Vrtulník Bell 505 úspěšně dokončil první let na výhradně udržitelné palivo SAF (100 % Sustainable Aviation Fuel), a stal se tak vůbec prvním jednomotorovým vrtulníkem, který létá na 100 % SAF. Na uskutečnění testovacího letu společnost Bell spolupracovala se svými partnery – Safran Helicopter Engines, Neste, GKN Aerospace a Virent Inc.
„Jedná se o monumentální úspěch a významný krok vpřed v oblasti udržitelnosti a dekarbonizace rotorových strojů,“ sdělil Michael Thacker, výkonný viceprezident divize Commercial Business společnosti Bell a pokračoval: „Ukázka letových schopností jednomotorového stroje poháněného výhradně udržitelným palivem jasně demonstruje náš závazek využívat alternativní paliva a zlepšovat udržitelnost v letovém provozu.“
Valentin Safir, výkonný viceprezident pro programy v Safran Helicopter Engines, uvedl: „Udržitelné letecké palivo je jedním z klíčových pilířů naší strategie dekarbonizace celého odvětví. Naše motory jsou v současnosti certifikovány pro provoz s až 50% podílem SAF a naším cílem je, abychom v blízké budoucnosti v příštích letech certifikovali použití 100 % obnovitelného paliva, což povede k významnému – až 80% – snížení emisí uhlíku během životního cyklu.“
Společnost Bell při realizaci tohoto letu spolupracovala s firmou Safran Helicopter Engines, výrobcem motoru Arrius 2R pro Bell 505, s firmou GKN Aerospace, dodavatelem komponentů palivového systému, s firmou Neste, dodavatelem udržitelného leteckého paliva, a se společností Virent Inc., dceřinou společností Marathon Petroleum Corp., vyrábějící obnovitelná paliva a chemikálie. Společnosti Safran Helicopter Engines a GKN Aerospace provedly důkladné testování motoru a součástí palivového systému.
V rámci tohoto projektu firmy Neste a Virent spolupracovaly na míchání, testování a dodávkách trvale udržitelného leteckého paliva jako 100 % obnovitelného. SAF, vyráběný zejména z odpadních produktů jako je například použitý kuchyňský olej, nebo z biomasy, se obvykle musí míchat s ropnými činidly a aromatickými ropnými složkami, tak aby odpovídal současným specifikacím a normám leteckého paliva.
Virent vyrábí aromatickou složku na bázi obnovitelných rostlinných cukrů, kterou přidal do čistého SAF společnosti Neste. Tímto krokem se eliminovala potřeba mísit SAF s ropným palivem. SAF, který Neste a Virent dodaly pro zkušební let Bell 505 je tedy 100% náhradou leteckého paliva na bázi ropy a nevyžaduje žádné úpravy motoru.
V současné době vlastní výcviková flotila a předváděcí stroje společnosti Bell při svém provozu používají SAF. Společnost se svými zákazníky diskutuje o možnosti zavedení tohoto typu paliva a vlastním výzkumném středisku Bell 505 s motory Safran Helicopter Engines pečlivě sleduje testování udržitelného leteckého paliva. Právě uskutečněný let podpořil cíl společnosti Textron dosáhnout udržitelné uhlíkové stopy do roku 2025, jež spočívá ve snížení emisí skleníkových plynů v celém podniku o 20 %, a další iniciativy v oblasti obnovitelných zdrojů.
Stroj 505 v sobě kombinuje nejmodernější avioniku a technologii řízení motoru s velkou otevřenou kabinou. Plně integrovaná sada avioniky Garmin G1000H NXi a dvoukanálový motor Safran Arrius 2R řízený systémem FADEC poskytují pilotům všech úrovní dovedností maximální přehled o situaci a snižují jejich pracovní zátěž. Díky univerzální kabině a vynikajícímu výkonu patří stroj Bell 505 k nejoblíbenějším vrtulníkům ve své kategorii mezi uživateli z řad jak soukromých majitelů, tak bezpečnostních složek a výcvikových organizací.
Leave a reply