Klimatizace je základ – ať už máte ve svém voze manuální nebo automatickou, anebo pokud zvažujete koupi nového modelu, měli byste o klimatizaci vědět některé podstatné informace. Využijete tak naplno možnosti doplňku, který sice již dnes tvoří samozřejmou součást prakticky každého auta, ale který je současně komplikovaným technickým zařízením s širokou možností využití.
1. Dopřejte si výhody automatické klimatizace naplno
Automatická klimatizace využívá řadu čidel, aby zajistila stálý tepelný komfort, ať už je ve voze jen řidič nebo celá rodina, a posádka jede v horku k moři nebo v zimě na lyže. Stačí stisknout tlačítko Auto a nastavit teplotu, ideálně kolem 22 °C. I když svítí nápis AC, neznamená to, že klimatizace běží naplno. Moderní systémy upravují chod kompresoru podle aktuálních podmínek, mimo jiné i s pomocí čidla slunečního záření, které sleduje nejen intenzitu, ale i směr paprsků.
Důležitým přínosem automatické klimatizace je bezpečnost. Když se začnou mlžit skla, musíte u manuálně ovládané ventilace pro zajištění dobrého výhledu zvýšit otáčky ventilátoru. To ale zvyšuje hlučnost: od ventilátoru i prouděním vzduchu. Automatický systém zamlžení předchází s dostatečným předstihem a zvýšení otáček je až krajní řešení.
„Zcela bez zásahu řidiče například zvyšuje podíl vzduchu, který proudí na čelní sklo, nebo zvýší teplotu a zapne klimatizaci a napomáhá tak k vysušení vzduchu po dobu, kdy je to nutné,“ vysvětluje koordinátor vývoje klimatizace ze společnosti Škoda Auto Jan Hrnčíř.
2. Třízónová klimatizace není luxus
Každý máme trochu jiné vnímání tepla a zimy a také jiné preference, někomu je průvan nepříjemný, jiný chce být ovíván třeba v létě chladným vzduchem. Toho lze dosáhnout právě úpravou směřování vzduchu. Současné dvou- i třízónové systémy pamatují na to, že na cestující na jedné straně svítí slunce, zatímco druzí jsou ve stínu, proto se automaticky mění teplota proudícího vzduchu vlevo a vpravo. V dnešní době velkých čelních skel má smysl i třízónová klimatizace.
3. Proč teplota na displeji neodpovídá teplotě vzduchu?
Protože zvolená teplota je tzv. pocitová a má na ni vliv spousta faktorů. V zimě proto proudí z výdechů výrazně teplejší vzduch, v létě chladnější. Například u moderní klimatizace Climatronic ve vozech Škoda nastavuje systém automaticky nejen teplotu, ale i směřování vzduchu a posádka si může rozdílně nastavit i pocitovou teplotu v rozsahu 18 až 28 °C mezi stranou řidiče, spolujezdce a zadními sedadly.
4. Vliv klimatizace na spotřebu
Současné pístové kompresory umí samočinně regulovat svůj výkon podle informací z řady čidel, a to od téměř nulového výkonu až po maximální. Proto je vliv klimatizace na spotřebu minimální. Je to důležitá informace nejen pro spořivé uživatele, ale i pro citlivé osoby, které se po zkušenostech se staršími zařízeními obávají nachlazení nebo vysoušení sliznic. Dnešní systémy pracují výrazně jemněji.
5. Klimatizace a zdraví
Moderní automatické klimatizace používají jen nezbytné množství chladicího výkonu, a proto negativní vliv na zdraví nehrozí ani tak od samotného zařízení, jako od jeho nesprávného používání. Ochlazení ve voze je v horku naopak přínosné, je prokázáno, že se zlepšuje koncentrace řidiče a například u dětí nehrozí přehřátí v kolonách.
