Toyota ve Velké Británii odhalila prototyp elektrického modelu Hilux na vodíkový palivový článek. Nový pohon využívá klíčové prvky vodíkové Toyoty Mirai, takže neprodukuje žádné výfukové emise. Vychází z něj pouze čistá voda.
Vodík je uložen v trojici vysokotlakých zásobníků, s nimiž prototyp Hiluxu disponuje odhadovaným dojezdem přes 600 km. To je výrazně více, než by bylo možné dosáhnout s klasickými akumulátory. Hybridní baterie, do níž se ukládá elektřina vyráběná přímo vozidlem pomocí palivového článku, je zabudována pod ložnou plochu pick-upu, a nezabírá tak žádné místo v kabině.
Vůz je dalším milníkem na cestě k budoucnosti bez uhlíkových emisí. Průkopnický pick-up byl odhalen ve výrobním závodu společnosti Toyota Manufacturing UK v anglickém Derby, kde tento model vznikal ve spolupráci členů konsorcia za finanční podpory britské vlády.
Hilux je celosvětovou ikonou značky Toyota s pověstí mimořádně spolehlivého a odolného vozu. Vývojový projekt zkoumal možnosti, jak zachovat kvality i v případě nasazení nového elektrického pohonu s palivovým článkem a nulovými emisemi.
Projekt trvá zatím jen rok
Projekt byl zahájen počátkem roku 2022 studií proveditelnosti v režii firem TMUK a Toyota Motor Europe. Následně se podařilo získat finanční dotaci britské vlády prostřednictvím Centra pro pokročilé pohony (APC), neziskové organizace podporující vývoj čistších technologií a nových koncepcí v oblasti mobility.
Díky tomu se podařilo 1. července 2022 spustit intenzívní program konstrukce a vývoje s dalšími partnery tvořícími konsorcium, společnostmi Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research – a za dodatečné podpory ze strany Toyota Motor Corporation (TMC).
Výroba prototypů byla spuštěna 5. června letošního roku v souladu se zásadami systému výroby TPS (Toyota Production System) ve vyhrazených prostorách závodu TMUK. Již po třech týdnech byl dokončen první prototyp, který je prvním z 10 kusů naplánovaných do konce tohoto roku. Všechny vozy budou podrobeny přísnému testování s cílem zajistit bezpečnost, dynamické jízdní schopnosti, funkčnost a odolnost v souladu s vysokými standardy sériového modelu.
Firma Ricardo zajistila přípravu výroby prototypu v podobě konstrukčních a vývojových úloh, resp. ověření kompletního výrobního postupu společně s týmy TMUK. Ricardo v nadcházejících měsících podrobí vozidlo komplexnímu hodnocení před rozhodnutím o možnosti uvedení sériového modelu v druhé polovině dvacátých let.
Leave a reply