Propojení herního a filmového průmyslu se studiím vyplácí. Prodejům v prvním čtvrtletí letošního roku dominovala hra Hogwarts Legacy inspirovaná kouzelnickým světem známým z knih o Harrym Potterovi. Skvěle si vedla i hra The Last of Us, jejíž prodeje díky novému stejnojmennému seriálu meziročně vyskočily na šestinásobek.
Spojení herního a filmového světa se ukazuje jako velmi efektivní prostředek pro zvýšení zájmu o herní tituly. Vysoké oblibě se z hlediska prodejů v síti prodejen Datart v prvním čtvrtletí letošního roku těšily zejména dvě hry, které této taktiky dokázaly naplno využít – Hogwarts Legacy a The Last of Us.
S mimořádně pozitivními ohlasy se setkala dlouho očekávaná novinka Hogwarts Legacy odehrávající se ve světě známém z knih a filmů o Harrym Potterovi. Fanouškům tohoto magického světa, ale i ostatním hráčům, přináší možnost prozkoumat známé prostředí Bradavické školy čar a kouzel v otevřeném herním světě.
„Zájem o hru Hogwarts Legacy byl zejména v prvních dnech po jejím vydání opravdu enormní. Za první čtvrtletí letošního roku se jednalo o vůbec nejprodávanější hru na konzoli PlayStation 5. Hra bezpochyby dokázala ke koupi nalákat i fanoušky, kteří se běžně gamingu nevěnují. Oblíbená byla napříč věkovými skupinami, díky čemuž má nakročeno k tomu stát se klíčovou hrou tohoto roku,“ komentuje Roman Šubrt, vedoucí produktového marketingu Datartu.
Jde to i naopak
V případě The Last of Us šla inspirace opačným směrem. V posledních týdnech si svou premiéru odbyl stejnojmenný seriál z produkce HBO v hlavní roli s Pedrem Pascalem a Bellou Ramsey, který se snaží převyprávět příběh známý z této herní klasiky. Seriál sklidil velmi kladná hodnocení jak mezi fanoušky herní série, tak i mezi filmovými kritiky. Vedlejším efektem premiéry se stal výrazný nárůst prodejů jeho dnes již 10 let staré předlohy.
„Každému produktu pomůže, když se o něm ve veřejném prostoru mluví, zvlášť pak když se slova chopí hráč s tak velkým dosahem, jako je HBO. Výrazný zájem jsme zaznamenali už při představení poslední přepracované verze hry koncem minulého roku. Vydání seriálu však prodeje posunulo na další úroveň. V prvním čtvrtletí byly ve srovnání s minulým rokem šestinásobné, oproti poslednímu kvartálu roku 2022, kdy v předvánočním období prodeje her obvykle vrcholí, se zdvojnásobily,“ říká Roman Šubrt.
Prodejům vládne PlayStation 5
Celý segment herních konzolí zaznamenal v prvním čtvrtletí výrazný nárůst. Jejich prodeje v Datartu v tomto období stouply o téměř 170 %. Největší zájem o konzole byl v březnu, kdy se počet prodaných kusů meziročně téměř ztrojnásobil. Nejvíce se prodávaly konzole nové generace Sony PlayStation 5. Přestože jsou na trhu dostupné už od konce roku 2020, až v posledních měsících se trh dostal do bodu, kdy jsou stabilně k dostání.
„Klíčovým hybatelem trhu se v posledních letech stala dostupnost. Zásoby všech next-genových konzolí, ale i mnoha dalších produktů, byly výrazně poznamenány nedostatkem čipů způsobeným výpadky v dodavatelských řetězcích v důsledku koronavirové pandemie. Nyní se dostupnost postupně zlepšuje, díky čemuž zaznamenáváme rekordní prodeje,“ vysvětluje Roman Šubrt.
Dobrá dostupnost se odrazila i na prodejích herních konzolí Xbox Series X a S konkurenčního Microsoftu, které se meziročně zvýšily o 20 %. Další růst by mohla podpořit i hra Forza Motorsport 8 exkluzivní pro platformy Microsoftu, tedy Xbox a PC, která by měla vyjít v průběhu tohoto roku.
Budoucnost je ve virtuální realitě
Enormní zájem mezi zákazníky vzbudila druhá generace virtuální reality PlayStation VR2. V Datartu se vyprodala během prvního dne. Podle Romana Šubrta se jedná o jeden z hlavních směrů, kterým se bude herní průmysl v příštích letech ubírat: „VR je kategorie s obrovským potenciálem, což prodeje headsetu od Sony jednoznačně potvrzují. V nejbližších letech budeme díky virtuální realitě objevovat nové možnosti a rozšiřovat hranice gamingu. Zákazníci jsou připraveni zkoušet nové technologie a Datart se jim bude jako lídr v této oblasti snažit vyjít svou nabídkou vstříc,“ uzavírá Šubrt.
Napište váš názor