Dopad dopravy na životní prostředí je v dnešní době hojně probíraným tématem. Žádný pohon bohužel (minimálně zatím) není dokonalý, každý má svá pro a proti. Abyste si na věc mohli lépe udělat vlastní názor, naleznete na následujících řádcích ucelený přehled jednotlivých druhů ekologických pohonů a soupis jejich hlavních silných a slabých stránek.
Elektrický pohon
Pohon zajišťuje pouze energie z baterií.
Plusy:
- Téměř nulové provozní emise
- Technicky snadné nabíjení u dobíjecí stanice nebo domácí zásuvky
- Aktuální nízké náklady zpravidla nepřekročí 1 Kč/km; je ovšem možné, že se s masivním nástupem elektrických vozů cena za elektřinu zvýší
Mínusy:
- Takzvané nepřímé emise při dobíjení elektřinou vyrobenou uhelnými elektrárnami
- Ekologická zátěž při těžbě, výrobě a likvidaci vzácných materiálů pro výrobu baterií
Hybridní pohon
Hybridní pohon kombinuje klasická paliva a elektřinu.
Plusy:
- Díky elektromotoru nižší emise CO2 než běžné vozy
- O 15–35 % nižší spotřeba, než jakou mají auta se spalovacími motory, což se projevuje zejména při jízdě ve městě
Mínusy:
- Složitější technologie kombinující dva pohony
- Vysoká cena některých variant
- Vyšší hmotnost
LPG
Motor pohání zkapalněný ropný plyn (liquefied petroleum gas).
Plusy:
- Výrazně levnější palivo než benzin nebo nafta
- Dostatečný počet čerpacích stanic u nás i v zahraničí
- Možnost poměrně levné přestavby klasického motoru na LPG, pohybuje se řádově v nižších desítkách tisíc korun
- Nižší hlučnost motoru ve srovnání se spalovacím
- Delší životnost motorových olejů
Mínusy:
- Povinná roční kontrola palivového systému a omezený vjezd do garáží
- Nepříliš významný ekologický přínos
- Omezená nabídka továrních vozů
- Surovinová závislost na politicky nestabilních státech
Tip: Zajímá vás, jak montáž LPG probíhá, na kolik vás může vyjít a zda nějak změní vizuální vzhled vašeho vozu? Přečtěte si o přestavbách vozidel na LPG a zjistěte, jak je to s délkou montáže a cenou pro jednotlivé motory dle počtu válců.
CNG
Pohon obstarává stlačený zemní plyn (compressed natural gas).
Plusy:
- Produkuje výrazně nižší množství prachových částic, CO2 a dalších škodlivin než naftové motory
- Nižší hlučnost
- Lepší směšování se vzduchem, což se může projevit vyšším výkonem
- Nízké jízdní náklady, úspora až 50 % ve srovnání s benzinem Natural 95
- Nižší spotřební daň než jiná paliva a osvobození od silniční daně
Mínusy:
- Řídká síť čerpacích stanic v ČR (cca 400 na 23 000 vozidel)
- Omezený vjezd do podzemních garáží
- Povinná pravidelná kontrola těsnosti systému a zkouška tlakového zásobníku
- Pořizovací cena je o několik desítek tisíc korun vyšší než v případě benzinové verze
- Surovinová závislost na politicky nestabilních státech
Vodíkový pohon
Motor roztáčí elektřina vzniklá reakcí plynu a palivových článků z grafitu a dalších kovů.
Plusy:
- Nízké až nulové emise
- Nevyčerpatelnost zdrojů vodíku
- Snadné míchání vodíku se vzduchem
Mínusy:
- Technologie zatím není dostatečně vyspělá, aby se prosadila do sériové výroby
- Neexistující síť čerpacích stanic
- Obtížná přeprava – vodík se přepravuje v kapalném stavu při teplotě -253 °C
- Nebezpečí předčasného vznícení palivové směsi
- Potřeba objemných palivových nádrží kvůli nízké hustotě vodíku
Biopaliva
Naftu či benzin obohacují oleje rostlinného původu, hlavně z řepky.
Plusy:
- Obnovitelný zdroj energie
- V případě dotací levnější než tradiční paliva
- V některých případech nižší emise CO2
Mínusy:
- Ekologický dopad pěstování těchto plodin
- Na výrobu 1 litru biopaliva se spotřebuje 2 500 litrů vody
- Jejich zavádění zvyšuje ceny základních potravin
- Nízká efektivita – energie získaná ze spalování biomasy z určitého pozemku je až 50× menší než energie získaná ze solárních panelů rozestavených na území o stejné rozloze
Leave a reply