Na dálnici A39 mezi dálničními křižovatkami Wolfsburg-Königslutter a Cremlingen byl 8. ledna 2020 zprovozněn sedmikilometrový zkušební úsek pro sledování dopravy. Na úseku, provozovaném Německým centrem pro letectví a kosmonautiku (DLR), je kamerami anonymizovaně zaznamenávána jízda různých účastníků silniční dopravy.
Automobilka Volkswagen, která se na sběru dat podílí, očekává, že úsek financovaný spolkovou zemí Dolní Sasko a centrem DLR přinese nové poznatky pro autonomní jízdu.
Centrum DLR instalovalo v uplynulém roce po celé délce zkušebního úseku záznamovou techniku, která dokáže s vysokou precizností určovat polohu všech vozidel, a tím sledovat veškerou dopravu.
Volkswagen použije získávané informace k vylepšování softwaru pro autonomní jízdu. Zkušební zóna je otevřenou výzkumnou a vývojovou platformou, která nabízí jedinečnou kombinaci různých možnosti testů a zkoušek, například simulaci různých dopravních toků.
Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za vývoj, zdůraznil význam zkušebního úseku: „Data z každodenního provozu jsou pro další výzkum autonomní jízdy nezbytná. Zkušební zóna Dolní Sasko nám umožní získávat tato data ze zcela reálného prostředí a navíc je můžeme doplňovat simulacemi.“
Různé možnosti testů a zkoušek
Data ze sledovaného úseku jsou anonymizovaná. To znamená, že jsou vyhodnocovány pouze tzv. trajektorie, nikoli specifická data o jednotlivých vozidlech, jako je například registrační značka nebo tvář řidiče. Trajektorie popisují pouze pohyb vozidla. Kromě záznamové techniky byla pro potřeby vývoje instalována také technologie pWLAN, která slouží k přímé komunikaci mezi jednotlivými vozidly a mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. Touto tzv. technologií „Car2X“ je již sériově vybaven nový Golf a v budoucnosti nalezne uplatnění také ve volkswagenovském modelu ID.3.
Spuštění projektu „Zkušební zóna Dolní Sasko“
„Zkušební zóna Dolní Sasko“ byla oficiálně zprovozněna 8. ledna 2020. Mezi pozvanými hosty byli mimo jiné dolnosaský ministr pro hospodářství, práci, dopravu a digitalizaci a místopředseda vlády Bernd Althusmann, dolnosaský ministr pro vědu a kulturu Björn Thümler a poslanec Thomas Jarzombek, koordinátor spolkové vlády pro německé letectví, kosmonautiku a digitalizaci.
Ochrana chodců v dopravním provozu se neustále zlepšuje! Brzy už nikoho nepřejedete
Projekt centra DLR je podporován dolnosaským ministerstvem pro hospodářství, práci, dopravu a digitalizaci a dolnosaským ministerstvem pro vědu a kulturu. Data, získávaná na úseku dálnice A39, používají kromě Volkswagenu také společnosti Continental, Wolfsburg, IAV, OECON, ADAC Niedersachsen/Sachsen-Anhalt e.V., NordSys a Siemens.
Leave a reply