Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team již počtvrté za sebou zvítězil na Rallye Safari v Keni. Náročnému africkému podniku dominoval Kalle Rovanperä na prvním místě, zatímco druhé místo obsadil Takamoto Katsuta z téhož týmu.
Od roku 2021, kdy se tento nejnáročnější podnik vrátil do závodního kalendáře světového rallyového šampionátu FIA, zde Toyota zatím pokaždé zvítězila, a navíc na Safari rozšířila svůj vlastní historický rekord na 12 vítězství.
Výsledek je dalším důkazem houževnatosti a spolehlivosti vozů GR Yaris Rally1 Hybrid, pro tento podnik vybavených modernizovaným paketem zavěšení a nepřehlédnutelným systémem zvýšeného sání: moderní verzí tohoto kultovního prvku někdejších vozů ve specifikaci pro Safari.
Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem zde po úspěchu v roce 2022 zvítězili již podruhé. Nejnovější úspěch je postaven na fenomenálních pátečních výkonech (v prvním celém dni tohoto podniku), kdy byla uvedená dvojice nejrychlejší ve všech šesti etapách, čímž získala bezmála minutový náskok před druhou posádkou v pořadí. Rovanperä tak mohl během soboty, nejdelšího a nejnáročnějšího dne podniku, podle potřeby zvolnit – a i tak v nejdelším měřeném úseku nadělil soupeřům bezmála 25 sekund, neboť většina konkurentů zde zaznamenala problémy.
Vzhledem k více než dvouminutovému náskoku si Rovanperä mohl v šesti etapách posledního dne (celkem 74,38 km) dovolit opatrnější tempo, a vítězství tak nakonec zpečetil náskokem 1 minuty a 37,8 sekundy. Katsuta v rámci svých čtyř účastí v Keni zaznamenal třetí pódiové umístění a zároveň zopakoval dojezd na druhém místě z roku 2021. Společně s navigátorem Aaronem Johnstonem díky vyvážené jízdě se dvěma sobotními etapovými vítězstvími dokázali překonat i dva defekty, které posádku stály přes minutu času.
Elfyn Evans s navigátorem Scottem Martinem pak přispěli k tomu, že se všechny tři Toyoty umístily mezi čtyřmi nejlepšími. Do doby, než tato posádka na drsných a kamenitých erzetách sobotního programu zaznamenala postupně hned tři defekty, se pohybovala i na druhém místě. Kvůli defektům bylo pódiové umístění pro Evanse mimo hru, ale přesto v zájmu co nejvyššího bodového zisku dal do nedělních jízd maximum, kdy byl celkově třetí nejrychlejší, resp. pátý v závěrečné Power Stage.
Tým Toyoty vzhledem k prvním dvěma místům inkasoval maximální počet bodů v celkové klasifikaci šampionátu značek plus 11 bonusových bodů v neděli, a tak nyní v šampionátu figuruje jako první se čtyřbodovým náskokem. Evans o víkendu získal celkem 16 bodů, což znamená udržení druhého místa v mistrovství závodních jezdců (šest bodů za nejlepším v pořadí).
A co bude následovat?
Rallye Chorvatsko (18.–21. dubna) se pořádá na náročných asfaltových silnicích kolem hlavního města Záhřebu. Rychlostní zkoušky jsou skladbou rychlých i techničtějších úseků s neustálými změnami povrchu a přilnavosti.
Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí jezdců po třetím kole:
1. Thierry Neuville – 67 bodů
2. Elfyn Evans – 61 bodů
3. Adrien Fourmaux – 46 bodů
4. Ott Tänak – 33 bodů
5. Kalle Rovanperä – 31 bodů
6. Takamoto Katsuta – 30 bodů
7. Sébastien Ogier – 24 bodů
8. Esapekka Lappi – 23 bodů
9. Oliver Solberg – 12 bodů
10. Andreas Mikkelsen – 6 bodů
Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí značek po třetím druhém kole:
1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team – 131 bodů
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team – 127 bodů
3. M-Sport Ford World Rally Team – 72 bodů
Leave a reply