Zajímá vás, jakými pravidly se řídí systém poznávacích značek v nejlidnatější zemi světa? Proč obyvatelé Šanghaje za poznávací značku často platí více než za samotné auto? Nebo jak probíhá loterie poznávacích značek v Pekingu? To vše se dozvíte v našem článku!
V dalším díle navštíví seriál Tajemství poznávacích značek Čínskou lidovou republiku, nejlidnatější zemi světa. Podle odhadů OSN má Čína v současnosti 1,42 miliardy obyvatel a s rostoucí ekonomikou a vzrůstající životní úrovní roste také poptávka po automobilech. Přesto si čínský systém poznávacích značek (PZ) vystačí jen se sedmi znaky, tedy stejným počtem jako např. Česká republika. Ptáte se, jak je to možné? Částečně za to může jeden trik, jelikož první znak je čínský a používá se zde více než 30 různých znaků. Nicméně hlavním důvodem je něco jiného, a sice omezení počtu vydávaných značek v největších městech.
V roce 2004 byly jak v Pekingu, tak v Šanghaji registrovány přibližně 2 milióny vozů. V roce 2010 však v Pekingu bylo již okolo 4,8 miliónu vozů, zatímco v Šanghaji „jen“ 3,1 miliónu. Důvodem je fakt, že Šanghaj po vzoru Singapuru už od roku 1994 omezuje počet vydávaných poznávacích značek.
Toto limitované množství značek se poté přiděluje formou aukcí. Problémem je, že poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku, což žene ceny značek nahoru. Pro představu, na začátku roku 2018 se o 11 tisíc nabízených PZ ucházelo přes 220 000 dražitelů a průměrná cena vydražené značky byla téměř 14 tisíc dolarů, což je více, než kolik stojí řada místních vozů.
Také Peking začal omezovat počet vydávaných PZ, i když až v roce 2011. Primárními důvody byly již tak přeplněné silnice a dusivý smog, který například ještě v roce 2013 město sužoval více než polovinu dní v roce. Na rozdíl od Šanghaje se však Peking vydal cestou veřejné loterie, která se losuje každé dva měsíce. Pekingská PZ je tak oproti té šanghajské finančně dostupnější, nicméně pravděpodobnost, že ji žadatel získá, s každým rokem klesá, jelikož počet zájemců raketově stoupá, zatímco počet přidělovaných PZ se každý rok snižuje.
Jednotlivé zdroje se rozcházejí v konkrétních číslech, ale podle údajů The Economist, který vycházel přímo z vládních statistik, měl na začátku roku 2018 soukromý zájemce o vůz se spalovacím motorem pravděpodobnost výhry 0,2 % (v únoru se přidělovalo 6 460 PZ, o které žádalo přibližně 2,8 miliónu obyvatel, což v průměru představovalo jednu značku na téměř 450 zájemců).
Tajemství poznávacích značek: Rusko
O něco lepší je situace u elektrifikovaných vozů (NEVs – New Energy Vehicles), mezi které se řadí především plug-in hybridy, elektromobily na baterie (BEV) a elektromobily s vodíkovými palivovými články (FCEV). Ty mají speciální značky a pro rok 2019 je k dispozici 54 000 PZ pro přibližně 390 000 soukromých zájemců (firemní zájemci jsou samostatnou skupinou, pro ně je vyčleněno pouze 6 000 PZ). Na rozdíl od vozů se spalovacím motorem se zde značky přidělují na základě pravidla „kdo dřív přijde, ten dřív jede“. V současné době se tak čekací doba na PZ pro elektrifikovaný vůz pohybuje okolo 8 let.
Některá města se vydala třetí cestou a kombinují loterii s aukcí. V praxi to znamená, že část poznávacích značek je distribuována prostřednictvím aukce a zbytek jde do dražby. Průkopníkem této metody je město Guangzhou, odkud se tato metoda rozšířila také do dalších měst.
Ve všech těchto městech platí, že vlastnictví PZ je podmínkou ke koupi vozu. Poznávací značky jsou přenosné (a doživotní), což spolu s výše zmíněnými faktory vedlo k rozvoji černého trhu s PZ. Někteří lidé své PZ (nelegálně) pronajímají, dalším fenoménem jsou fingované svatby za úplatu, jelikož manželé si mezi sebou mohou PZ převádět. Holt Čína je Čína…
A jak vlastně čínské poznávací značky vypadají? Současná podoba byla poprvé představena již v roce 1992, přičemž v roce 2007 prošla aktualizací. PZ pro osobní vozidla jsou vyvedená bílým písmem na bledě modrém podkladu a mají obvykle sedm znaků. Jak již bylo řečeno, první znak je čínský a označuje jednu z provincií. Následuje písmeno psané latinkou, které označuje některou z oblastí v rámci dané provincie, případně v některých provinciích (například v Pekingu) mají vlastní písmeno taxíky, policejní vozy, zaměstnanci některých státních institucí a další. Poté přichází na řadu pět znaků, které jsou jedinečným identifikátorem vozu. Nejdříve se používala pouze čísla, ale v některých provinciích se již všechny číselné kombinace vyčerpaly a místo čísel se začala používat také písmena. Kombinace znaků je náhodně generována počítačem.
V roce 2002 byl v některých městech na zkoušku zaveden nový systém, ale měl velice krátkého trvání. Tento systém totiž umožňoval personalizaci PZ. Značky na přání mohly mít tři podoby jedinečného identifikátoru vozu (znak pro provincii a písmeno pro podoblast nebylo možno změnit), a sice ČČČ-ČČČ, ČČČ-PPP nebo PPP-ČČČ, přičemž Č představovalo číslo a P písmeno.
Některé kombinace byly zakázané (např. „CHN“ jako Čína), nicméně spousta jich byla povolená, např. PRC, USA nebo SEX.
Všechny tyto značky se na ulicích také objevily a některé kombinace značně pobouřily úřady (například značka USA-911, která sice může prozrazovat lásku k Americe a k ikonickému vozu od Porsche, zároveň však také může odkazovat na události ze září 2001). Tento systém byl brzy zrušen a nahrazen původním z roku 1992.
Jak již bylo řečeno, NEVs mají speciální formát poznávacích značek, které mají podobu černého písma na zeleném pozadí. Součástí identifikátoru vozu je písmeno D nebo F – D označuje elektromobily na baterie a F symbolizuje ostatní NEVs, především plug-in hybridy a FCEVs.
Tajemství poznávacích značek: Německo
Samostatnou kapitolou v čínském systému poznávacích značek jsou zvláštní správní oblasti Hongkong a Macao. Obě mají v důsledku své koloniální minulosti vlastní PZ (Hongkong patřil Velké Británii a Macao Portugalsku). Když chtějí jejich občané vjet s autem do kontinentální Číny, musejí si žádat o čínskou PZ, stejně tak když občané kontinentální Číny chtějí navštívit HK nebo Macao, musejí si zažádat o tamní PZ. Čínské PZ vozů z Hongkongu nebo Macaa mají také specifickou podobu – značka je vyvedena bílým písmem na černém pozadí.
Leave a reply