často nejlevnější, proto lákalo spoustu zájemců. Ne vždy ale tato částka na pokrytí škody stačila. Aby se zabránilo případům, kdy musel viník nehody sáhnout do vlastních úspor, minimální pojistný limit se nově zvýšil na 50 milionů korun.
Nemusíte se ale bát prudkého zdražování pojistného, vyšší limity se do ceny prakticky nepropíšou. Už v minulých letech byly rozdíly mezi produkty 35/35 a 50/50 minimální.
Zelenou kartu už nemusíte mít u sebe
Tato změna sice neplatí hned od začátku roku, ale během prázdnin nebo od září už bychom se měli dočkat. A o co konkrétně půjde? „Při cestách po Česku se nebudete muset prokazovat takzvanou zelenou kartou, policie si platnost pojištění snadno ověří elektronicky. Už teď přitom platí, že u sebe nemusíte vozit papírovou kartu, stačí ji mít vyfocenou nebo uloženou v mobilu. Pozor si ale dejte při cestách do zahraničí. Zelená karta bude pořád sloužit jako mezinárodně platný doklad o pojištění. Plná digitalizace se sice chystá v rámci celé Evropské unie, ještě to ale chvíli potrvá,“ upozorňuje Martin Thienel.
Napište váš názor