Navštivte s námi malou virtuální galerii prestižních cen, které Škodovka za 120 let získala doma i ve světě na poli motorsportu.
Těch úspěchů, cen, diplomů, trofejí, plaket a vavřínů by bylo samozřejmě mnohem víc. Připomeňte si ale aspoň některé zajímavé příběhy, které zažili jezdci s vozy značky Laurin & Klement a Škoda při motoristických soutěžích na několika kontinentech. Dnes tyto ceny zdobí sídlo současných pokračovatelů ze Škoda Motorsport, nebo patří k pokladům obsáhlých sbírek mladoboleslavského Škoda Muzea.
1909: „Cena průmyslu“ prince Ericha z Thurnu a Taxisu
Rychlým a spolehlivým automobilům Laurin & Klement se dařilo nejen v dálkových jízdách spolehlivosti a vytrvalosti, předobrazu současných rallye, ale i tehdy populárních závodech do vrchu. Působivou sérii jejich vítězství dekorovala „Cena průmyslu“, vypsaná v roce 1909 princem Erichem z Thurnu a Taxisu. Měla připadnout automobilce, která v sezonách 1909, 1910 a 1911 získá největší počet cen na sportovních podnicích, které si sama zvolí ze seznamu Rakouského automobilového klubu.
Suverénní tažení značky L&K konkurenci natolik znechutilo, že se v roce 1912 členové Svazu rakouských automobilek rozhodli bojkotovat všechny sportovní podniky pořádané na území monarchie – s výjimkou Alpské jízdy…
1914: Alpská jízda
K nejnáročnějším automobilovým soutěžím doby před první světovou válkou patřila Alpská jízda se startem ve Vídni a tratí vedoucí desítkami průsmyků evropských velehor. Masivní trofej „Velká alpská putovní cena“ pochází z léta 1914. Pořádající rakouský autoklub nechal původně vytvořit nádherné umělecké dílo, u něhož se jen hodnota použitého materiálu pohybovala kolem 10 000 korun, tehdy ekvivalentu ceny automobilu vyšší třídy. Trofej měl obdržet jezdec, který v ročnících 1912, 1913 a 1914 udržel čisté konto trestných bodů. Jenže takových závodníků bylo hned pět. Autoklub je tedy podělil pěti věrnými odlitky originálu trofeje. Výjimečné postavení značky Laurin & Klement spočívalo ne ve třech, ale hned pěti vítězstvích v řadě (1910–1914), což žádná jiná automobilka nedokázala.
1964: Shell 4000 Rally
Modelová řada Octavia patřila počátkem 60. let minulého století k nejlepším rallyeovým automobilům své objemové třídy. Kromě hattricku na Rallye Monte Carlo (1961, 1962 a 1963) a vítězství v dalších podnicích na evropské půdě opakovaně zazářila také v zámoří – včetně extrémně náročné soutěže Shell 4000 Rally, vedoucí napříč Kanadou – z Montréalu do Vancouveru. Její název prozrazoval délku trati, 4 000 mil čili asi 6 437 km.
Mimochodem k povinné výbavě posádek patřily galoše pro brodění v bažinách a signální pistole k přivolání pomoci.
V roce 1962 zdolala Škoda Octavia Super nekonečné poloterénní úseky jako jediný evropský vůz. Zobrazená trofej z dalšího ročníku, pořádaného 18. až 24. dubna 1964, připomíná 1., 2. a 4. místo ve třídě, dosažené týmem s ještě o něco výkonnějšími vozy Octavia TS 1200. Škodovka se navíc stala druhou nejúspěšnější značkou soutěže.
1971: Rallye Wiesbaden
Originální trofej pochází z německé Rallye Wiesbaden, která v roce 1971 slavila padesát let od svého založení. Mladoboleslavské sedany Škoda Š 110 L Rallye s motorem u poháněných zadních kol doslova ovládly svoji kategorii, obsadily v ní totiž 1., 2., 3. a 6. místo! Neméně zajímavý je příběh samotné – původem západoněmecké – rallye, jejíž trať v letech 1968–1973 vedla po území tehdejší Československé socialistické republiky. Na pořádání se aktivně podílel pražský a později klatovský autoklub. Nástup normalizace v ČSSR však nepřál spolupráci s partnery z kapitalistických zemí. Pokus nahradit světu se uzavírající ČSSR přesunutím části závodu do Francie organizátorům nevyšel, rallye skomírala a její slávu se již nikdy nepodařilo obnovit.
1977: Rallye Škoda
Zástupkyně série bezpočtu trofejí dokumentujících triumfální tažení kupé Škoda 130 RS, jedné z nejúspěšnějších třináctistovek 70. let, po rallyeových a okruhových kolbištích té doby. Soutěžní verze slavného modelu Š 130 RS, pro koncepci s motorem vzadu i sportovní naturel přezdívaného „Porsche Východu“, debutovala v červenci 1976 na trati mezinárodní soutěže Rallye Škoda. Tovární posádka Václav Blahna – Lubislav Hlávka tehdy pro značku zajistila absolutní vítězství, mimochodem v poli poražených zůstalo 181 posádek z 11 zemí. Trofej z ročníku 1977 připomíná druhé z pěti vítězství vozu Škoda 130 RS v řadě, tentokrát za její volant usedl Nor John Haugland.
