Cyklista Filippo Mari se kromě ježdění na kole věnuje také natáčení videí. Jeho poslední počin s názvem Dream Bike nahlíží pod pokličku výroby stylového jízdního kola na míru. A to kolo není jen tak ledajaké – jedná se o legendární Festku v moderním pojetí!
Filippo si každý rok vybere jeden projekt, o kterém si myslí, že stojí za sdílení, a vytvoří o něm video. Tento rok se se svým týmem rozhodli udělat dokument o výrobě kola na zakázku. Jejich středem zájmu se tak na několik měsíců stalo ikonické kolo Festka.
Filippo, před tím, než budeme mluvit o dokumentu, řekni nám prosím něco víc o sobě.
Samozřejmě! Jsem z Itálie ale žiji v Praze. Před více než 10 lety jsem v Česku potkal svou ženu, když jsem na kole jel z Itálie do Norska a proto jsem si z Česka udělal svůj domov. V tu dobu jsem pracoval ve velké korporátní firmě a hledal jsem změnu. Tak jsem se od té doby oddal cyklistice a snaze rozšířit mou vášeň pro tuto skvělou činnost. Založil jsem cyklistickou turistickou společnost jménem BIKO, cestuji abych našel nejlepší cyklistické příběhy pro vytváření videí, píši články pro cyklistické magazíny, navrhuji design triček s cyklistickou tematikou a vytvářím obsah pro podniky, které se mnou spolupracují.
Jak jsi dostal nápad přímo na video “Dream Bike”?
Před pár lety jsem četl knihu “It’s all about the bike”, kterou napsal Robert Penn. Je to o Pennově výpravě kolem světa za cílem vytvořit jeho vysněné kolo. Ten nápad jsem si zamiloval a od té doby mi to vrtá hlavou. Nedávno, když jsem hledal ta nejlepší kola pro mou cestovní kancelář BIKO, jsem zjistil, že přímo tady v Praze je společnost, která vytváří skvělá kola na míru. Jmenují se Festka.
Potkal jsem se s Michalem, zakladatelem Festky, abychom si promluvili o možné spolupráci a mě jejich produkt tolik nadchnul, že jsem si od nich nechal jedno vytvořit. Napadlo mě udělat o výrobě kola video a ve Festce se jim nápad líbil. Dokonce nám, pro naše kamery, otevřeli dveře do jejich výrobny.
Jestli tomu správně rozumíme, produkci filmu jsi dělal ty sám. Co tě motivuje k investování tolik času, energie a peněz k tvoření videa jako je “Dream Bike”?
Každý rok vytvářím mnoho videí jak pro mou společnost, tak i pro třetí strany, ale vždy si vyberu nějaký projekt, o kterém si myslím, že má cenu šířit do světa. Něco, co má hodnotu. Dělá mi to radost, protože tím přispívám do komunity.
Například minulý rok jsem dělal video o metodě Wim Hof, která mi zlepšila život a vykonávám ji každý den. Každý týden dostávám zprávy od cyklistů po celém světě, kteří metodu vyzkoušeli po tom, co dokument viděli a to mi dělá velkou radost. Myslím si, že tento dokument je velmi zajímavý, protože Festka, jak v dokumentu můžete vidět, je velmi neobvyklý stroj. Také miluji výzvy a proto se snažím tvořit videa o tématech, se kterými jsem doposud nepracoval, abychom se já i můj tým mohli zlepšovat v natáčení.
S tolika možnými koly na trhu, proč sis vybral právě Festku jako tvé vysněné kolo?
Viděl jsem o nich článek ve Forbesu a jejich kola mně velmi zaujala. V té době jsem připravoval prezentaci, kterou jsem dělal v San Francisku pro velmi prémiové potenciální klienty o našem výletě v Alpách. Napadlo mě: “Nebylo by skvělé, je posadit na Festku?” Tak jsem kontaktoval zakladatele, Michala.
Čím víc mi dával detailů o jejich kolech, tím novější a zajímavější to pro mě bylo. Něco, co jsem do té doby ani nevěděl, že existuje, se mi otevřelo. V kostce mluvím o tom, že kola od Festky jsou vyráběny více udržitelným způsobem než klasickou velkovýrobou a jejich rámy se neničí s časem, tudíž vydrží navždy.
A tak to nejsou jen skvěle vypadající kola s perfektním výkonem, ale také mě uspokojují z pohledu etičnosti. Popravdě mi nebylo příjemné, že jsem poslední dobou musel prodávat má kola každý rok, abych si udržel výšku investice, abych vždy měl poslední model a abych měl kolo, které má takový výkon, jaký si představuji. Myslím, že kolo by nemělo být jako mobil, který se velmi rychle stane zastaralým. Zkrátka i přes to, že kola od Festky nejsou levná, dlouhodobě je to určitě dobrá investice. A já jsem do toho šel!
Vybral sis Festka Rover, to je tzv. gravel. Co tě přimělo si vybrat zrovna tento model?
