Každý rok vydá naše planeta miliardy tun přírodních zdrojů. V reakci na ekonomický systém nekonečného růstu v prostředí těchto omezených zdrojů vznikl pojem udržitelnost. Znamená to chovat se tak, jako bychom tu, na planetě Zemi, plánovali zůstat co nejdéle. Už před lety se lidé začali více zamýšlet nad tím, zda odpad může být současně i příležitostí vytvářet něco nového. A zákazníci stále častěji preferují obchody, ve kterých dostávají již vyrobené produkty druhou šanci. Níže vám přinášíme ukázky toho, jak může vypadat móda a doplňky z recyklovaných materiálů.
Každý rok se celosvětově prodá asi 80 miliard kusů oblečení, kterého se časem jeho majitelé chtějí nebo musí zbavit.
Podle dat Organizace spojených národů z roku 2019 stojí módní odvětví za dvaceti procenty spotřebované vody. Dále uvádí, že mezi lety 2000 až 2014 se produkce oblečení na celém světě zdvojnásobila.
Světový den recyklace byl v roce 2018 ustanoven na 18. březen právě proto, aby pomohl definovat a vyzdvihnout význam opětovného využití odpadu. Díky recyklovaným odpadům se každý rok ušetří více než 700 milionů tun emisí CO2. Recyklace tak kompenzuje například všechny emise CO2 vyprodukované ročně leteckým průmyslem.
Mnohé výrobní společnosti přicházejí s důmyslnými způsoby, jak alespoň část odpadu dále využít. Od nábytku přes jízdní kola a skateboardy až po kuchyňské náčiní, hodinky, šperky, boty, zavazadla a oblečení, to jsou jen některé příklady produktů, které lze vyrobit z recyklovaných materiálů. Světoví oděvní giganti a obuvnické společnosti již běžně zapojují do svých procesů například inovativní technologie zpracování plastů původně vhozených do oceánu. Právě tam se totiž každý rok dostává přibližně 8 tun plastového odpadu.
Recyklací jedné plastové láhve o objemu 0,7 litru se přitom ušetří množství energie, které by postačilo ke čtyřhodinovému svícení stowattové žárovky. Firmy ale také recyklují již použitou bavlnu a polyester a uvádí na trh speciální udržitelné módní kolekce.
Ze speciálních kontejnerů na textil putují nejen oděvy, ale i bytový textil, spárovaná obuv, doplňky a textilní hračky do třídíren, kde je vše rozděleno na několik kategorií: co se dá ještě použít, co se recykluje a co se spálí. „Z našich charitativních kontejnerů se k recyklaci předává zhruba 20 % textilu,“ sděluje ředitelka projektu KlokTex Nicole Nouir Křížková. „75 % dále nositelného ošacení, obuvi a hraček putuje do charitativních organizací u nás či v zemích třetího světa a 5 % textilu tvoří odpad, který již není nikterak využitelný.“ Jeden ze sběrných kontejnerů KlokTex mohou zákazníci využít například i v pražském outletovém centru Fashion Arena Prague Outlet.
Samotný proces recyklace oděvů není jednoduchý, komplikuje ho velká různorodost materiálů. Textilní směsi, jako je například oblíbená směs bavlny s elastanem, se recyklují jen velmi obtížně. V České republice se tak na výrobu nových látek použije jen asi jedno procento vyhozeného textilu.
Tato neveselá čísla může pomoci zvýšit každý zákazník preferencí jednodruhových textilních materiálů, podporou trhu s recyklovanými produkty a upřednostňováním kvality nad kvantitou. Doba fast fashion, kdy platilo, že průměrná žena na sebe vezme tentýž kus oblečení pouze sedmkrát a po třetím nošení jej už považuje za starý, začíná být přežitou minulostí. Kromě swapů, bazarů a second handů získávají na popularitě také outlety, kde kolekce z předchozích sezón dostávají druhou šanci.
Leave a reply