Na začátku července proběhlo nedaleko Londýna finále soutěže o energeticky nejúspornější jízdu, jejímž absolutním vítězem se stal Green Team z univerzity v nizozemském Twente. Jejich spotřeba během závodu vás stoprocentně překvapí!
Vzrušujícím finále soutěže o energeticky nejúspornější jízdu, jejímž absolutním vítězem se stal Green Team z univerzity v nizozemském Twente, byl zakončen festival „Make the Future Live“. Ten zahrnoval soutěž o největší počet kilometrů ujetých na ekvivalent jednoho litru paliva nebo 1 kWh elektrické energie.
Soutěže se zúčastnilo více než 1 500 studentů technických oborů z 28 evropských i dalších zemí se 140 vozidly poháněnými různými zdroji energie: od tradiční nafty a benzinu až po nízkouhlíkové technologie, jako jsou elektrické a vodíkové palivové články.
Akce se konala od 1. do 5. července na okruhu Mercedes Benz World nedaleko Londýna. Součástí programu byl také energetický summit, na kterém generální ředitel společnosti Shell Ben van Beurden uvedl, že je přesvědčen, že společná koalice firem může napomoci podniknout kroky k dekarbonizaci globální ekonomiky.
Studenti, kteří posledních 12 měsíců strávili prací na konstrukci svých energeticky úsporných vozidel, soutěžili v tomto závodě o primát, kdo na ekvivalent jednoho litru paliva nebo 1kWh elektrické energie ujede nejvíce kilometrů. Utkali se ve dvou hlavních kategoriích – s prototypy (Prototype) a s vozidly městského typu (UrbanConcept). V těchto kategoriích závodili se třemi různými pohonnými technologiemi: vnitřní spalování, elektrické nebo vodíkové palivové články.
V soutěži UrbanConcept, představující konvenčnější vozidla, bylo v kategorii elektromobilů dosaženo historického rekordu. Připsal si ho francouzský tým TIM UPS INSA z INSA toulouské univerzity, když zvládl ujet rekordní vzdálenost 234,3 km/kWh.
Odměnu pro vozidlo se spalovacím motorem získal tým DTU Roadrunners z Dánské technické univerzity se spotřebou paliva 429,4 km na litr!
Nizozemský Green Team Twente z Univerzity v Twente zvítězil v kategorii vodíkových vozů, přičemž urazil vzdálenost 242,5 km/m3.
Soutěž vozidel typu Prototype představuje vozidla s futuristickým designem. Francouzský tým Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie dokázal v soutěži ujet se spalovacím motorem nejdelší celkovou vzdálenost 2 735 km. Německý tým ThaiRe-H2-Racing z Univerzity aplikovaných věd ve Stralsundu ovládl kategorii vodíkových vozů se vzdáleností 1 082,8 km/m3. V souboji elektromobilů si díky dojezdu 888,8 km/kWh připsal vítězství španělský tým Eco-Dimoni ze střední školy I. E. S Cotes Baixes.
Vyvrcholením letošního globálního programu soutěže Shell Eco-marathon byl světový šampionát jezdců. Zde soutěží nejlepší týmy s vozy UrbanConcept z Jižní i Severní Ameriky, Asie i Evropy s cílem dojet do cíle po projetí sedmi kol první, aniž by vozu došla poskytnutá energie. Green Team Twente z univerzity v nizozemském Twente protrhl cílovou pásku jako první a zaslouženě stanul na stupních vítězů.
Generální ředitel Shell Eco-marathonu Norman Koch poznamenal: „Letošní ročník byl obzvláště poutavý díky novému soutěžnímu okruhu i některým dosaženým rekordům v oblasti energetické úspornosti. Byl jsem ohromen výkony jednotlivých týmů. Nadšení a nasazení studentů bylo vskutku nakažlivé. Tímto týdnem jsme pro příští rok nasadili laťku ještě o něco výše a doufáme, že přivítáme ještě více mladých techniků, kteří prokážou svou tvořivost a vynalézavost v řešeních energeticky úsporné mobility.“
Leave a reply