„Až vyrostu, budu pilotem!“ Tuto větu vysloví v dětství většina kluků, jenže jen málokterému se to povede. Na své dětské přání si tak muži vzpomenou ve chvílích, kdy se z nich stanou otcové a od svých synů uslyší stejnou větu. Pousmějí se, což je však vzápětí přejde, neboť synek začne chrlit otázky, na které neznají odpovědi. Vypadat před svým dítětem jako datel ale rozhodně nechtějí. Takže, tady jsou odpovědi!
Stalo se to i vám? A co vašeho syna nejvíc zajímalo? Tady je malý přehled toho, co se vám může hodit, než se vaši potomci zorientují a zjistí, že mnohé odpovědi najdou na internetu. Do té doby se můžete cítit jako king, protože vy, vy to prostě víte!
První a základní otázka: Jak se stát pilotem?
Není to nic jednoduchého, ani levného. Prvním předpokladem je nefalšovaný zápal pro létání. Každá získaná vědomost se později hodí.
Základem je úplné středoškolské vzdělání s maturitou, dobrý zdravotní stav a perfektní angličtina, která je pro pilota dopravního letadla nezbytná (úroveň znalosti je hodnocena podle speciální šestistupňové hodnotící stupnice, kde šestka znamená nejvyšší znalost na úrovni rodilého mluvčího).
Poté na řadu přichází výběr letecké školy. Tou největší v České republice je Flying Academy, která na základnách v Praze a Brně pořádá v předem určených termínech Dny otevřených dveří, kde se dozvíte naprosto vše o tom, jak se stát profesionálním pilotem. Protože pro člověka, který se rozhodne pro toto atraktivní povolání, až na výjimky představuje letecký výcvik finanční vydání ve výši, za kterou je možné pořídit si malý byt, bude zajímavou informací, že podobně, jako lze získat hypotéku na dům, také pro letecký výcvik lze využít zvýhodněných produktů, které nabízejí vybrané banky.
A pak přijdou na řadu záludnosti tipu:
…jak to, že se letadlo udrží ve vzduchu a nespadne, když je tak velké a těžké?
Je to docela jednoduché. Letadlo letí, protože ho nadnáší vzduch. Ten proudí rychleji kolem horní strany jeho křídla a pomaleji kolem jeho plošší strany. Tím vzniká vztlak. Křídlo jako kdyby se vznášelo na polštáři naplněném vysokým tlakem, a letadlo si pohodlně letí.
…proč letadla malují bílé čáry na obloze?
Ty bílé čáry jsou pára. Jsou to vlastně vlhké výfukové plyny, kondenzační páry, které tam nahoře kapalní a mění se na ledové krystalky. Je to podobné, jako když se člověku kouří v zimě od nosu a od úst.… Takže, prosím vás, žádné chemtrails, jo?
…kolik váží letadlo?
Důležitější, než kolik váží prázdné letadlo je jeho maximální vzletová hmotnost. To je součet toho, co váží prázdné letadlo s palivem, provozními náplněmi, posádkou, nákladem. Například maximální vzletová hmotnost letadla Boeing 737, kterým u nás lidé nejčastěji létají třeba na dovolenou, se pohybuje kolem 77 000 kilogramů. To u takového Airbusu A380, největšího dopravního letadla současnosti, které má rovnou dvě patra a čtyři motory, je to více než 500 tun!
…a co zvířátka? Mají svojí sedačku?
Pro zvířátka je vyhrazené místo v nákladovém prostoru pod hlavní palubou. Stejně, jako kabina letadla pro lidi, i prostor pro zvířátka je přetlakován a vytápěn, takže tam mají své pohodlí a nestrádají. Výjimkou jsou malí pejskové, kteří mohou cestovat ve speciální přepravce na hlavní palubě spolu se svými páníčky.
Revoluce v dopravě? Boeing bude vyrábět létající auta!
Menší děti mají rády strašidelné příběhy a tak není nouze ani o otázky s vidinou katastrofy.
… co se stane, když někdo tam nahoře náhodou otevře dveře?
Obavy nejsou na místě. Dveře letadla se totiž za letu otevřít nedají a neotevřel by je ani ten největší silák, kterého si jen lze představit. Brání tomu totiž přetlak v kabině. Je to jako třeba se špuntem ve vaně. Dokud je v ní voda, špunt nejde snadno vytáhnout.
…a co když do letadla uhodí blesk?
To se klidně může stát, ale ani tady není prostor pro strach. Konstrukce letadla s tím počítá a je tomu uzpůsobena. Kabinu chrání plášť z hliníku, a protože má dobrou vodivost, hravě si poradí, odvede elektřinu pryč a cestující ani nemusejí poznat, že letadlo zasáhl blesk.
Nečtěte před odletem na dovolenou! Tohle jsou tři nejděsivější letecké katastrofy
Pokud to váš potomek bude se svým snem myslet vážně, čeká ho bezesporu zajímavé povolání, které mu umožní poznávat svět nejen z výšky. Po dlouhých letech posádka totiž v cílové destinaci chvíli zůstává a má tak prostor i na poznání historie a kultury dané země.
Petr
30. 8. 2022 - 14:19Já jsem jako malý také chtěl být pilotem, ale velmi rychle jsem si tento typ oboru a práce rozmyslel poté, co jsem zjistil, kolik třeba stojí pilotní výcvik. Dnes už dělám v IT oboru a to mě velmi naplňuje. Dokonce i ty základní potřeby pro děti jako jsou dětské školní potřeby mně nepřijdou tak drahé jako ostatním rodinám.