Audiosystémy: Zmáčkneme tlačítko a rázem nejsme v autě sami. Oblíbená hudba, mluvené slovo, zprávy, dopravní informace – to všechno dnes považujeme za samozřejmost. Systémy infotainmentu a jejich předchůdci autorádia prošly dramaticky rychlým vývojem.
První autorádia se objevila v USA ve 20. letech minulého století. Nejprve jen experimentálně v několika kusech, ve větším množství je začal montovat do vozů kolem roku 1929 Paul Galvin, pozdější zakladatel firmy Motorola.
V Evropě první autorádio představil předchůdce firmy Blaupunkt v roce 1932 na výstavě rozhlasové techniky v Berlíně. Neslo označení AS5 – AS byla zkratka pro Autosuper, číslo 5 vyjadřovalo počet lamp (lampy nebo-li elektronky byly v první třetině 20. století součástí veškeré elektroniky před vynálezem polovodičového tranzistoru). Zařízení vážilo 15 kilogramů, stálo jako třetina auta a šel k němu připojit i gramofon.
Cesta k továrně montovaným audiosystémům ale byla ještě velmi dlouhá. První autorádio vestavěné do palubní desky s tlačítky pro předvolbu stanic uvedla na trh firma Decker v roce 1951, o dva roky později tatáž firma přišla s vylepšením automatického vyhledávání stanic.
První transistorové rádio uvedl Philips v roce 1961. Tatáž firma umožnila v roce 1968 řidiči pustit si v autě audiokazetu. První digitální displej představil v roce 1979 Blaupunkt. Philips a Becker uvedli v roce 1985 první CD přehrávače do aut. Například do modelů značky Škoda, které přišly na trh před Favoritem, se rádia nedodávala přímo z výroby, instalace musela probíhat až po zakoupení vozu.
Pojďte se s námi podívat, jak se za posledních 30 let vyvíjely audiosystémy v modelech tuzemské značky Škoda:
1992: Škoda Favorit
V modelu Škoda Favorit bylo autorádio mimořádným doplňkem, standardně se nedodávalo ani v tom nejvyšším stupni výbavy. Bylo buď za příplatek nebo jako součást rozšířené výbavy tzv. speciálních akčních modelů. První takový přišel na trh v roce 1992, nesl název Komfort. Následovaly modely Marathon či Sport Line.
Autorádia byla značky Blaupunkt a zasouvala se do „šuplíku“ v přístrojové desce. Proti krádeži začala být později vybavena buď kódovací ochranou nebo odnímatelným čelním panelem.
Ve své podstatě se jednalo o standardní autorádia již vyvinutá firmou Blaupunkt s tím, že pro vozy Škoda převzala specifickou barvu podsvětlení a logo automobilky.
1999: Škoda Fabia
První specifické autorádio vyrobené podle požadavků značky Škoda byla paleta výrobků pro nový vůz Fabia, která byla představena ve Frankfurtu v září 1999. Od tohoto data se začala odvíjet samostatná skupina autorádií, navigací a celého komplexu infotainmentu pro škodovky. První modelem, který nabídl připojení měniče na CD disky, byl model Octavia v roce 2000. Changer na 6 CD disků byl umístěn v zavazadlovém prostoru.
2001: Škoda Superb
Navigace se ve vozech značky Škoda poprvé objevila v roce 1998. Naplno se pak prosadila od roku 2001 v modelu Škoda Superb.
2008: Škoda Superb
Dotykovou obrazovku je ve vozech Škoda možné mít od roku 2007. Tehdy dostal systém Columbus model Octavia, následovaný v roce 2008 druhou generací modelu Superb. Moderní a snadno ovladatelná dotyková obrazovka byla spojena s pevným diskem o kapacitě 30 GB pro rychlý přístup k datům.
2013: Škoda Octavia
V modelu Octavia se v roce 2013 poprvé ve voze mladoboleslavské značky setkali zákazníci s dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či vícedotykovým ovládáním, mimo jiné s možností zvětšení/zmenšení měřítka mapy pomocí intuitivního gesta dvěma prsty. Skvělý poslech tehdy nabízel Sound System Canton, podpořený nově navrženým odhlučněním kabiny.
2014: Škoda Fabia
Možnost jednoduchým způsobem propojit chytrý telefon s automobilem přinesl jako první model Fabia v roce 2014. Systém MirrorLink využíval obrazovku infotainment systému Bolero k zobrazování a obsluze vybraných aplikací běžících v chytrém telefonu. Kromě toho nabídla nová Fabia i rozhraní SmartGate: díky němu lze naopak určitá data vozu zobrazovat, ukládat a využívat pomocí speciálních aplikací na chytrém telefonu.
2015: Škoda Superb
Třetí generace Superbu přinesla další premiéru pro vozy Škoda. Zákazníci si mohli vybrat mezi čtyřmi novými infotainment systémy na bázi řady zařízení MIB (modulární stavebnice infotainment systémů) koncernu Volkswagen. Vrcholná verze Columbus poprvé disponovala na přání novým integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením na bázi standardu LTE.
2018: Škoda Karoq
Dnes jsou ve vozech Škoda, jako například v modelu Karoq, k dispozici kapacitní dotykové displeje. Nové mobilní on-line služby Škoda Connect jsou rozdělené do dvou kategorií: Infotainment Online sloužící pro informace a navigaci a služby Care Connect, které pomáhají při poruchách a v nouzi. Další on-line služby fungují prostřednictvím aplikace Škoda Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít, kde jste ho zaparkovali. Slušný progres za posledních méně než 30 let, co říkáte?
Napište váš názor