Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing si z dramatického závodu Šest hodin v Portimão odváží vítězství a stále se tak veze na vítězné vlně, s níž do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2023 vstoupil.
Posádka vozu GR010 Hybrid č. 8 ve složení Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa, úřadující mistři světa a vítězové závodu Le Mans 2022, odvedli v Portugalsku naprosto bezchybný výkon, kdy ovládli závod a soupeřům ve vozech Ferrari č. 50 a Porsche č. 6 nadělili celé kolo.
O to bolestivější jsou však emoce posádky vozu GR010 Hybrid č. 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López. Po vítězství v úvodním podniku WEC před čtyřmi týdny na Sebringu nyní dojeli na devátém místě v důsledku 11 ztracených minut kvůli výměně povinného snímače, kterou nařídili organizátoři závodu.
Tým Toyoty vzhledem ke čtvrtému vítězství v kategorii hypercarů zvyšuje svůj náskok ve světovém šampionátu před týmem Ferrari na 18 bodů. Do konce soutěže nyní zbývá celkem pět kol. Sébastien, Brendon a Ryo se posouvají do čela žebříčku soutěžních jezdců s náskokem 11 bodů před posádkou vozu Ferrari č. 50. Na třetím místě jsou Mike, Kamui a José s odstupem dalších dvou bodů.
Nejteplejší den soutěžního víkendu byl doprovázen neméně horkým soubojem na trati a těsnou bitvou mezi oběma vozy GR010 Hybrid v samotném počátku závodu. V první zatáčce se Mike protlačil na první pozici před Sébastiena, který se poté propadl na třetí místo, když se dopředu dostal i vůz Ferrari č. 51. Sébastien se však dočkal odplaty ve čtvrtém kole, kdy se odvážným manévrem opět protlačil na druhou pozici.
V tom okamžiku vedl Mike o pět sekund, ale brzy nato dojel vozy ztrácející celé kolo, a Sébastien tak postupně snižoval odstup. Ve 33. kole si oba vozy vyměnily pozici, krátce před prvními zastávkami v boxech, kdy se osmička držela ve vedení.
Dramatický zvrat přišel po 80 minutách závodu, kdy byla týmu nařízena výměna snímače na levé hnací poloose zadní nápravy vozu GR010 Hybrid č. 7. Podle regulí pro kategorii hypercarů je výkon sledován standardizovanými snímači točivého momentu na hnacích poloosách, a tak musejí být tyto snímače za všech okolností funkční.
V součinnosti mechaniků obou posádek se podařilo vyměnit celou levou zadní část vozu za rekordních 11 minut, a tak mohl José opět nastoupit do závodu – na 34. pozici se ztrátou sedmi kol, nicméně s nadějí na zisk několika bodů.
Sébastien měl ve stejné době půlminutový náskok před vozem Ferrari č. 50, který si dokázal udržet až do doby přibližně dvě hodiny po startu, kdy předával volant Ryovi.
V polovině závodu při dalších zastávkách v boxech se Ryo držel v čele s ještě vyšším náskokem, zatímco José se postupně probojoval na 22. místo. Dvě hodiny před koncem se volantu vedoucího vozu chopil Brendon; do dalšího boje se sedmičkou se zároveň pustil Kamui ve snaze získat v kategorii hypercarů nějaké body.
Brendon držel tempo na čele závodu, a koncem páté hodiny dokonce o kolo předjel Ferrari pohybující se na druhém místě, čímž získal cenný polštář pro případ, že by na trať vyjížděl safety car. Tato výhoda se hned projevila v praxi, když o několik minut později havaroval Vanwall a kvůli vyjetí safety caru se zahustilo soutěžní pole.
Když se po 12minutové pauze závod opět rozjel, mohl Brendon okamžitě zajet na poslední návštěvu do boxů kvůli natankování, aniž by ztratil pozici na čele, a bezpečně tak dojel poslední úsek do mávání šachovnicovým praporkem po 222 kolech, kdy tým získal své 41. vítězství ze 78. závodů WEC, kterých se zúčastnil. Za volantem sedmičky dokončil poslední úsek Mike, který v úvodních úsecích zaznamenal nejrychlejší kolo závodu.
Sezóna WEC pokračuje již za dva týdny závodem 6 hodin ve Spa-Francorchamps (sobota 29. dubna), který je posledním kolem před jubilejním stým ročníkem závodu 24 hodin Le Mans (10.-11. června).
Leave a reply