Tradiční novoroční termín nejtěžší automobilové soutěže světa, Rallye Dakar, se blíží – a my jsme si těsně před odesláním techniky do Saúdské Arábie povídali s českým reprezentantem Martinem Prokopem o jeho dakarských plánech a ambicích.
Jak víme, pojede se slavný Dakar, konaný mezi 3. a 15. lednem 2021 kompletně v Saúdské Arábii. Jak tedy bude účast jihlavského MP Sports týmu vypadat – a co se dá od nové trati očekávat?
Pro nás to bude úplně jiný Dakar, než se kterým jsme původně počítali, hlavně pokud jde o přípravu. Covidová pandemie změnila úplně všechno, proto jsme třeba na autě nezvládli udělat spoustu původně plánovaných úprav, hlavně kvůli tomu, že řada dodavatelů musela výrobu zastavit nebo silně omezit – a my jsme tedy potřebné komponenty prostě nedostali. Snažili jsme se ale našeho Shreka (což je, jak známo, týmové jméno dakarského speciálu Ford Raptor) přece jen zase o něco vylepšit. I když nejdříve jsme ho po loňských závodech museli dostat zpátky ze Saúdské Arábie do Jihlavy – a už to byla hodně velká kovbojka.
V rámci možností jsme zapracovali na motoru a jeho výkonu ve vysokých otáčkách, aerodynamice, tlumičích i diferenciálech, takže auto by mělo být zase o kousek lepší a rychlejší.
Jenže jsme to neměli kde vyzkoušet, protože skutečné dakarské podmínky můžete zažít jen v Africe nebo v arabských zemích – a tam jsme se prostě nedostali, přesněji řečeno: báli jsme se tam auto poslat. Byl jsem proto vděčný za možnost alespoň krátkého testu na Sardinii, i když tam jsme jezdili spíš na šotolině a po kamení; skutečný test v dunách nám zatím chybí.
A protože se spousta úprav na autě dodělávala na poslední chvíli, můžeme si sice myslet, že je připravené výborně, ale ověřit jsme si to nemohli. Shreka proto teď posíláme do Saúdské Arábie, kde si ještě před Dakarem střihneme dvě krátké dvoudenní soutěže, které pojednáme spíše jako test. I tak ale budeme v nevýhodě, vím, že týmy Mini, Toyota i Prodrive se k ostrým testům na rozdíl od nás už dostaly.
V letošním ročníku Rallye Dakar plánoval tým MP Sports původně nasadit dva vozy, ale pilota toho druhého, Martina Kolomého, nakonec o možnost startu připravilo zranění ze shakedownu. Jak to ale bude vypadat v roce 2021?
Martin ještě není úplně fit, i teď pojede jen jedno auto, v němž mě bude opět navigovat Viktor Chytka. Pro tým to znamená, že budeme potřebovat méně lidí i méně techniky, nakonec se MP Sports z dosud malého týmu změní na úplně nejmenší…
Při Rallye Dakar 2020 se na dlouhých rovných úsecích ukázalo, že Shrek nedokáže se špičkovou konkurencí držet krok v maximální rychlosti. Bude to při nadcházejícím Dakaru lepší?
Na maximálce jsme hodně dělali, měly by jí pomoci již zmíněné úpravy na motoru i aerodynamice. Doufal jsem, že rychlost otestujeme někde na letišti, ale ani tenhle test jsme kvůli epidemii nezvládli.
Pozitivní zpráva pro nás je, že v příštím roce bude maximálka u osobních aut předpisem omezena na 180 km/h, to by nám mělo hodně pomoci, abychom byli schopní držet krok i s absolutní špičkou.
Pro český Ford bude Martinův start na Rallye Dakar 2021 vlastně zahájením už dvanácté sezony vzájemné spolupráce. Ta zatím mimo jiné přinesla dvě třetí místa v celkovém hodnocení mistrovství světa v rallye v kategorii S 2000, absolutní vítězství v rychlostní zkoušce MS, několik čtvrtých míst v jednotlivých podnicích světového šampionátu WRC – a také jedno skvělé šesté místo na Dakaru 2019. Letos už se dařilo méně, takže jaké má vlastně posádka Prokop – Chytka ambice pro rok 2021?
To je jednouché, ambice zůstávají pořád stejné. Chtěli bychom dojet do desítky v absolutním pořadí!
Mzone.cz přeje Martinu Prokopovi a celému jeho týmu hodně štěstí, průběh Dakaru můžete v lednu sledovat prostřednictvím našeho webu!
Leave a reply