Loni se v Evropě poprvé prodalo více hybridních aut než vozů s dieselovým motorem. Těsný rozdíl činil v celé EU jen 48 aut! Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů.
Každé jedenácté loni prodané auto je pak čistým elektromobilem, pohání ho tedy pouze baterie. Úhrnem jich na silnicích v EU přibylo hned 878 432. Mnohem více je ale na evropských silnicích vozů, které pohání kombinace spalovacího motoru a elektromotoru.
Taková hybridní auta můžeme rozdělit víceméně do tří kategorií. Tzv. mild-hybridy do výše uvedených statistik zahrnuté nejsou, neumí totiž jezdit čistě na elektřinu. Elektromotor v takových autech spalovacímu motoru pouze pomáhá při rozjezdech, prudší akceleraci anebo umožňuje dřívější vypnutí spalovacího motoru při dobržďování například před křižovatkou. Mezi klasické hybridy tak mild-hybridy zpravidla nepočítáme.
Obyčejné hybridy nelze dobíjet ze zásuvky, dobíjejí se sami rekuperací při brždění. Na elektřinu ujedou jen kousek, zejména v městském provozu ale dokáží ušetřit značnou část paliva.
Poslední kategorii hybridních aut, plug-in hybridy, pak lze nabíjet z rychlonabíječek, wallboxů nebo i domácích zásuvek. Jejich dojezd čistě na elektřinu se pohybuje obvykle mezi 30 až 100 kilometry, přičemž tato hodnota se každým rokem výrazně zvyšuje.
„Hybridní pohony jsou pro současný svět, kdy není tolik dobíjecích stanic, ideální. Lze tak jezdit ekologicky a mít jistotu dojezdu, která plně elektrickým autům chybí. Navíc si hybridy elektrickou energii sami jízdou vyrábějí. To je jeden z důvodů, proč hybridní vozy v Anytime využíváme,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing, který disponuje v ČR vozovým parkem s 500 hybridními vozy Toyota (Yaris, Corolla Hatchback, Corolla Combi a C-HR).
Navzdory všemu výše řečenému ale zatím v Evropě stále převládá benzínový pohon. To se ale může v nejbližších letech změnit a elektrifikované vozy mohou brzy převzít žezlo. Budeme to samozřejmě nadále bedlivě sledovat!
Čemu dáváte přednost vy? Klasickým benzínovým pohonům, úsporným dieselům anebo stále více protlačované elektřině? Podělte se o svůj názor v komentářích!
Leave a reply