Bojové vozidlo pěchoty Marder slaví kulaté výročí. Před půl stoletím, konkrétně 7. května 1971, totiž německá armáda slavnostně převzala zahajovací dodávku prvních sériově vyráběných obrněnců. Ta se souběžně uskutečnila v sídlech obou původních výrobců transportérů – ve firmách Thyssen-Henschel a Krupp MaK v Kasselu a Kielu. Obě společnosti nyní spadají pod koncern Rheinmetall: Thyssen-Henschel od roku 1999, Krupp MaK od roku 2001.
V době jejich vzniku bylo hlavním úkolem nově vyvinutých bojových vozidel Marder chránit domácí německé území: spolu s tankem Leopard 1 měl Marder hrát klíčovou roli při mobilních operacích Bundeswehru. Osud však měl pro vozidlo připravené jiné plány.
Během studené války byla role obrněnce Marder omezena na vojenská cvičení západního Německa a jeho partnerů z NATO, kde měly účastnické země jasně prokázat, že jsou připravené a schopné obrany. V průběhu této doby tank Leopard 1 již dávno zmizel z inventáře Bundeswehru.
To samé platí i o dalších platformách uplynulé éry. Mezi ně například patří obrněné průzkumné vozidlo Luchs, stíhací bombardér F-104 Starfighter či vrtulníky BO 105 a Bell UH-1D.
Na druhou stranu platforma Marder prokázala svoji životaschopnost a užitečnost, zejména během nejrůznějších zahraničních misí, včetně těch do Kosova a Afghánistánu. V rámci využití silami rychlé reakce se zapojila do bojů v okolí Kundúzu a Mazáre Šeríf. Marder dodnes slouží německé armádě, avšak Německo není jeho jediným uživatelem. Vozidla jsou nasazená také v armádách Indonésie, Čile a Jordánska.
V průběhu času se Rheinmetallu podařilo nashromáždit obrovské množství odborných znalostí a detailních zkušeností, které s provozem obrněnce Marder úzce souvisí. I proto společnost získala pověření od Bundeswehru provést širokou paletu úprav zaměřených na zvýšení bojového výkonu a prodloužení životnosti části flotily vozidel Marder provozovaných právě německou armádou. Jednalo se například o instalaci klimatizace v bojovém prostoru; nové kamerové vybavení pro řidiče, střelce a velitele; integraci víceúčelových nízkohmotnostních protitankových řízených střel MELLS; a montáž nového hnacího ústrojí. Díky úpravám s cílem prodloužit životnost vozidel, které momentálně stále probíhají, je vysoce pravděpodobné, že Marder zůstane v provozu až do konce tohoto desetiletí.
I přesto, že německá mechanizovaná pěchota aktuálně prochází velkými změnami, neboť 18. března 2021 náčelník štábu německé armády potvrdil bitevní způsobilost tzv. „System Panzergrenadier“, vozidlo Marder, které prošlo bojovým nasazením a je považováno příslušníky Bundeswehru za mimořádně spolehlivé, ještě nějakou dobou zůstane důležitou součástí jeho vybavení.
System Panzergrenadier se v zásadě skládá z vylepšené verze bojového vozidla pěchoty Puma, které v rámci společného podniku PSM GmbH připravují Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann, a systému Future Soldier – Expanded System. Future Soldier je nejmodernější systém na podporu víceúrovňových bojových operací, který kdy Rheinmetall vyvinul. Jeho úkolem je zvýšit palebnou sílu a bojovou účinnost sil rychlé reakce NATO, které v roce 2023 Německo povede. Nasazením systému Panzergrenadier bude formace poprvé vybavena digitalizovanou vozidlovou platformou – vozidlem Puma IFV modernizovaným na status VJTF – a navíc systémem vojáka s digitální radiovou technologií.
Úzké propojení senzorů a efektorů vojáků se senzory a efektory bojového vozidla pěchoty minimalizuje dobu mezi detekcí cíle a jeho zasažením. Sloučení jednotlivých schopností do jednoho celistvého systému umožňuje efektivní taktickou součinnost mezi vojáky a jejich bojovým vozidlem pěchoty, což následně zvyšuje bojovou efektivitu mechanizovaných pěších formací.
Leave a reply