Po nasednutí do Fordu Mustang Mach-E uvítá řidiče interiér, který se nepodobá žádnému dosavadnímu modelu značky. Něco ale přesto připomíná… Teslu!
Zatímco v posledních dekádách směřovaly automobilové interiéry k přidávání více tlačítek, více funkcí, více prvků, většina automobilek včetně Fordu nyní zvolila reduktivní přístup. Ford teď vsadil na design vycházející z lidských potřeb a přirozenosti, zbavil interiér rušivých prvků a vytvořil doslova holistický prostor.
Řidiči elektrického Mustangu Mach-E se tak zpoza volantu skýtá pohled, který podle automobilky definuje nový standard na cestě k elektrifikaci.
„Když uvažujeme o tom, jak se auta mění, zaměřujeme se na to, jak vypadají zvenku. Jenže řidiči i spolucestující většinou auto vidí zevnitř,“ říká ředitel designu Ford of Europe Amko Leenarts. „Dynamický, holistický interiér Mustangu Mach-E ukazuje, že více může opravdu znamenat méně, a přitom jsou v něm všechny důležité ovládací prvky snadno na dosah. Tento přístup budeme uplatňovat i v budoucích modelech. Nasloucháme svým zákazníkům a navrhujeme interiéry, které nejlépe vyhovují jejich potřebám,“ dodává Leenarts.
Účelem reduktivního designu je zajistit řidiči komfortnější a jednodušší prostředí. V případě Mustangu Mach-E to znamená mimo jiné velkou středovou obrazovku, která sdružuje na jednom místě řadu ovládacích prvků. Velmi podobně to je i ve zmiňované Tesle.
Hladká palubní deska s integrovaným reproduktorem je nejnovějším výsledkem dlouhodobé snahy o to, aby řízení a cestování automobilem bylo co nejpříjemnější. Například díky bezdrátovému nabíjení telefonů a digitálnímu návodu k obsluze se lze obejít bez kabelů a papíru.
„Nové elektrifikované automobily s plochou podlahou po celé délce umožňují lepší obestavění prostoru a nabízejí designérům čisté plátno, na němž lze vytvořit interiéry, které kladou člověka na první místo,“ říká Leenarts.
Aby Ford lépe porozuměl mladší generaci, která s digitálními technologiemi již vyrůstala, a mohl předvídat budoucí trendy, pustil se v loňském roce do jedinečného projektu: navržení virtuálního závodního vozu ve spolupráci s hráči. Bezmála čtvrt milionu fanoušků e-sportu hlasovalo v online anketách, které pomohly definovat vzhled extrémního závodního vozu Team Fordzilla P1 – zvenku i uvnitř.
„V případě závodního vozu P1 šlo zejména o minimalizaci všeho, co nepřispívá k základním vlastnostem typu rychlosti, umístění v závodě a času na kolo. V kombinaci s decentnější barevnou paletou je výsledek méně rušivý, takže řidič se může lépe soustředit na závod. Minimalistický přístup můžeme použít také při navrhování interiérů budoucnosti, v nichž se objeví to, co zákazníci chtějí nejvíc,“ říká designér interiérů Fordu Robert Engelmann.
Evoluce řidičova „pracoviště“
Od začátků automobilismu se interiéry výrazně změnily. Ford se rozhodl tento vývoj ukázat ve videu zachycujícím pohled z místa řidiče v tuctu různých vozů od Modelu T až po Mustang Mach-E a dál. K současnému stavu dospěla automobilka díky řadě inovací, jež vzešly z mnohaletého vývoje a zdokonalování. Video (níže) ukazuje několik takových příkladů:
- Zpočátku se do aut montovala domovní okna – a to jen za příplatek
- Zakřivená čelní okna vedla k vývoji klimatizace, protože je již nebylo možné otevírat
- Když se poprvé objevilo v nabídce výbavy, tvořilo rádio 20 procent ceny vozu
- Poválečný závod o dobytí vesmíru se na podobě automobilových interiérů odrazil vyšším počtem ukazatelů, spínačů a přístrojů
- Vzestup videoher a jejich ovladačů ovlivnil design volantů, na nichž se začala objevovat tlačítka obsluhovatelná palci
- Dnešní interiéry se ve větší míře vyrábějí z odolných materiálů, které lépe odolávají kontaktu s dezinfekcí, opalovacími krémy nebo repelenty
Na video o vývoji interiérů se můžete podívat zde:
Napište váš názor