Kola dělají auto. Na tom se shodne většina milovníků aut a souhlasí i automobiloví designéři. Pojďte se podívat, jak vznikají kola pro automobily!
Bez kol by auto nikam nejelo, ale kola jsou také nedílnou součástí designového celku, a mají svou technickou i estetickou roli. Přestože nikdy nevykročí z hranice kruhu, jsou pro designéry stále velkou výzvou. Například za vzhled kol modelů značky Škoda odpovídá část týmu designérů, který má na starost exteriér vozů.
V celém oddělení Škoda Design působí návrháři šestadvaceti národností a dostat se mezi ně je snem tisíců čerstvých absolventů stejně jako zkušených profesionálů.
„Na svém stole mám neustále stoh portfolií zájemců z celého světa,” říká koordinátor exteriérového designu Jiří Hadaščok, který během své kariéry v rámci koncernu spolupracoval se značkami Volkswagen, Seat a slavným italským studiem Giugiaro.
Práce designérů podléhá utajení na podobné úrovni jako strategická rozhodnutí vedení automobilky, neboť vzhled vozů včetně klik, zpětných zrcátek a kol je součástí chráněné identity značky.
Ke každému modelu vždy nová kola
Škoda Design sídlí ve vile na břehu řeky Jizery v Mladé Boleslavi. Na stolech tu leží návrhy kol v různých formách a podobách: náčrtky v blocích, barevné výtisky vystřihnuté a nalepené na kartony, fragmenty paprsků, středy s logem okřídleného šípu, prototypy, i hotová kola ze sériové výroby. Skici kol svítí i z obrazovky tabletu, stejně jako z prezentace na velkém LCD monitoru.
Představa o možném vzhledu kol se začne rýsovat vždy spolu s každým novým automobilem. Společně s ním se rodí i nová unikátní paleta kol, která se s jinými modelovými řadami ze zásady nesdílí. Třebaže se některá kola můžou navzájem podobat, každý typ se vyvíjí vždy od úplného začátku. Každý model se nabízí se specifickým výběrem kol, přičemž u nejprodávanějšího modelu Octavia lze vybírat až ze dvaceti různých designů.
„Na začátku procesu se připraví první paleta kol, která může obsahovat třeba i stovku různých návrhů. Z ní se pak vybere něco kolem padesáti témat pro další zpracování,” říká koordinátor designu kol Radim Lísek.
Od prvotního nápadu do sériové výroby je dlouhá cesta. „Vybraná 2D skica se často vyzkouší v reálném měřítku na daném modelu nového vozu. Někdy je dojem jiný než v počítači, protože svou roli hrají i proporce,” vysvětluje Radim Lísek. Druhý způsob, jak ověřit, že kolo bude s autem ladit, je promítání na velkou LED stěnu v designovém studiu. „Tak zjistíme, jestli auto to dané kolo vizuálně unese,” vysvětluje designér. Celý tým pak hodnotí, jak dobře kolo ladí s karoserií, přičemž nesmí působit moc křehce, ani příliš zavřeně.
Nejde jenom o vzhled
Kromě estetického dojmu musí designéři zohlednit celou řadu dalších kritérií. V těsné spolupráci s technickým oddělením vývoje podvozku navrhují kola, která budou dostatečně pevná a odolná. Významnou roli hraje i ekonomika výroby a silným tématem posledních let je úsilí o dosažení ideálních tvarů z hlediska odporu vzduchu a snižování spotřeby.
„Pro designéra je výzva dělat věci nekompromisně esteticky kvalitní a zároveň funkční a efektivní. Oproti plastičtějším, hlubším a otevřenějším kolům navrhujeme dnes kola lehčí, plnější, uzavřenější a plošší, abychom co nejvíc pomohli aerodynamice,” říká člen designérského týmu Antti Mikael Savio z Finska.
Designér, který se mimo jiné podílel na tvarech modelu Škoda Kamiq, během svého působení v mladoboleslavské automobilce nakreslil stovky návrhů kol. Jednomu vzoru kol dodávanému pro model Fabia Monte Carlo dokonce propůjčil své jméno – Savio.
Tvrdí o sobě, že nepatří k lidem, kteří vytvoří návrh hned na první dobrou. „Stává se, že nakreslím skicu, nechám ji několik měsíců odležet, a pak se k ní vrátím a teprve s odstupem dokážu vidět chyby, které jsem udělal,” říká absolvent Královské vysoké školy umění v Londýně, kde studoval obor automobilový design.
„Občas mě něco napadne i úplně nečekaně, a tak musím rychle vylovit papír a nápad si nakreslit, i kdyby to mělo být třeba na ubrousek,” říká finský designér.
Krystalický design
Do vzhledu kol se promítá krystalický design, který je DNA pro celý design značky Škoda. „Inspirací byla bohatá tradice umění českých sklářů,“ vysvětluje Jiří Hadaščok. Současní designéři při práci používají nejmodernější technologie včetně virtuální reality, v níž se můžou na kolo podívat z různých úhlů nebo jej promítnout v pohybu. „Vzhled roztočeného kola za jízdy je pro nás stejně důležitý, jako když auto stojí,” říká Jiří Hadaščok, který v oddělení designu mladoboleslavské automobilky působí dvacet let.
Pohled do zákulisí: Jak se měří emise
Když skica projde první vyřazovací vlnou, vytvoří se v počítači její 3D model, podle nějž vznikne referenční vzorek. Ten se buď frézuje, nebo vytiskne na 3D tiskárně, což je rychlejší varianta. Schválené designové modely putují na oddělení straku, které je zodpovědné za správně a dokonale provedené modely všech povrchů, které můžete na autě vidět.
Oddělení konstrukce přidává k jednotlivým návrhům pevnostní, technologické a montážní požadavky. Ty jsou za doprovodu designérů citlivě zapracovány tak, aby se vzhled kola neodchýlil od schváleného návrhu. Tato fáze je náročná a navíc vyžaduje perfektní spolupráci designérů s odděleními konstrukce a straku, aby zpracování protichůdných požadavků vyústilo v dokonalý produkt.
Napište váš názor