Automobilky vylepšují u svých vozů opravdu všechno! I autoskla
Moderní kabinové filtry a možnost použít s klimatizací co nejčastěji i recirkulaci vzduchu vytvářejí ve voze čistější prostředí, což pomáhá nejen alergikům, ale všem, například ve znečištěných městech. Alergici a citliví lidé také těží z nového systému Climatronic Air Care: s pomocí speciálního kabinového filtru a senzoru kvality vzduchu odfiltruje nejen pyly, ale při velkém znečištění vzduchu aktivuje recirkulaci vzduchu například i kvůli aromatickým látkám z kapaliny do ostřikovačů.
„Základem prospěšného využití klimatizace je vhodná teplota kolem 22 °C. V horku i vyšší, aby se cestující vyvarovali při vystoupení z vozu velkého rozdílu teplot,“ doporučuje Jan Hrnčíř.
6. Klimatizace je přínosná i v zimě
Protože klimatizace vysušuje vzduch, může být užitečná i v zimních podmínkách, jakmile na oděvu a obuvi přinesete do interiéru hodně sněhu. Většinu uživatelů nenapadne v takovou chvíli zapnout klimatizaci, zvláště když se potřebují ohřát, avšak automatický režim pomocí čidla vlhkosti okamžitě rozezná potřebu vysušení vzduchu.
7. Jak na tlačítko vnitřní cirkulace
Málokterý uživatel ví, že u automatické klimatizace Climatronic je vnitřní cirkulace vzduchu zapnutá po většinu roku. Výhodou je opakovaná filtrace vzduchu v kabině, protože i při recirkulaci prochází vzduch znovu přes kabinový filtr. Při manuálním zapnutí tlačítka vnitřního oběhu vzduchu spustí Climatronic i kompresor klimatizace, aby se zabránilo rosení oken. V případě, že by hrozilo zamlžení, automatika recirkulaci vypne. Pokud řidič trvá na zavření vnitřního okruhu i s rizikem zamlžení, musí stisknout tlačítko recirkulace dvakrát.
8. Používejte kvalitní filtry
Na trhu je hned několik typů kabinových filtrů, vrcholná provedení obsahují nejen aktivní uhlí pro pohlcení jemných nečistot a škodlivin, ale i antibakteriální úpravu. „Domnívám se, že dnes nabízíme zákazníkům nejlepší možné řešení z hlediska kvality, filtračních schopností a ceny,“ říká Jan Hrnčíř z automobilky Škoda.
9. Otevřete výdechy naplno a upravujte směr vzduchu
Lepší než zavírat jednotlivé ofukovače je upravit proud vzduchu, aby se interiér provětrával rovnoměrně. Jan Hrnčíř doporučuje směřovat krajní výdechy spíše na okno než na cestující:
„U současných moderních vozů nedochází k zamlžení čelního skla, to si hlídá čidlo vlhkosti vzduchu. Uživatelé ale často nemyslí na to, že pro dobrý výhled řidiče je nutné zajistit výhled i z bočních oken, která se mohu za deště, v zimě nebo mimo automatický režim klimatizace snadno orosit a zhoršit výhled a tím i bezpečnost. Když vzduch proudí správně mezi okny a posádkou, omezí to riziko orosení skel a účinněji se tak cestující izolují, v létě od horka, v zimě od studených oken.“
10. Nezapomeňte na základní péči
Kromě pravidelného servisu, do kterého patří kontrola všech součástí, těsnosti systému a doplnění nebo výměna chladicího média, se nesmí zapomínat ani na pravidelnou dezinfekci a výměnu kabinového filtru. Ideální je pro takové úkony jaro nebo začátek léta, protože po zimním provozu s častými srážkami se může v soustavě začít tvořit plíseň provázená typickým zápachem, nový filtr také může lépe vzdorovat sezonním pylům a před létem se vyplatí zkontrolovat správnou funkci klimatizace.
Automat nebo manuál? Vyberte si, co je pro vás lepší
Tvorbě plísně lze i předcházet: v létě manuálním vypnutím klimatizace krátce před cílem, aby proudící vzduch zbavil soustavu vlhkosti, a ponecháním automatického režimu klimatizace po celý rok, tedy i v zimě.
Leave a reply