1994: Rallye Monte Carlo
V roce 1987 debutovala zcela nová Škoda Favorit s motorem napříč u předních poháněných kol. Mladá tovární posádka Pavel Sibera – Petr Gross vyhrála se soutěžní modifikací Favorit 136 L/A na Rallye Monte Carlo třídu do 1 300 cm3 dokonce čtyřikrát v řadě (1991–1994). Vývoj soutěžních automobilů s technologií 4 × 4 tehdy příliš prohloubil propast mezi „čtyřkolkami“ a vozy s pohonem jedné nápravy. Federace FIA proto vypsala novou soutěž pro vozy 4 × 2 s atmosféricky plněným motorem do 2 000 cm3. Skvělá příležitost pro Favorit 136 L! V tvrdé konkurenci dvoulitrů vybojovaly v sezoně 1994 posádky Pavel Sibera – Petr Gross a Emil Triner – Jiří Klíma pro Škodovku zobrazený pohár FIA za celkové vítězství v kategorii F2.
2010: Intercontinental Rally Challenge Champion Manufacturer
Tato trofej z roku 2010 připomíná škodovácké vítězství ve své době významném seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC). Z továrních týmů pilot Juho Hänninen se spolujezdcem Mikko Markkulou s vozem Škoda Fabia S2000 vyhráli v hodnocení jezdců, druhé místo obsadil Jan Kopecký s Petrem Starým. Zástupci továrního týmu Škoda Motorsport tak mohli slavnostně převzít zobrazený pohár pro vítěze značek. Mimochodem vozy týmu Škoda Motorsport se zúčastnily 11 závodů a vyhrály sedm z nich.
2013: FIA European Rally Championship for Driver
Cennou trofej na snímku Jan Kopecký převzal na závěr vydařené sezony 2013, konkrétně 7. prosince během slavnostního ceremoniálu pořádaného Mezinárodní automobilovou federací FIA v Paříži. Tovární posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler opět s vozem Škoda Fabia S2000 vyhrála evropský šampionát (European Rally Championship, tedy ERC). Škodovka tehdy získala také pohár pro vítěze hodnocení značek i jezdců Asijsko-pacifického šampionátu (APRC). Další mezinárodní mistrovské poháry předané onoho prosincového večera v Paříži náležely jezdcům a spolujezdcům v kokpitech automobilů Škoda, triumfujícím nejen ve zmíněných sériích ERC a APRC, ale také v jihoamerickém šampionátu CODASUR.
2016: FIA World Rally Championship, WRC2 for Teams
Tažení škodovek na tratích podniků zařazených v roce 2016 do seriálu Mistrovství světa v rallye (WRC2) dokládá hned několik trofejí. Již 20. listopadu se „létající Finové“ Esapekka Lappi a Janne Ferm s vozem Škoda Fabia R5 stali mistry světa, když vítězstvím na Australské rallye poprvé zajistili české značce titul pro jezdce a spolujezdce ve FIA MS v rallye kategorii WRC2. Ze sedmi svých startů v podnicích WRC2 čtyřikrát vyhráli. Vozy Fabia R5 zvítězily v roce 2016 v 10 ze 13 podniků WRC2. Krásný pohár určený pro tým, jehož posádky nasbíraly nejvíce bodů, převzali zástupci Škodovky dva týdny po rozhodující Australské rallye, na slavnostním vyhlášení FIA mistrů světa ve Vídni.
2018: FIA Asia-Pacific Rally Cup for Manufacturers
Okřídlený šíp vděčí za řadu svých trofejí nejen továrnímu týmu Škoda Motorsport, ale i soukromým jezdcům. V rámci zákaznického programu totiž v uplynulých letech našlo majitele již několik set kusů závodních a soutěžních speciálů. Soukromý tým Cusco byl prvním, který dovezl vůz Fabia R5 do Japonska – a záhy s ním docílil výrazných úspěchů. Vítězství v Čínské rallye v říjnu 2018 znamenalo, že jezdec Yuya Sumiyama se svým navigátorem Takahirem Yasuiem s vozem Fabia R5 vyhráli všech pět kol FIA Asijsko-pacifického mistrovství a získali tak nejen dominantní celkové prvenství, ale také maximální počet dostupných bodů. Pohár na fotografii připomíná vítězství Škodovky v hodnocení výrobců FIA Asijsko-pacifického mistrovství 2018.
2019: FIA World Rally Championship, WRC2 Pro for Manufacturers
Do sezony 2019 vyjela Škodovka s novým vozem Fabia R5 evo – a hned dokázala posbírat všechny tituly mistrovství světa FIA World Rally Championship v kategorii WRC2 Pro určené továrním týmům, jak v hodnocení jezdců tak výrobců. V prvním případě zajistila titul dvojice Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen, přičemž Rovanperä se stal vůbec nejmladším vítězem šampionátu. V kategorii WRC2 pak bodovala zákaznická posádka Škodovky ve složení Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais. Ti všichni – a mnozí další – opět dokázali, že motorsport nadále zůstává úspěšnou součástí DNA mladoboleslavské automobilky.
Leave a reply