Roboti, umělá inteligence a rozšířená realita přecházejí z futuristických projektů do každodenního života. Nacházíme se tedy v přelomovém okamžiku.
Interaktivní zážitky na míru jednotlivým divákům nabízí Netflix, YouTube nebo BBC, rozšířenou realitu do svých přístrojů začleňuje Apple nebo Huawei. Umělá inteligence (AI) pomáhá vývojářům znovuvzkřísit ikonický Volkswagen Microbus a roboti cestují autostopem, aby prověřili, jak lidé přijmou jejich přítomnost v běžném životě. Trendy a konkrétní příklady využití přináší aktuální studie Accenture Technology Vision.
Divák režisérem
Roste poptávka po personalizaci zážitků, jedním z nejprogresivnějších oborů je herní a zábavní průmysl.
Například interaktivní dobrodružná série Black Mirror od Netflixu umožňuje divákům rozhodovat za hlavní postavu a určovat tím další vývoj děje.
A není jediný – YouTube, který experimentoval s interaktivní reklamou, začal vyvíjet originální sérii dobrodružství podle vlastního výběru. BBC se rozhodla oslavit 1 000. epizodu své technologické zpravodajské show „Click“ větvícím se příběhem, přizpůsobeným pro jednotlivé diváky.
Chytré kiosky
Příklady najdeme i v jiných oblastech. Společnost McDonald’s rozšiřuje v USA síť digitálních objednávkových kiosků, kde nabízí a doporučuje menu přizpůsobená počasí, denní době, trendu v minulých nákupech zákazníků. „Ale nejde jen o objednávky – zaměstnanci mají možnost na základě vyhodnocení dat společnosti i aktuálních lokálních údajů měnit zobrazení nabídek. Třeba podle dopravní situace a vyhodnocení informací z dané provozovny přepínat na dobu předpokládané špičky doporučení v nabídce tak, aby propagovala jednodušší položky a snižovala nápor na zaměstnance,“ dodává Adam Leščišin ze společnosti Accenture.
Rozšířená realita v podání Huawei a Apple
S rostoucími možnostmi však roste i riziko překročení hranic. Technologie ovlivní to, co budeme vnímat jako realitu. Například technologie Huawei Cyberverse integruje rozšířenou realitu (AR) s fyzickou realitou s využitím prostorových výpočtů, 3D a ultrapodrobných map, realistického imerzivního vykreslování a 5G k vytváření zobrazení, která si lidé mohou prohlížet prostřednictvím svých mobilních zařízení.
Apple nabízí AR v podobě série nazvané [AR]T, která obnáší pěší prohlídku, v rámci které si můžete prohlédnout profesionální umělecká díla ve městech po celém světě.
Umělá inteligence designuje nový mikrobus
Umělá inteligence by neměla být jen prostředek k automatizaci, ale měla by podporovat člověka a radit v oblastech, kde je možné těžit z jejích předností. Tak jako tomu bylo v případě vývoje nového konceptu ikonického vozu Volkswagen Microbus. VW chtěl zůstat věrný historickému designu vozidla, ale aktualizovat ho tak, aby bylo lehčí a „zelenější“, v souladu s dnešními standardy.
„Ve Volkswagenu společně s Autodesk chytře využili nástroje, které umožňují spolupráci mezi vývojáři a umělou inteligencí. AI vytvořila na základě zadání a dalších vstupů pestrou paletu variant řešení, často neočekávaných, ze kterých následně tým odborníků vybral to nejlepší. Výsledkem byl vývoj dílů, které byly lehčí a pevnější než jakékoli předchozí návrhy. Navíc se zkrátil čas potřebný na přechod od vývoje k výrobě – 1,5letý cyklus se zkrátil na několik měsíců,“ popisuje Ivo Gavenda ze společnosti Accenture.
Roboti mezi námi
S roboty už se nepotkáte jen ve skladech a výrobních halách, současné technologie připravují půdu pro masivní migraci robotů mimo kontrolovaná prostředí. Zkouší se ale to, jak na ně reagují lidé. HitchBOT, postavený na Ryersonově univerzitě v Torontu, procestoval stopem celou Kanadu, navštívil Německo a Nizozemsko a získal tisíce fanoušků. Jeho následovník s nápisem “San Francisco or bust” a seznamem významných amerických památek, které je třeba navštívit, sice skončil neslavně a po dvou týdnech bylo jeho rozebrané tělo nalezeno na ulici, jeho cesta ale ukázala, že roboti jsou využitelní i v netradičních oblastech.
Velké možnosti uplatnění samostatných robotů jsou v oblasti doručovacích služeb. V San Franciscu například Postmates opakovaně usiluje o povolení k vyzkoušení svého autonomního doručovacího robota.
Testování zatím probíhá jen limitovaně – každý robot musí mít lidského operátora vzdáleného do 9 metrů, nemůže jít rychleji než 5 km za hodinu a musí zůstat v několika omezených blocích.
Společnost UPS zase připravuje flotilu doručovacích dronů. Již získala od FAA certifikaci k provozování první letecké společnosti DRONY30. Také uzavřela partnerství s WakeMed, což jim umožňuje nasměrovat aktivity do zdravotnických sítí, kde již mají zkušenosti s realizací dodávek v afrických zemích.
Distribuce zásilek pomocí dronů je tady! Jako první funguje v nemocnici
Zmíněné projekty byly zveřejněny v rámci Accenture Technology Vision pro rok 2020. V této studii společnost Accenture každoročně prezentuje technologické trendy, které podle ní budou určovat vývoj v dalším období. Zpráva pro rok 2020 má název „We, The Post-Digital People: Can your enterprise survive the ‘tech-clash?,” (My, postdigitální generace: dokáže vaše firma přežít technologický střet?). Podle ní se v oblasti digitálních technologií nacházíme v přelomovém období. Nastává čas, kdy je třeba od prvotního oslnění digitálními technologiemi třeba přejít k hledání jejich opravdu účelného využití. Stěžejní je přitom zaměření na člověka, což znamená, že společnosti by se měly orientovat na vyvážení obchodní hodnoty s hodnotami svých zákazníků i zaměstnanců.
Leave a reply