Česká republika je zemí neuvěřitelně pestrou. Na malém prostoru se zde střídají různé typy krajiny, která je zdobena tisícovkami kulturních i přírodních zajímavostí. Jenže v autě nemusí být cílem cestování jen jedno konkrétní místo, ale i samotná cesta. Přinášíme vám proto tipy na zajímavé, lidským očím většinou neznámé silnice, které vás provedou zadními dvorky naší nádherné země.
Etapa I.
1) Etapa: Nepomuk – Bečov nad Teplou, silnice 230, celkem 120 km
- 1. Speciální zkouška: Černošínské serpentiny
- 2. Speciální zkouška: Bečovské serpentiny
Dvěstětřicítka je silnice druhé třídy v západních Čechách, která v severozápadním směru propojuje řadu půvabných městeček. Začíná v Nepomuku, protíná Přeštice, Chotěšov, Stod, Stříbro, Černošín, Planou, míjí Mariánské Lázně a končí v Bečově nad Teplou. Postupně na sebe navléká vizuální korálky v podobě hradů, zámků či klášterů a nabízí i velké množství zastávek, které potěší i chuťové smysly.
V minulosti byla velká část této cesty součástí silnice první třídy I/23, trasa Planá – Brno, a proto je „dvěstětřicítka“ překvapivě široká s velmi kvalitním povrchem.
Dlouhé přehledné úseky se střídají s průjezdy vesnicemi – a pro opravdové řidiče labužníky jsou tu připraveny dlážděné Černošínské a asfaltové Bečovské serpentiny.
Celá trasa se vyhýbá dálnici D5 a především turisticky přetíženým oblastem. Silnici využívají zvláště místní lidé k cestě do práce, ideální doba na její projetí se tedy otevírá mezi 9. hodinou dopoledne a 15. hodinou odpoledne.
Kde se zastavit a co vidět:
- Nepomuk – opravené historické náměstí, zámek Zelená Hora, dějiště Švandrlíkových Černých baronů, a Svatojánské muzeum věnované nejslavnějšímu rodákovi – svatému Janovi Nepomuckému.
- Přeštice – dominantní městský chrám Nanebevzetí Panny Marie, velmi živé náměstí a nedaleký románský kostel svátého Ambrože v obci Vícov.
- Chotěšov – monumentální komplex bývalého kláštera premonstrátek s několika obnovenými zahradami.
- Stříbro – nečekaně zachované středověké město na ostrohu řeky Mže, historické náměstí, vyhlídková věž v městském kostele Všech Svatých, městské muzeum v minoritském klášteře a vynikající hornický skanzen s možností návštěvy dědičné štoly.
- Černošín – zřícenina hradu Volfštejn a nedaleké bojiště bitvy u Třebele z doby třicetileté války.
- Planá – Hornické muzeum – štola Ondřej, překvapivě zachované a turisticky neznámé náměstí.
- Chodová Planá – návštěvnicky vděčný komplex pivovaru Chodovar s gigantickou hospodou Ve Skále, pivovarským muzeem a pivními lázněmi. V zámeckém parku stojí za návštěvu jedinečný židovský hřbitov.
- Mariánské Lázně – nejkrásnější české lázeňské město s parky, kavárnami a procházkovými trasami.
- Bečov nad Teplou – romanticky položené město, hrad a zámek s cenným relikviářem svatého Maura, Muzeum motocyklů a Bečovská botanická zahrada s ferratou.
To nejlepší z cesty:
V úseku mezi Černošínem a Planou na řidiče čekají slavné Černošínské serpentiny. Esovitě tvarované zatáčky klesají do údolí Kosího potoka a poté vystoupají na planinu s dlouhou přehlednou rovinkou. Kočičí hlavy, zvláště při dešti, prověří schopnosti řidiče i jízdní vlastnosti jeho auta.
