Design kolových obrněných vozidel je náročný sám o sobě. Britská společnost Supacat však při jejich vývoji šla ještě dále a spojila dva modely s vysokou mobilitou do jedinečné konvertibilní platformy HMT Extenda. Oddělitelná třetí náprava umožňuje Extendě v závislosti na požadavcích mise volit mezi konfiguracemi 4X4 a 6X6. S ohledem na skutečnost, že Armáda České republiky plánuje v rámci akvizičního programu zlepšit mobilitu speciálních sil, může se právě Extenda jevit jako velmi účelná varianta tohoto řešení, zvláště pokud jde o málopočetnou jednotku.
Díky tomuto důmyslnému řešení mohou speciální síly efektivněji plánovat své operace a mohou se plně spolehnout na nejvhodnější verzi vozidla. Jeho rekonfiguraci lze provést během několika málo hodin pomocí standardních vojenských dílenských nástrojů a zvedacího zařízení. Filozofie modulárního designu společnosti Supacat dovoluje Extendu nabídnout v široké škále dalších úprav a konfigurací pro nejrůznější typy a úkoly misí a rovněž disponují různě vysokou úrovní ochrany.
Nejnovější verze Extenda Mk2, vyvinutá pro použití speciálními jednotkami při vysoce nebezpečných a náročných provozních úkolech, byla poprvé představena v roce 2019 a jasně ukazuje výraznou kvalitativní změnu schopností tohoto kolového vozidla.
Vylepšený systém odpružení umožnil navýšení celkové hmotnosti vozidla o 1 500 kg. Zároveň se zvýšil počet míst pro posádku ze čtyř na šest a po úpravě i na sedm míst. Maximální rychlost vozidla 120 km/h s dojezdem až 1 000 km v kombinaci s maximální brodivostí do jednoho metru, 60 % stoupavostí, 32° bočním sklonem zaručuje dynamičnost a vysokou manévrovatelnost v obtížném terénu.
Nejnovějšími uživateli, kteří se rozhodli pro upgradovanou Extendu Mk2, se staly armády Norska a Estonska. Vzhledem k tomu, že Česká republika nyní realizuje vlastní program rozvoje mobility pozemních jednotek, včetně modernizace stávajících kolových bojových vozidel, je Extenda jednoznačně zajímavým řešením i z ekonomického pohledu.
„HMT Extenda Mk2 prošla náročným procesem testování a prověřování,“ potvrzuje ředitel společnosti Supacat Phil Applegarth. „Kromě zátěžových zkoušek v našich vlastních testovacích zařízeních podstoupilo vozidlo i obtížnou testovací jízdu v délce 12 500 km v Austrálii, aby se potvrdila jeho spolehlivost a výkon na dlouhé vzdálenosti. Od koncových uživatelů Extenda obdržela nadšené recenze. Ti popisovali, jak vozidla předčila jejich očekávání a nabídla jim provozní schopnosti, o kterých si dříve mysleli, že jsou nedosažitelné,“ dodává Applegarth.
Průběžné shromažďování a vyhodnocování technických údajů je klíčem k zajištění efektivního a nízkonákladového provozu bojového vozidla po celou dobu jeho životnosti. Z tohoto důvodu se Supacat rozhodl vytvořit společný projektový tým s českou společností LPP, jež bude primárně koordinovat veškeré projektové aktivity i s dalšími partnery v České republice. LPP bude také dodavatelem diagnostických zařízení vlastní výroby, která shromažďují a analyzují technická data z vozidel i informace z čidel a zbraňových systémů a jejich zobrazováním v reálném čase vytváří velitelům dokonalý přehled o situaci na bojišti. Klíčovou součástí výrobní filozofie společnosti Supacat je navazovat partnerství s domácími hráči na poli vojenského průmyslu, což potažmo znamená, že spolupráce s českými ozbrojenými silami by také přinesla výhody místní ekonomice.
„Extenda je jedinečné vozidlo ve své kategorii,“ říká generál v záloze Miroslav Žižka, ředitel strategických projektů LPP. „Jeho modularita 2 v 1 je pragmatickým řešením operačních požadavků a mobility jednotek, které by tuzemské speciální jednotky mohly s vozidly Supacat získat. Vytvoření společného týmu LPP a Supacat a široká spolupráce s dalšími českými zbrojními firmami naznačuje širší ekonomické výhody, které by pro domácí průmysl mohly plynout z rozhodnutí ozbrojených sil České republiky zařadit do vybavení právě vozidla této značky,“ vysvětluje Žižka.
Vozidla společnost Supacat si našla zákazníky v Austrálii, USA, Norsku, Dánsku, Velké Británii, na Novém Zélandu a v Estonsku. Společnost se zabývá veškerými aspekty designování a produkce vozidel, včetně inženýrství, testování, výroby prototypů, certifikace, počáteční výroby a podpory flotil.
Leave a reply