Vždy jsem jezdil na Mtbčku, strávil jsem na horácích celý můj život a stále to miluju. Ale na silničce jsem začínal kdysi v Itálii a nedávno jsem se k tomu vrátil díky práci. Dokonce jsem klienty průvodcoval v Alpách a Dolomitech a na to potřebuji dobrou silničku. Ale jak jsem již řekl, nejradši jezdím v terénu a jakmile mám příležitost, tak tam jedu. Takže i s mým silničním kolem jsem kolikrát jel dost náročný terén.
Poslední dobou jsou gravely na vzestupu a já jsem o něj také dostal zájem během mé první schůzky s Yahorem, obchodním zástupce Festky. Doporučil mi Rover s tím, že je to perfektní hybrid.
S předním trojúhelníkem z jejich nejvýkonějších kol jako je Scalatore a Spectre, takže velmi tvrdý. Trojúhelník zadní stavby orientovaný do Gravelu, takže se tam dají dát i kola 650b. Kolo přímo pro mě.
Vybrali jsme Shimano Ultegra Di2 s 11-34 kazetou a 33-50 vepředu což je perfektní kombinace na silnici i gravel. Pořídil jsem si dva sety kol. Do gravelu jsem vybral Mavic Allroad Pro UST Disc 650b. A na silnici jsem si udělal radost a šel jsem do setu Light weight Wegweiser EVO. Takže, když nejezdím enduro traily, tak mám zábavné a versatilní kolo, na kterým si můžu užít každý den.
Která část dokumentu tě bavila natáčet nejvíc?
Bez pochyby testovací jízda na konci. Nejen proto, že rádi natáčíme akční záběry, ale hlavně proto, že jsem mohl konečně vyzkoušet mé nové kolo!
A která část byla nejnáročnější natáčet?
Bez pochyby ta ve výrobně. Chtěli jsme to udělat dostatečně jednoduché, aby to lidi nezačalo nudit, ale zároveň jsme nechtěli žádnou část vynechat. Tuto část jsme natáčeli dvakrát a vložili jsme do ní nekonečné hodiny editování.
Velmi nás bavily ty části, kde byly tvé děti. Hlavně v titulkách/pokažených záběrech, kde tvůj mladší syn sabotuje poslední záběr. Řekni nám o tom více.
Já jsem jen obyčejný člověk, který miluje kola a konečně jsem měl možnost nechat si udělat jedno na míru. Takže, stejně jako každý normální člověk, jsem musel přemluvit svou ženu a tak jsem se na to těšil, že jsem jim o tom neustále vyprávěl. Vyprávěl jsem jim o tom tak moc, že mám pocit, že se nakonec stalo rodinnou záležitostí tak moc, že museli být součástí.
Jak dlouho trvalo natočit dokument?
Takové kolo, které pro mě Festka vyráběla trvá normálně přibližně 3 měsíce. V mém případě byla výroba trochu opožděna kvůli Covidu. Hlavně kvůli tomu, že některé části musí být přivezeny z Francie a Itálie. Takže to nakonec trvalo 5 měsíců. Takže natáčení trvalo 5 mesíců plus 1 extra, který byl rozdělen na natáčení posledních záběrů a postprodukci.
Jaké vybavení jste použili k natáčení?
Za posledních 10 let jsme se s týmem naučili pracovat velmi minimalisticky, protože jsme dělali mnoho videí pro aše klienty během toho, co oni jezdili v úžasných lokalitách jako Dolomity nebo Toskánsko. Trik, v téhle velikosti produkce, je nerušit klienty natáčením, protože přeci jen jsou na dovolené a chtějí si užít cyklistiku. Takže jsme používali vybavení, které je jednoduché na manipulaci a lze jej rychle přemisťovat. Nakonec jsme použili velmi podobné vybavení i při větší produkci. 90 procent videa je natáčeno na Panasonic Lumix GH5 s Canon, Sigma a Lumix objektivy, podle situace Manfrotto stativ nebo gimbal DJI Ronin, Rode mikrofon pro rozhovory, Tascam recorder pro cestovní záznam zvuků a Zoom Podtrak P4.
Na celé video o vzniku Festky se můžete podívat zde:
Jak to zatím jde s novým kolem?
Miluju ho. Dělal jsem několik bikepackových výletů při natáčení videí pro projekt Česko Okolo, takže kolo bylo docela naložené vybavením na natáčení a kempování a stále mělo skvělý výkon a se silničníma kolama jsem překonal všechny mé předchozí segmenty na Stravě.
Jaký je tvůj další projekt?
Ještě si nejsem jistý. Minulý rok jsem zkusil keto dietu a intermittent fasting a hodně mi to prospělo jak v cyklistice tak i v normálním životě. Možná zkusím něco podobného. Také se mi moc líbí cyklistická scéna v Praze, má spoustu dimenzí. Uvidíme. Nikdy na to netlačím, inspirace se vždy objeví.
Leave a reply