Teploty klesají, dny se krátí a zanedlouho nás mohou překvapit ranní mrazy a první sníh. Připravené řidiče to však nemusí zaskočit — pokud kromě nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů a škrabky na okno nezapomenou i na včasné přezutí z letních na zimní pneumatiky. Jak potvrdil průzkum společnosti Continental, většina českých motoristů bývá na zimu připravená a bezpečnost řadí na první místo.
Každý rok se stává, že některé řidiče překvapí první sníh a oni ještě nemají obuté zimní pneumatiky. V tu chvíli je však už pozdě na jejich výměnu. Kdy je tedy nejlepší přezouvat – nejen kvůli zákonu, ale i kvůli bezpečnosti?
Podle průzkumu společnosti Continental až 70 % řidičů přezouvá pneumatiky v předstihu, bez ohledu na počasí. Podle něj se při výměně plášťů orientuje téměř 23 % Čechů.
Vystihnout pravý čas si žádá dávku předvídavosti a také sledování počasí. Obecně můžeme řici, že správný čas nastává, když teplota dlouhodobě nepřekročí 7 °C.
Z legislativního hlediska v České republice platí povinné použití zimních pneumatik (v období od 1. listopadu do 31. března) v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že tato situace nastane. V této době musí mít zimní pláště s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry na všech kolech vozy o hmotnosti do 3 500 kg.
„I když vozovka není pokrytá ledem či sněhem, odkládat výměnu pneumatik není nejlepším řešením. Bezpečnost by měla být v tomto případě na prvním místě. Pokud výměnu plášťů přece jen odkládáte, myslete na to, že vás může čekat mastná pokuta nebo nepříjemnosti s pojišťovnou v případě nehody. V porovnání s takovou událostí je nákup a přezutí na zimní pneumatiky výrazně levnější,“ říká Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu společnosti Continental Barum.
Bezpečnost na prvním místě
S nastávající zimou a zhoršenými dopravními podmínkami je důležité si uvědomit, jaký dopad na jízdu může mít nepřezutá nebo poškozená pneumatika. Průzkum odhaluje, že nejdůležitější aspekt přezouvání pro Čechy znamená bezpečnost. Tuto variantu zvolilo více než 80 % respondentů.
Tyto výsledky jsou velmi potěšující, především vzhledem k chování nevhodné pneumatiky na vozovce pokryté ledem nebo sněhem. Při rychlosti 50 kilometrů za hodinu měří brzdná dráha auta na zimních pneumatikách o 31 metrů méně než na pneumatikách letních. Takže pokud nemáte ještě přezuto, hurá do pneuservisu!
Leave a reply