Dnes jsou serpentiny málo frekventované, tudíž sem vyzkoušet své vozy zajíždějí fanoušci sportovní jízdy. Občas můžete spatřit muže se stopkami v ruce, stojícího na skále v přehledném úseku, který vysílačkou dává pokyn řidičům, že serpentiny jsou volné.
A na úplný závěr (nebo začátek) čeká na řidiče další kvalitní zatáčková euforie – úsek od obce Mnichov až do Bečova. Silnice kopíruje meandry Pramenského potoka a říčky Teplé. Kvalitní asfalt a ideální poloměry zatáček svádějí k dynamické jízdě. Řidič musí jen dávat pozor na dvě křížení s lokální železniční tratí Mariánské Lázně – Karlovy Vary.
Etapa II.
Úsek: Stará Voda – Luby, silnice 212, délka 49 km
- 1. Speciální zkouška: Kynžvartské serpentiny
- 2. Speciální zkouška: úsek mezi bývalými obcemi Žitná a Studánka
Dvěstědvanáctka je vedlejší silnice spojující Mariánskolázeňsko s českosaským hraničním přechodem Luby/Wernitzgrün, z pozice řidiče působí nejatraktivněji ta část, jež vede liduprázdným pohořím Slavkovský les. Začíná v malé obci Stará voda, ležící na hlavním tahu do Chebu, po průjezdu městečkem Kynžvart se serpentinami vyšvihne na náhorní planinu Slavkovského lesa a poté liduprázdnou končinou pomalu klesá do nížin Chebské pánve, podjede dálnici D6 a v malebné krajině svou pouť ukončí v pohraničních Lubech.
Její první část potěší všechny, kdo mají řidičskou sociální fobii – zde opravdu nepotkáte téměř žádné auto. Tato část Slavkovského lesa byla totiž v padesátých letech vojenským újezdem, v níž byly všechny vesnice rozstříleny či vyhozeny do vzduchu. Dnes je tu chráněná krajinná oblast se stavební uzávěrou.
Povrch silnice je různorodý, střídá se kvalitní i méně kvalitní asfalt s kočičími hlavami. Cesta vás odmění dalekými výhledy do údolí a na hřebeny Smrčin a Krušných hor.
Dávejte ale velký pozor po soumraku, zdejší oblast náleží k vyhlášeným loveckým revírům a množství zvěře na silnici není ničím neobvyklým.
Kde se zastavit a co vidět:
- Kynžvart – dokonale opravený klasicistní zámek slavného kancléře Metternicha s kabinetem kuriozit a zřícenina stejnojmenného hradu.
- Nedaleká horská obec Kladská s restauracemi specializovanými na zvěřinu a romantická povalová naučná stezka mezi jezírky a mokřady.
- Zaniklé obce Smrkovec, Žitná a Studánka – neobyčejně působivý příklad toho, jak si příroda bere zpět to, co jí člověk kdysi vzal.
- Kynšperk nad Ohří – areál pivovaru Kynšperský zajíc s restaurací a možností exkurze.
- Chlum svaté Maří – poutní klášter Křížovníků s červenou hvězdou.
- Skalná – malá zajížďka ke skalnímu hradu s „rytířskou“ restaurací a Muzeum historických traktorů Luby – Skalná.
- Luby – sbírka historických hudebních nástrojů.
To nejlepší z cesty:
Těšte se na stoupání z Kynžvartu až do Vysokého sedla v nadmořské výšce 904 m. n. m. Serpentiny se vinou hlubokým lesem s několika výhledy na protilehlou hraniční horu Dyleň. Ve všední den máte jistotu, že tady pojedete téměř sami, o víkendu potkáte jen pár cyklistů. Následující dlouhé klesání se střídáním asfaltu a kočičích hlav patří mezi nejpůvabnější silniční úseky v celém Karlovarském kraji.
Etapa III.
