Asi víte, že nejstarší auta se startovala klikou, zatímco ta nejmodernější pouhým stiskem tlačítka na palubní desce. Ale co bylo mezitím? Tušíte, že možnost startování klikou měla auta ještě v roce 1960? Projděme se historií startování na exponátech ze Škoda Muzea v Mladé Boleslavi!
1908: Laurin & Klement BSC
Už jedny z prvních aut z Mladé Boleslavi měly klíček, který se zasouval do otvoru v palubní desce. Nesloužil ale ke startování motoru, ale pouze k propojení elektrického obvodu.
Řidič musel sepnout tento klíček, ručně otočit kohouty přívodu paliva a oleje, páčkou na volantu upravit předstih a teprve poté nastartovat otočením kliky.
Po zastavení musel pootočením klíčku přerušit chod motoru a zavřít kohouty s přívody benzínu a oleje.
1929: Laurin & Klement 110
Model 110, který se začal v roce 1925 vyrábět jako Laurin & Klement a po spojení s novým plzeňským vlastníkem pokračoval jako jeden z prvních modelů značky Škoda, už měl elektrický sklopkový startér. Často se ale používala i možnost startování klikou, která ale už nebyla pevná, ale nasazovací. Páčka sytiče byla umístěna napravo na přístrojové desce. Sytič se používal u motorů s karburátorem při studeném startu pro vytvoření bohatší směsi benzínu a vzduchu.
1940: Škoda Superb 4000, typ 919
Se zvyšující se spolehlivostí elektrických startérů se klikou startovalo čím dál méně, proto i otvor dole v přední masce, kde není chromová lišta, byl decentnější než dříve. Táhlo sytiče bylo umístěno uprostřed na přístrojové desce.
1960: Škoda Octavia, typ 985
Poválečná Octavia měla otvor pro klíč vlevo od volantu. Táhlo sytiče bylo umístěno uprostřed přístrojové desky. I Octavia ještě měla možnost mechanického startu klikou. Ta byla součástí sady nářadí a otvor pro ni byl ukrytý pod přední odklopitelnou poznávací značkou.
1966: Škoda 1000 MB
Prvním vozem Škoda, který už nešel nastartovat klikou, byl slavný model 1000 MB. Spínací skříňka se přesunula vpravo pod volant, páčka sytiče byla mezi předními sedadly. Tohle rozložení vydrželo až do konce 80. let.
1988: Škoda Favorit
Poslední vůz Škoda s mechanickým sytičem byl model 125 L. Favorit měl sice stále motor s karburátorem, ale sytič už byl automatický a řidiči proto stačilo pro nastartování pouze otočit klíčkem v zapalování.
2009: Škoda Yeti
Po dlouhá desetiletí byl startovací klíč pevný, podobný běžným klíčům do zámků od domovních dveří. Na konci 20. století se to ale začalo měnit.
Nejprve se součástí klíče stal imobilizér – elektronické zařízení bránící nastartování motoru při vložení nesprávného klíče. U vozů Škoda byl poprvé použit u Felicie v roce 1994.
Následovalo dálkové ovládání centrálního zamykání, díky čemuž už nebylo nutné odemykat auto klíčem, a v roce 1999 dostal první model Škoda sklopný klíček – byla to Fabia v modelovém provedení roku 2000. To vše je v mladoboleslavském Škoda Muzeu vidět třeba i na modelu Yeti.
2018: Škoda Kodiaq
Dnešní modely automobilky Škoda, tak jako třeba Kodiaq, využívají nejmodernější bezklíčový systém vstupu i startování, kdy klíč může po celou dobu zůstat řidiči v kapse a ke startu motoru stačí pouze zmáčknout tlačítko na palubní desce. První model, který nabízel systém bezklíčového vstupu KESSY, byl Superb v roce 2010.
Leave a reply