V sobotu o půlnoci skončila veřejná dobročinná aukce NFT Meastropiece od TMBK pro společnost McDonald’s. Dílo se vydražilo za konečných 281 400 Kč, které poputují nadačnímu fondu na podporu rodin vážně nemocných dětí. Spolupráce umělce, grafika a satirika Tomáše Břínka a společnosti McDonald’s se zapíše minimálně do české historie nejen kvůli výsledné částce, ale také proto, že je vůbec první podobného ražení.
Aukce jednoho jediného originálu digitálního díla Maestropiece od TMBK probíhala online posledních čtrnáct červencových dní. Přihazovat mohl kdokoliv, kdo je majitelem peněženky s kryptoměnou Ethereum a má účet na portálu OpenSea.io, kde aukce probíhala.
První NFT burger byl nakonec vydražen za 5,04 Etherea, což je v přepočtu 281 400 Kč.
„Z výsledné částky jsme nadšení. Soukromé tipy a cíle jsme samozřejmě měli, ale výsledek naše představy i očekávání vysoce předčil,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK. Do aukce se zapojilo deset dražitelů, mezi kterými nechyběl ani známý youtuber a „technologický evangelista“ Petr Mára.
„Aukce určitě úspěšná byla – výtěžek jde na dobročinné účely a prodej díla přesáhl 250.000, Kč. Zároveň celá aukce zvedla povědomí o NFT a blockchain technologiích obecně. Za mě osobně NFT ukazují možný technologický vývoj, kdy se jako lidstvo budeme více a více přesouvat do online prostředí a budeme řešit stejné otázky, které máme v dnešním světě – vlastnění a nakládání s uměním a díky NFT nejenom s uměním, ale kompletně s digitálními objekty. A poslední měsíce ukazují, že zájem o NFT celosvětově roste, což samozřejmě přitahuje investory a tím pádem i cena investic nabírá nových výšin,“ říká Petr Mára.
Nejdražší digitální burger
Originální a Tomáše Břínka vůbec první NFT dílo vzniklo v rámci projektu na podporu prodeje limitované edice hamburgerů Maestro v síti restaurací McDonald’s. „Vytvořit NFT byla výzva, do spolupráce jsem šel i z toho důvodu, abych zjistil, co taková práce obnáší, jak náročné vytvoření digitálního burgeru nebo díla NFT obecně může být. Toto NFT je to v podstatě mým prvním obrazem, který byl nabídnut k prodeji a z výsledné částky mám velkou radost, zvlášť, když veškeré finance jdou na dobrou věc,“ říká Tomáš Břínek.
Rekordní částkou, za níž bylo dílo nakonec vydraženo dělá z Maestro burgeru nejen nejšťavnatější, ale od neděle i nejdražší digitální burger. Hlavní devízou však v konečném důsledku zůstává především charitativní podtext spolupráce a projektu samotného.
Částka totiž poputuje na účet Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda a Ronald McDonald House Charities. Ty se zaměřují na podporu rodin vážně a dlouhodobě nemocných a hospitalizovaných dětí, kterým poskytují bezplatné ubytování v jejich blízkosti, komfort i možnost odpočinku v nelehké životní situaci, především ale dávají rodinám možnost a šanci zůstat pospolu.
Napište váš názor