Jedním z důsledků koronavirové pandemie bude podle odborníků urychlení digitalizace a robotizace ve všech oblastech podnikání. Bojí se zaměstnanci, že je roboti připraví o práci?
Poslední měsíce změnily nejen podmínky pro podnikání firem, ale i vnímání a očekávání lidí jako zákazníků a spotřebitelů. Přesun do „digitálu“, který si plíživě prošlapával cestičku už delší dobu, nyní nabírá vyšší tempo. Hovoří se dokonce o tom, že po poptávkových a nabídkových šocích nás čeká šok technologický – firmy, které nesníží zranitelnost vůči pandemiím, budou ve velké nevýhodě.
Koronavirus skokově mění priority firem
V mnoha oborech se v posledních měsících výrazně oddělily firmy, které s digitalizací pokročily, od těch ostatních. Některé společnosti jen změnily způsob interní komunikace a kontaktu s klienty, jiné úplně přerušily činnost. Mnohým firmám se zase vyplatilo, že mají dobře vyřešenou dodávku „v posledním kroku“ nebo funkční e-shop, a dokázaly tak prodávat své zboží i v době karanténních opatření.
A co výrobní podniky? Leckde přizpůsobily výrobu aktuálním potřebám – jmenovat můžeme textilní provozy, které se rychle přeorientovaly na šití roušek, dodavatelé plastových dílů, kteří začali vyrábět ochranné masky a štíty, chemické a potravinářské podniky, které část kapacit vyčlenily pro výrobu dezinfekce.
Napříč obory je ale jasné jedno – pokud se výrobci chtějí připravit na budoucnost, měli by se zaměřit na flexibilitu svých výrobních kapacit, což znamená automatizaci a robotizaci.
Máme se bát robotů?
Lidé jsou nyní otevřenější v přijímání změn, které nové technologie do jejich životů přinášejí – budou i po uvolnění karanténních opatření zřejmě využívat dodávek „ke dveřím“, některé firmy rozvolní klasický kancelářský pracovní model, v mnoha oborech se minimalizuje přímý kontakt se zákazníky a klienty a očekává se také rozvoj telemedicíny. Přijmou ale lidé i to, že technologie zasáhnou do jejich profesního života a mnozí z nich budou muset hledat uplatnění jinde?
Automatizuje se nejen výroba, ale i klientské, administrativní a ekonomické systémy, testuje se využití samořídících automobilů, robotů pro doručování zásilek, hovoří se o automatizaci velké části manažerských činností.
„Bojí se lidé robotizace a automatizace? Výsledky ankety na portálu Profesia.cz ukazují, že situace není jednoznačná. Více než třetina (36 %) lidí uvedla, že pracují v profesi, kterou robotizace neovlivní. Další téměř pětina (19 %) se s robotizací již potkává, ale neznamená pro ně ohrožení.
Obavy z toho, že robotizace v blízké době ovlivní jejich práci, ale vyjádřilo 17 % respondentů, a dalších 14 % lidí už kvůli ní muselo dokonce svou pozici změnit. Poměrně velká část lidí – 14 % – nedokáže situaci posoudit,“ říká ke konkrétním výsledkům ankety Michal Novák z pracovního portálu Profesia.
Leave a reply