SEO, tedy zkratka pro search engine optimization, představuje obor online marketingu, jehož cílem je zviditelnit společnost ve virtuálním prostoru a propojit její jméno s konkrétními hesly z oboru, ve kterém podniká.
Principiálně se jedná o cílenou inkluzi hesel (klíčových slov) do textu webu nebo článků propojených s webovými stránkami subjektu, které pomáhají vyhledávačům správně indexovat konkrétní web a tím posouvat pozici komerčních stránek v seznamu vyhledávání.
Jednoduše řečeno, smyslem SEO je přivádět firmám klienty.
SEO je určeno především pro společnosti, jejichž potenciální zákazníci se nachází ve virtuálním prostředí a je tedy prakticky lhostejné, nachází-li se vaše firma v Brně nebo kdekoliv jinde. V dnešní době jej uplatní prakticky všechny malé, střední i velké podniky, živnostníci i řemeslníci, jelikož základním nástrojem pro získávání informací pro běžnou potřebu (ať už soukromou nebo profesionální) se staly právě vyhledávače webových prohlížečů. Jestliže vás zajímá, zda je optimalizace pro vyhledávače vhodná i pro váš byznys, vše potřebné se dozvíte například na tomto webu.
Jak SEO funguje
Principy SEO vychází z algoritmů webových vyhledávačů, jako jsou Google, Seznam apod. Ty si na základě webových odkazů vytváří databázi hesel, jež ve specifické kombinaci (a fulltextu) vrací prostřednictvím tohoto algoritmu nazpět stránky s vysokou návštěvností, jež této kombinaci odpovídají. Proces funguje v několika krocích, které přiřazují každému URL stránky určitou relevanci v návaznosti na vytvořenou databázi vyhledávaných hesel (klíčových slov). Hodnota relevance pak udává pozici konkrétní stránky v seznamu vyhledávání, který se uživateli vyhledávače vrátí po zadání požadavku vyhledávači, a ovlivňuje ji několik faktorů zahrnujících především:
- specifika textu webu, který je indexován (především unikátnost v porovnání s dalšími stránkami s podobným souborem klíčových slov)
- počet a rozmístění klíčových slov v běžném textu a v nadpisech
- název URL a linkování, tedy obsah hypertextových odkazů, jejich názvy a hustota
- charakteristiky zdrojového kódu
- umístění zpětných odkazů se zohledněním jejich relevance
Prostřednictvím těchto faktorů pak algoritmus stanoví celkovou konečnou hodnotu relevance, podle níž pak bude v seznamu vyhledávání posunuta na konkrétní pozici.
Aplikace na webové stránky
Nové nebo zavedené weby mohou být optimalizovány pro získání lepší hodnoty relevance při vyhledávání v rámci specializovaného procesu, který se obecně zakládá na stejném konceptu. Nové weby jsou zpravidla již koncipovány s cílem maximalizovat kvalitu s ohledem na dané faktory vyhledávání.
U zavedených webů se provádí zevrubná analýza, jež se soustřeďuje na odhalení nedostatků způsobující snižování relevance a následně se provádí jejich odstranění. Výsledkem je pak velmi dobrá pozice, na níž se stránka zobrazuje při vyhledávání různých hesel a jejich kombinací spojených s oborem, kterému se věnuje.
Určení těchto klíčových slov je také jedním z velmi důležitých kroků procesu, jelikož definují cílovou skupinu uživatelů vyhledávače, jež chce daný subjekt oslovit.
Jakým způsobem SEO pomáhá v byznysu
Optimalizace webu pro lepší viditelnost při vyhledávání je v současných poměrech prakticky jedním z nejdůležitějších prostředků pro získání nových zákazníků. Jeho prostřednictvím se zvyšuje především návštěvnost webu, čímž se předmět podnikání logicky spojuje se jménem subjektu a dostává se do povědomí velké skupiny potenciálních zákazníků.
Sami nejspíše víte, že jestliže budete například potřebovat služby zubního lékaře v Brně, nebudete jej hledat v novinách, ale ve vyhledávači vašeho mobilního telefonu, nebo počítače. Pravděpodobně zadáte vyhledávací frázi, jako například “zubní lékař Brno” a najdete jej během několika okamžiků.
Kvalitní SEO zajistí neustálé rozšiřování základny uživatelů, jež se prostřednictvím webového vyhledávače a vybraných klíčových slov na vaše stránky podívají. Lidská mysl má pak tendence si danou informaci ukládat a v případě, že je text, na který na webu následně narazí pro uživatele poutavý, či odpovídá jeho potřebám, přestane vyhledávat dále. Pozice webu, s níž se při vyhledávání v seznamu vyhledávače objeví má tak klíčový vliv na to, zda budou stránky navštíveny. Výsledkem kvalitního SEO je tak růst skupiny uživatelů, jež web znají a v případě, že budou službu, kterou nabízíte, potřebovat, výrazně se zvyšuje pravděpodobnost, že si jako dodavatele vyberou právě vás.
Leave a reply