Před nějakou dobou jsme pro vás připravili článek, mapující první tanky první světové války. Nestihli jsme ale všechny, tady je pokračování!
Za první světové války se tank zrodil jako nový bojový prostředek určený k proražení nepřátelských linií. K tomuto účelu byl vybaven silným pancířem a housenkovými pásy, s jejichž pomocí překonával i velmi těžký terén. Vznik vozidla si vynutila patová situace na západní frontě, jako první jich použili v boji Britové. Postupně se přidali i Francouzi a v malém množství také Němci.
Na následujících řádcích je několik nejznámějších tanků tohoto období. Pokud vám pradědečkové dnešních tanků T-72 a Abramsů připadají jako nemotorné ocelové krabice, nejste daleko od pravdy. Nicméně, právě tyhle neohrabané nestvůry přímo ukázaly, jakým směrem se vydá mechanizované válčení.
Schneider CA-1 (Francie)
Délka: 632 cm, šířka: 230 cm, hmotnost: 13,5 tuny, rychlost: 7,5 km/h
První bojově nasazený tank francouzské armády. Jeho konstrukce vychází z amerického pásového traktoru Holt, první použití v boji se datuje do roku 1917 a znamenalo naprostý neúspěch.
Prvního nasazení se účastnilo kolem 130 kusů těchto vozidel, které utrpěly obrovské ztráty. Jejich největší slabinu představovaly špatně chráněné benzínové nádrže, po jejichž zásahu začaly tanky velmi rychle hořet.
Kromě toho měly velmi nízkou pohyblivost v terénu a trpěly nedostatečnou ventilací bojového prostoru. Od roku 1918 byly u bojových jednotek nahrazovány úspěšnějším modelem FT-17. Celková produkce činila asi 400 kusů, přičemž přeživší tanky prodělaly přestavbu na různá týlová vozidla, např. cisterny. Je zajímavostí, že jeden exemplář se v provozuschopném stavu zachoval až do dnešních dnů.
St. Chamond (Francie)
Délka: 870 cm, šířka: 266 cm, hmotnost: 22 tun, rychlost: 12 km/h
V pořadí druhý tank používaný za Velké války francouzskou armádou. Podobně jako u předchozího typu CA-1 vycházela jeho konstrukce z amerického pásového traktoru Holt, jehož Francouzi používali jako dělostřeleckého tahače.
St. Chamond byl osazen elektromotorem (který byl ještě poháněn motorem zážehovým a tento komplikovaný sytém značně zvyšoval hmotnost vozidla) a jednalo se o jeden z nejrychlejších sériově vyráběných tanků první světové války.
Jeho bojová kariéra ovšem nebyla nijak oslnivá a i ona vysoká rychlost vypadala lépe na papíře než ve skutečnosti. Dalo se jí dosáhnout pouze na kvalitním pevném povrchu, který se v oněch časech vyskytoval leckde, ale rozhodně ne na rozbahněných bitevních polích západní fronty.
Tank se zrodil za 1. světové války – tady jsou první z nich
Tank měl vzhledem k délce korby malou styčnou plochu pásů se zemí a nedokázal si tak poradit s náročnějším terénem. Do bojů byl s nevalnými výsledky nasazován v letech 1917 a 1918, z vyrobených zhruba 400 kusů se konce války dožila necelá stovka. Tyto tanky poté čekaly stejné přestavby jako v případě CA-1.
Mark A Whippet (Velká Británie)
Délka: 610 cm, šířka: 270 cm, hmotnost: 14,2 tuny, rychlost: 13,4 km/h
Mimo známějších tanků s kosočtvercovým profilem sloužilo v britské armádě i lehčí vozidlo určené spíše pro protiútoky než k proražení nepřátelské linie.
Tank byl poháněn stejným motorem, jaký měly v té době patrové londýnské autobusy.
Nasazení se dočkal až v březnu 1918 a v boji se osvědčil jako účinná zbraň proti nepřátelské pěchotě. 24. dubna se pak stal první obětí souboje tank proti tanku (druhá tanková bitva v historii), když padl za oběť nepřátelskému A7V. Bylo vyrobeno asi 200 těchto vozidel, jejichž služba pokračovala i nějaký čas po ukončení války. Jejich určitý počet Britové nasadili během válečného konfliktu v Irsku, několik dalších se dostalo do Ruska, kde se Británie angažovala v místní občanské válce. Rudá armáda však některé z nich ukořistila a řadu let používala. Menší množství tanků Mark A se pak ve dvacátých letech prodalo do Japonska.
Leave a reply