Letecká doprava už není jen pro vyvolené, některé společnosti nabízí zpáteční letenky i za 2 eura. I přesto patří létání stále mezi nejbezpečnější způsoby dopravy. Pojďme se ale společně podívat na noční můru všech, kteří mají z létání fobii, na nejděsivější letecké katastrofy poslední doby.
27. března 1977 – srážka letadel KLM a Pan Am
Taky se vždycky po úspěšném přistání radujete, že jste to přežili, hned se vám vyloudí úsměv na tváři a těšíte se, až budete z letadla venku? Tak od této chvíle se už radovat nebudete. Největší letecká katastrofa v moderních dějinách se totiž stala na zemi.
Na kanárském ostrově Gran Canaria byla nahlášena bomba a tak muselo nečekaně malé tenerifské letiště Los Rodeos hostit i velké stroje, které mířily právě na větší letiště na Gran Canaria. A pak už se spustila lavina nešťastných náhod, která způsobila smrt 583 lidí.
Hustá mlha způsobila nepřehlednost na ranveji, přetíženost letiště zase, že byla na ranvej vpuštěna dvě letadla zároveň a pak přišla osudová chyba pilota, který nepočkal na povolení ke startu. Piloti obou letadel se srážce ještě snažili zabránit, na několikatunové kolosy už ale bylo příliš pozdě. Z hořícího pekla se nakonec podařilo zázračně zachránit 61 osob, většina ale takové štěstí bohužel neměla a počtem 583 mrtvých se tato havárie vyhoupla na první místo děsivého žebříčku největších leteckých katastrof.
13. října 1972 – ragbisti v Andách
Asi nejznámější letecká katastrofa na světě se stala před 46 lety v Andách. Malé vrtulové letadlo Fairchild FH-227D převáželo 30 mladých uruguayských ragbistů a jejich rodin z Montevidea do Santiaga de Chile. Na palubě bylo ten den 45 lidí, všichni se těšili na zápas a veselili se, počasí se ale horšilo čím dál víc a víc, proto raději dlouhý let přerušili mezipřistáním v Argentině. Počasí se ale ne a ne umoudřit, hustá oblačnost stále nedovolovala přelet And, pilot proto zvolil náhradní trasu podél velehor. Bohužel ani to nebyla nejlepší varianta, silná turbulence způsobila ztrátu výšky, škrtnutí pravého křídla o horu a hororovou jízdu po svahu hory s utrženým ocasem.
Někteří zemřeli hned při pádu, další pak po několika dnech zavalila následná lavina. Šestnácti přeživším pak začal boj na život a na smrt, doslova. Neměli téměř žádné jídlo, ani vybavení, teplota se pohybovala kolem -12°C. Po několika dnech tenké zásoby jídla docházely, hlad začínal být už tak nesnesitelný, že se museli uchýlit k nejhoršímu, ke kanibalismu.
V dalších dnech se jim podařilo zprovoznit malé rádio, z něhož ale přišla děsivá zpráva: Pátrání po nezvěstném letadle se ukončuje. Nezbývalo než spolehnout se sami na sebe, tři nejsilnější z nich se vydali na nebezpečnou pěší cestu do civilizace, cestou ale bohužel zjistili, že jsou úplně jinde, než si mysleli a cesta bude mnohem delší. Nejvíc unavený muž se rozhodl vrátit zpět k troskám letadla, zbylí dva pokračovali do Chile. Po deseti dnech se jim podařilo uniknout z ledového pekla a rozjet rozsáhlou záchrannou akci, 23. prosince 1972 byl zbytek posádky zachráněn. Neuvěřitelný příběh ale není jen „zázrakem“, svědčí také o obrovské disciplinovanosti a odvaze všech přeživších.
12. srpna 1985 – technická chyba Japan Airlines
Černá kronika si 12. srpna 1985 zapsala na své listy nejtragičtější leteckou havárii jednoho letadla, zahynulo při ní 520 lidí. Vinu na ní nesli především letečtí technici, kteří si neporadili s opravou.
Už po 12 minutách letu z Tokia do Ósaky se letadlem ozvala obrovská rána, roztrhla se tlaková přepážka v ocasu letounu, která byla bohužel držena pouze jednou řadou nýtů, místo dvěma. Velká část ocasu se utrhla a letoun tak začal ztrácet stabilitu. Posádka se snažila zabránit nejhoršímu neuvěřitelných 32 minut, bohužel marně, Boeing 747 nakonec narazil do hory Takamagahara.
Japonští záchranáři se kvůli špatné viditelnosti a náročnému terénu rozhodli odložit záchranné práce na druhý den, což bylo několika lidem osudným. Náraz totiž přežilo mnohem více lidí, než čtyři zachránění, dvanáctihodinové čekání na pomoc už ale nezvládli.
Leave a reply