Společnost Continental uvádí na trh svůj velkosériově vyráběný autostereoskopický displej, určený pro pokročilé trojrozměrné zobrazení. Prvním vozem, který bude touto technologií vybaven, se stává model Genesis GV80 z koncernu HMC.
Nový displej dokáže s pomocí moderní technologie 3D projekce zobrazovat tradiční ukazatele v prostorovém uspořádání a k tomu promítat různé objekty, například varování či symboly související s jízdou. Řidič přitom nepotřebuje žádné speciální brýle.
Displej používá tzv. paralaxní bariéru: šikmé lamely rozdělí obraz na proužky, které díky tomu vytvoří dva mírně odsazené obrazy, očima vnímané jako trojrozměrný objekt.
Pro správné zobrazení má zásadní význam vnitřní kamera, jež sleduje, kam se řidič právě dívá a jaká je přesná pozice jeho hlavy. Podle toho upravuje obraz takovým způsobem, aby bylo trojrozměrné vnímání co nejlepší.
Zařízení současně obsahuje detekci pozornosti, aby včas odhalilo, že se řidič dívá na 3D displej příliš dlouho, což může znamenat rozptýlení pozornosti nebo únavu při dlouhém řízení. Trojrozměrné zobrazení přístrojového panelu od společnosti Continental se zaměřuje především na to, aby řidič nebyl přetížen množstvím informací od pokročilých jízdních asistentů, konvenčních ukazatelů, komunikačních služeb nebo aplikací palubního infotainmentu.
„Díky našemu velkosériově vyráběnému autostereoskopickému 3D displeji posouváme interakci mezi strojem a člověkem na zcela novou úroveň. Tvoříme tím základy pro intuitivní zobrazování údajů v interiérech datově propojených automobilů budoucnosti,“ říká Frank Rabe, vedoucí obchodní jednotky Human Machine Interface ve společnosti Continental.
„Abychom zajistili, že nové přínosy bezpečnosti a pohodlí neuškodí přehlednosti palubní elektroniky, spojili jsme několik displejů na palubní desce do našeho centrálního ovládacího systému,“ vysvětluje Frank Rabe.
Automobilky vylepšují u svých vozů opravdu všechno! I autoskla
Brzy se dočkáme stavu, při němž se v automobilech zásadně sníží množství ovládacích prvků i displejů a zůstane jen minimální počet tradičních tlačítek, což přinese nejen jednodušší ovládání, ale také úsporu hmotnosti a prostorových nároků.
Toto zařízení představuje další milník ve vývoji palubní elektroniky. Cílem je přejít od řady samostatných ovládacích jednotek k menšímu počtu výkonných počítačů. Příští generace palubní elektroniky společnosti Continental již bude mít všechny displeje spojené do jediné obrazovky.
Řidič si bude moci nastavit různé způsoby zobrazení, například pomocí gest přetáhne mapové podklady pro navigaci z displeje před spolujezdcem blíže k sobě a umístí je podle svých preferencí. V autonomním režimu jízdy se displeje napříč celým interiérem spojí a nabídnou služby a aplikace, které budou za normálních podmínek dostupné jen na straně spolujezdce.
Continental v současnosti vyvíjí zcela nový displej pro trojrozměrné zobrazení obsahu, založený na technologii tzv. přirozené 3D projekce Lightfield od společnosti Leia Inc. z kalifornského Silicon Valley. Zásluhou toho si zážitek ze 3D zobrazení budou moci dopřát cestující na předních i zadních sedadlech, navíc nejen bez speciálních brýlí, ale také bez nutnosti instalace kamer, které sledují pohyb hlav cestujících. Tento zcela revoluční systém přirozeného trojrozměrného zobrazení na displeji Natural 3D šetří nejen náklady, ale také hmotnost a místo. Navíc otevírá zcela nové možnosti digitálních služeb v datově propojených automobilech – od video rozhovorů a konferencí přes online nákupy až po hry s rozšířenou realitou a 3D filmy.
Ochrana chodců v dopravním provozu se neustále zlepšuje! Brzy už nikoho nepřejedete
Nový systém se nespoléhá na tvorbu dvou obrazů pomocí paralaxové bariéry, jak je popsáno výše, ale na patentovanou technologii difrakčního podsvícení světelného pole (DLB – Diffractive Lightfield Backlighting) společnosti Leia. Nový panel obsahuje světlovody s difrakční mřížkou a nanostrukturami, vytvářejícími velmi přesnou difrakci světla ještě před dopadem na obrazovku, čímž dokáží vytvořit přirozeně vypadající 3D efekt. Continental v současnosti pracuje na využití této technologie v automobilech. Předpokládané zahájení výroby má proběhnout v roce 2022.
Leave a reply