Není výjimkou, že je informatika na školách mnohými vnímána jen jako jakýsi pomocný předmět, v rámci kterého se mají žáci naučit, jak se ovládá počítač, které jsou jeho komponenty a které aplikace nám může nabídnout. Právě informatika je ale jedním z předmětů, který je pro úspěch v životě žáků a studentů čím dál důležitější. Do budoucna by se tak pro správné fungování trhu i dostatečný počet programátorů mělo změnit vnímání informatiky jakožto předmětu, a to už na základních školách.
Informatika a současný celosvětový trend
Současným celosvětovým trendem je změna ve vnímání informatiky na školách. Je nutné, aby žáci věděli nejen z čeho se počítač skládá a jak se ovládá, ale také jak samotné počítače i informační systémy fungují, jak se tvoří a vyvíjí. Aby byla Česká republika i v budoucnu konkurenceschopná a aby v budoucnu nevyhledávala a nepoptávala nové technologie i odborná řešení v zahraničí, je nutné se na její problematiku soustředit mnohem více. Současný stav je totiž bohužel na řadě škol stále tristní.
Již během útlého věku je o informatiku možné zažehnout jiskru zájmu, který by v budoucnu mohl vést ke kariéře programátora, kterých je v současnosti méně, než jich je třeba, říkají odborníci.
„Je velmi důležité mít skutečné nadšení pro to, co člověk dělá. Když člověka baví to, co dělá a krok po kroku se v tom stane skutečně dobrým,“ komentuje situaci nejen na školách Jana Večerková z Coding Bootcamp Praha.
Informatika v ČR
Co se týče současné situace, momentálně se informatika učí jen zhruba jednu hodinu v jednom ročníku na prvním a druhém stupni základních škol, což je v porovnání kupříkladu s Velkou Británií žalostný počet. Tam je informatika povinná ve všech ročnících a například na Slovensku je hodina informatiky jednou týdně od třetího ročníku základních škol běžnou záležitostí. Ruku na srdce, v tomhle jsme zkrátka velmi pozadu.
Počet učitelů s IT znalostmi není dostatečný
S potřebou po prohloubení znalostí v oblasti informatiky jde ruku v ruce nízký počet učitelů těchto předmětů. Přestože v současnosti na pedagogických fakultách probíhá výuka programování a jiných IT problematik, nelze očekávat zvýšený přísun nových učitelů. Je proto třeba se zaměřit na dosavadní učitele, kterým je nutné umožnit se dále vzdělávat, a to kupříkladu pomocí vzdělávacích programů a kurzů, které nabízí plnohodnotné a více než dostatečné vzdělání.
Kurzy programování
A o podobné kurzy je již dlouhodobý zájem, který se s koronavirovou krizí ještě zvýšil. „Mimo nadšence o programování je nyní i větší zájem o kurzy od dvou skupin. První jsou úplní začátečníci, kteří vnímají nedostatek IT dovedností jako překážku pro jejich budoucí kariéru. Druhá skupina jsou zaměstnanci či freelanceři pracující v oborech, o kterých se mluví jako o nejvíce zasažených Covid-19 krizí, například turismus či oborech, kterým Covid-19 uspíšil i tak blížící se sníženou poptávku jako je automotive,“ vysvětluje Jana Večerková.
I přestože je třeba na současném stavu informatiky zapracovat, je důležité zmínit, že je momentálně Česká republika v odvětví IT a trhu práce na velmi dobré pozici – z celosvětového hlediska. Zahraniční firmy si uvědomují vysokou úroveň znalostí našich IT profesionálů i jejich talent. Ale ať už v tuzemsku či v zahraničí, konkurence je všude obrovská a často kvůli tomu vzniká přetlak. Je proto těžké uspět. A pokud se nezlepší české školství, bude to v budoucnu ještě těžší…
Leave a reply