Češi jsou národem cyklistů. Ne, že bychom museli za každou cenu závodit, ale zdravý pohyb a výletování v sedle kola prostě milujeme. Bohužel ne každý cíl výletu je tak blízko, aby se dalo u domu sednout na bicykl a vyrazit mu vstříc. Často je třeba někam popojet autem. A pak vyvstává otázka, jak takové kolo přepravit s sebou?
Kolo přímo v autě
První, co každého napadne, je vozit kolo přímo v autě. Nepotřebujete žádné drahé příslušenství. Prostě jen otevřete kufr, z bicyklu odmontujete kola a případně i řídítka nebo složíte sedačky a šup s ním dovnitř. Možná byste ale neměli tolik spěchat.
Je třeba si uvědomit, že se jedná o nejnebezpečnější způsob přepravy kol. V případě nehody se váš nedostatečně zajištěný hliníkový nebo karbonový mazlíček může stát tím, co vám nebo vašim spolucestujícím způsobí zranění.
Částečně mohou pomoci kurtovací popruhy, ale ani tak nejde o stoprocentní jistotu. O možném poškození či znečištění interiéru vozu během nakládaní či vykládání kola ani nemluvě.
Přeprava kola na střeše
Mnohem častěji se na silnicích setkáte s vozy, která vezou kola na střeše. Univerzální střešní nosiče, tzv. příčníky stojí jen pár tisíc, a to i když si vyberete ty nejkvalitnější produkty německé firmy Thule. A to samé platí i o střešních nosičích na kola, která na příčníky připevníte. Doporučit lze opět značku Thule, jejíž výrobky jsou bytelné, lehké a snadno se s nimi pracuje.
Při výběru byste měli zohlednit i šířku plášťů a velikost přepravovaných kol, aby v nosiči dobře seděla. A určitě byste měli řešit i materiál na plochách, která dosedají na rám kola. Proto se vyplatí vybírat v obchodech s širokým výběrem a zkušeným personálem, jako je například Rameder.
Přeprava kol na střeše má samozřejmě i svoje nevýhody. Řidič si musí zvyknout na to, že je jeho auto poněkud vyšší a nevejde se s ním do nízkých podjezdů a vjezdů. Zároveň je náchylnější na boční vítr a blahodárný vliv takový způsob přepravy nemá ani na spotřebu.
Starší nebo slabší jedinci mohou mít problém kola na střechu vysadit. To platí zejména v případě těžkých elektrokol. On je totiž rozdíl do metru a půl zvedat osmikilovou silničku a čtvrtmetrákové elektrokolo. Pokud jich navíc chcete mít na střeše více, je dobré znát hodnotu maximálního zatížení střechy.
Na zavazadelníku
Sháníte-li nosič na kola, ke kterému není třeba žádné příslušenství, podívejte se na takový, který se montuje na víko kufru. Nelze sice použít na každé auto, ale posloužit může dobře. Lidé, kteří jej vyzkoušeli se dělí na ty, kteří na něj nedají dopustit, a na ty, kteří už ho nechtějí nikdy vidět. Záleží na konkrétním systému, voze a způsobu využití.
Přeprava kola na tažném zařízení
Nejoblíbenější nosiče kol na auto jsou ty, které se montují na tažné zařízení. Nezhoršují aerodynamiku vozu, a tím nezvyšují spotřebu. Kola zároveň nemusíte zvedat do výšky, což oceníte zejména u těžkých celoodpružených kol a e-biků.
Je však třeba zmínit, že ne každé tažné zařízení je na zatížení několika desítkami kilogramů stavěné. U těch napevno montovaných nebývá problém, ovšem ta s odnímatelným čepem mohou být problematická. Doporučit lze spíše ty se svisle připojitelným čepem. I tak je třeba zkontrolovat hodnotu maximálního zatížení. Možná také budete potřebovat redukci na zásuvku. Pokud máte na autě starší sedmipinovou, můžete být překvapeni, že většina nosičů na tažné zařízení potřebuje třináctipinovou.
Nepříjemností může být i nutnost přendání registrační značky na nosič nebo špinění kol při jízdě ve špatném počasí. To první lze vyřešit pořízením třetí SPZ, to druhé speciálním přepravním vakem na kola.
Vybrali jste si nosič na tažné? Možná budete překvapeni širokou nabídkou. Vždy doporučujeme vybírat takové, které vám bude stačit kapacitou a se kterým se bude snadno manipulovat. Perfektní funkcí je možnost sklopení nosiče, pokud potřebujete do kufru auta. Ze značek bývá opět preferováno německé Thule. Zkušení prodejci firmy Rameder ale doporučují například i italského výrobce Menabo. V případě nosiče Merak pro dvě kola totiž můžete oproti Thule ušetřit i deset tisíc korun.
Leave a reply