Pětatřicet žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto zakončilo svůj školní rok. Po osmi měsících intenzivní práce představili vůz Škoda Mountiaq, působivý pick-up na bázi modelu Kodiaq.
Studie nalakovaná v oranžovém odstínu Sunset, který si žáci sami navrhli, zaujme celou řadou nových prvků, jako např. světelnou lištou na střeše, výraznou přední částí vozu s navijákem, ochranným rámem a speciálními světelnými efekty. Již po šesté v řadě dokládá projekt výjimečné řemeslné schopnosti žáků podnikového učiliště.
Na vývoji a výrobě vozu Škoda Mountiaq se podílelo celkem 35 žáků (mezi nimi bylo i šest dívek) firemního učiliště ze sedmi různých studijních oborů.
V pořadí šestý žákovský vůz je unikátem a působivým výsledkem mnohaměsíční práce. V průběhu projektu podporovali žáky jejich učitelé odborného výcviku a také odborníci společnosti Škoda Auto z oblasti designu, výroby a technického vývoje.
Vedoucí Škoda Akademie, Carsten Brandes, zdůrazňuje: „Také Škoda Mountiaq podobně jako její předchůdci dokládá vysoké technické a řemeslné schopnosti našich žáků. Jejich práce každý rok znovu dokazuje prvotřídní kvalitu odborného vzdělání na našem učilišti“.
Jméno modelu evokuje chuť na dobrodružství, offroadový charakter a podtrhuje spojení vozu pro moderní životní styl s každodenní vysokou užitnou hodnotou pickupu.
Záď působivé studie zdobí nápis Škoda. Jedná se o designový prvek, který značka přinesla společně s modely Scala a Kamiq.
Již na podzim 2018 začali žáci pracovat na novém žákovském voze. „Vlastnoruční stavba vozu byla jedinečnou příležitostí pro nás všechny. Mohli jsme uplatnit své teoretické znalosti v praxi,“ říká Petr Zemanec, jeden ze žáků účastnících se letošního ročníku projektu.
„Těžili jsme také z nových kontaktů, které se nám podařilo navázat napříč všemi profesními skupinami. Na více než 2000 hodin, které výroba tohoto jedinečného pickupu zabrala, nikdy nezapomeneme,“ dodává Zemanec.
Poté, co byl definitivně stanoven design, začala v lednu praktická realizace. Karosářské a lakýrnické práce probíhaly současně, aby bylo možné vůz dokončit do května. Žáci začali zesílením karoserie, následně odstranili z modelu Škoda Kodiaq střechu a vyrobili zadní stěnu pro kabinu řidiče i nová zadní a boční okna.
Inovovaná Škoda Superb přijíždí na český trh, známe její ceny!
Za kabinou charakterizuje Mountiaq ložná plocha, pod níž se nachází dodatečné skryté odkládací prostory. Žáci zkrátili a rozšířili dveře a přizpůsobili je nyní celkově širší linii vozu. Kromě toho upravili přední a zadní nárazník a vytvořili tak celkově harmonický design studie. Stupátka u prahů dveří i zcela přepracovaná záď vozu doplňují celkový vzhled vozu a zároveň posilují robustní dojem. Jednou z největších výzev projektu představovala pro žáky integrace plně funkčního zadního výklopného víka.
Škoda Mountiaq je prvním žákovským vozem vycházejícím z modelu Kodiaq. Je 4999 milimetrů dlouhý, 2005 milimetrů široký a 1710 milimetrů vysoký. Rozvor činí 2788 milimetrů a hmotnost dosahuje 2450 kilogramů.
Pro ježdění mimo silnice zvýšili žáci světlou výšku tohoto unikátu ve srovnání s modelem Kodiaq Scout mimo jiné prostřednictvím sedmnáctipalcových kol Rockstar II a speciálních pneumatik s obzvláště vysokým terénním vzorkem zhruba o deset centimetrů na slušných 29 centimetrů.
Montáží nových kol se rozchod studie rozšířil o tři centimetry. Přiměřený pohon zajišťuje výkonný benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 koní).
Balík vám nově doručí do kufru auta! Škodovka už službu testuje
Žákovský vůz Škoda Mountiaq na terénních kolech je opravdu vozem atraktivním na pohled. Studie vozu na sebe přitahuje pozornost už jen zvýšeným sáním a navijákem na přídi opatřeným ochranným rámem. Naviják a speciálně pro něj vyvinutý držák snese enormní zatížení při nasazení v terénu.
Obzvlášť kreativní byli žáci u osvětlení vozu. Vedle osvětlené ložné plochy je u Mountiaqu osvětlena také maska, logo značky na kapotě a motorový prostor. Přední dveře promítají na vozovku logo značky Škoda, příď pick-upu zdobí nové mlhovky. Dalšími výraznými optickými prvky jsou unikátní světelná lišta na střeše i speciální odstín laku oranžová Sunset, který si žáci sami namíchali.
Stejně jako u předchozích žákovských vozů dokazují účastníci i letos pomocí malých detailů pestrost svých nápadů. K nim patří například svítící logo Škoda na obložení stropu, integrovaná chladnička, ozdobné prvky z 3D tiskárny na kolech nebo dvě vysílačky, které jsou součástí výbavy.
Zcela mimořádnou třešničku na dortu vytvořil aktuální studijní ročník návrhem vlastního loga pro studii Škoda Mountiaq: auto před siluetou hor. Toto logo je vyšité do opěradel předních sedadel a využívá odstínu laku exteriéru i hru barev oranžových akcentů na volantu a rukojeti řadicí páky.
Jako opravdový vůz značky Škoda dostal také Mountiaq, stejně jako každý sériově vyráběný model české automobilky, pro značku typické Simply Clever prvky. Žáci například integrovali poprvé do modelu Kodiaq integrovaný trychtýř v nádržce ostřikovačů. Infotainment systém Columbus výchozího z modelu Kodiaq žáci doplnili o speciální audiosystém: k reproduktorům o výkonu 320 Wattů dodali zesilovač a subwoofer o výkonu 2000 Wattů.
Jako první žákovský vůz značky Škoda vznikla v roce 2014 dvoumístná verze vozu Citigo, která se jmenovala Citijet. O rok později přišel pickup Funstar na bázi vozu Škoda Fabia, následovaný vozem Atero, kupé vycházejícím z modelu Škoda Rapid Spaceback. V roce 2017 zkonstruovali žáci opět na bázi modelu Citigo vůz Element s elektrickým pohonem. Pátým žákovským vozem byla v roce 2018 studie kabrioletu Sunroq na bázi vozu Škoda Karoq.
Leave a reply