Trasa: Kraslice – Boží Dar, silnice III. třídy, délka 45 km
- 1. Speciální zkouška: průjezd Rolavou
- 2. Speciální zkouška: průjezd Rýžovnou
Na sebe navazující silnice III. třídy přivedou řidiče na hřebeny západní části Krušných hor. Opuštěná, věčně vlhká krajina protkaná jemným předivem malých asfaltek je vzdálená masovému turistickému ruchu, který ožívá až u Božího Daru.
Silnice III. třídy, kterým se z historických důvodů tradičně říká okresní, jsou zde relativně dobře udržované. Pokud hledáte esenci životního stylu „jízda na okreskách“, jste na správné adrese.
Průjezd liduprázdnou krajinou se podobá některým úsekům slavné Finské rally. Projedete se podmanivými horskými městečky, ale především vás dostane zdejší tvrdá příroda a památky na kdysi slavnou hornickou minulost. Ideální čas na cestu přináší podzim, kdy krajinu opustí cyklisté a okresky budou jen vaše.
Kde se zastavit a co vidět:
- Kraslice – malý pivovar Krušnohor a Muzeum Kraslické dráhy.
- Přebuz – zachované lidové hrázděné stavby.
- Rolava – bývalý cínový důl Sauersack, jedno z nejtajemnějších míst celého Krušnohoří.
- Hornická kulturní krajina Abertamy – Horní Blatná – součást Hornického regionu Erzgebirge/Krušnohoří, zapsaného na seznam UNESCO.
- Abertamy – prodejna a bistro Horského statku Abertamy.
- Rýžovna – restaurace a jeden z nejvýše položených pivovarů ve střední Evropě.
- Hřebečná – středověký důl Mauricius.
- Boží Dar – štola Johannes a vlastivědné muzeum.
To nejlepší:
Průjezd Rolavou, bývalou vesnicí se sedmi dosud stojícími domy, vede mezi rašeliništi a vrchovišti. Pokud hledáte dobrou „instagramovou“ lokaci, ocitli jste se právě v ní.
Černá linka asfaltu se táhne mezi nazrzlými bochánky horské trávy, horizont lemují hluboké lesy. Výjimečná vizuální krása.
Podobný estetický zážitek prožijete při průjezdu bývalou osadou Jelení, jíž protéká potok Černá voda. Zde stojí za to zaparkovat a jen tak se projít polními cestami v zamlklé krajině Krušnohoří.
Průjezd Rýžovnou splňuje podobné estetické nároky, jen se zde přidávají do zorného pole mohutná skaliska. Na této samotě si udělejte přestávku a navštivte zdejší jedinou restauraci s malým pivovarem. Opuštěnost se vám vpije do nitra a nebude se vám chtít vrátit se do hektických měst.
Tajný cyklistický tip
Chcete si sáhnout na dno svých sil? Chcete vyzvat kamarády nebo sami sebe na cyklistický souboj? Nebojíte se prudkých klesání a smrtících stoupání? Vydejte se z hraničního přechodu Broumov – Mähring na Dyleň, posvátnou horu historického Chebska.
V padesátých a šedesátých letech zde Pohraniční stráž vybudovala asfaltové silnice přesně kopírující průběh státní hranice s Bavorskem, lidově zvané signálky. Silnice vede bez ohledu na vrstevnice, jednoduše prudce dolů a prudce nahoru. Některé úseky nezvládnou ani elektrokola.
Auto nechte na parkovišti u Travel Free Shopu u hraničního přechodu, vydejte se směrem k hranici a potom zabočte doprava. Ale pozor! Signálky jsou dvě, vedou paralelně vedle sebe ve vzdálenosti cca 300 až 700 metrů. Vy si ale zvolte tu starší, která vede blíže k hranici. A pak se už jen spusťte z krpálu dolů a dále nahoru a dolů, dokud nevypustíte duši, nebo nedojedete na vrchol Dyleně. Tam se obraťte a jeďte zpět. Absolvujete skutečně výživný zážitek, na jehož konci budete rádi, že na vás poslušně čeká vaše auto.
Leave a reply