Jen málokteré značce se dostalo tak nadšeného přijetí a zároveň i výsměchu od fanoušků jako sci-fi sáze od Bioware. Je to už více než 11 let, co Mass Effect 28. května 2008 vyšel na PC.
Série Mass Effect tak trochu trpí typickým neduhem revolučních her – její nápady byly svěží, pro správnou a zábavnou aplikaci si však bylo potřeba počkat až na druhý díl. Mass Effect 2 je obecně považován za nejlepší díl trilogie (jiné díly pomineme), byla to však už jednička, která jako první přišla s později vylepšenou formulkou. První díl má tak stále veskrze inspirativní náboj.
Je toho hodně, co Mass Effect přinesl. Novátorské pojetí RPG žánru, nový standard v dialozích, vypilovanou grafiku a prezentaci i zajímavý sci-fi svět.
U každého z daných bodů by se dalo zmínit i nějaké „ale“, ale to z úcty k veteránům nechme stranou. To hlavní, co tohle všechno spojovalo, byl obrovský vesmír otevřený k průzkumu a vynikající příběh.
Další dva díly nabídly vypilovanější vyprávění či souboje, jenže první Mass Effect si dodnes udržuje náskok ve své pomyslné virtuální realitě. Vývojáři z Bioware v první řadě vytvořili lokace, které působily více jako obytné prostory fiktivních postaviček než jako herní levely. V druhém a zejména třetím díle jste vždy věděli, že vcházíte do arény, kde vás přepadne parta nepřátel. V prvním díle ale hra podobné triky nepoužívala. Mass Effect díky tomu lépe simuloval pocit, že hrajete ve fiktivním světě, nikoliv jen v levelech videohry.
Nejlepší zombie hry všech dob: Která vás bavila nejvíc?
Ruku v ruce s tím šlo i namixování zápletky a kulis zdejšího světa. Jasně, Mass Effecty si hodně vypůjčily z KOTORů (Star Wars: Knights of the Old Republic), dílem okopírovaly obecné zasazení Star Wars, dílem i Star Trek, popřípadě sáhly po kouscích Battlestar Galacticy. Ano, svět Mass Effectu připomíná nejznámější příběh o kulinářském experimentování pejska a kočičky.
Celé tohle iterování sci-fi klišé však paradoxně vyspravilo někdejší problémy mnoha jiných značek. Tak jako Mass Effect 2 opravil gameplay jedničky, jednička opravila světy svých inspirací.
Měli jsme tu souboje a vesmír připomínající Star Wars, ale bez jejich naivity. Měli jsme tu lodě a futuristickou vizi lidstva připomínající Star Trek, ale bez jeho pyžamové estetiky. Pokud Mass Effect platí za „nejlepší KOTOR“, platí i za „nejlepší Star Trek hru“. A podobných příměrů k jiným sci-fi světům by se dalo najít i víc.
V součtu tak měl hráč v prvním Mass Effectu pocit, že prochází čímsi důvěrně známým, ale přesto svým způsobem svěžím. Pokračování tohle nezvládla, aspoň ne ve stejné míře, až nakonec začala vytvářet vlastní dějové boty a logické díry.
Čistokrevný příběh hrdiny, totiž velitele Sheparda, byl možná prolezlý klišé. Právě proto ale tak dobře fungoval.
Jak série pokračovala dále, není asi třeba připomínat. Obecně nejuznávanější dvojka, závěrečná trojka (kontroverzní pro své finále) a pak… Andromeda. Vzhledem k současnému stavu uvnitř Bioware je dnes otázkou, zdali se do světa Mass Effectu ještě někdy vrátíme – a stejně tak je otázkou, zdali je to při současném vedení vůbec žádoucí.
Špatná zpráva: Pokud si pamatujete tyto hry, jste už vážně staří!
Ještě pár měsíců nazpět bych se vsadil, že nějaký pátý díl série je nevyhnutelný. Původní trilogie (především třetí díl) vydělala solidní sumy peněz a prokázala i potenciál pro on-line hraní. Bylo by překvapivé, kdyby se EA rozhodlo vše zazdít. Teď už si ale nejsem tak jistý.
Zasazení by přitom nemuselo být zásadně novátorské. Hlavní devíza Mass Effectu, jeho svět, by neměla být opuštěna ve prospěch nové galaxie – stačilo by v duchu Star Treku: Nové generace nabídnout původní galaxii Mass Effectu posunutou o milénium po původní trilogii (třeba i vrátit zpět postavy z Andromedy), kdy je už v zásadě jedno, jak hráči trojku nakonec dokončili.
Podobný přístup vyzkoušel i poslední Deus Ex, aniž by se z toho fanouškům splašila kladiva. To hlavní – fascinující svět přímo volající po prozkoumání – by tu zůstalo. A pokud by se podobně vyladila i hratelnost, výsledek by mohl být znovu perfektní.
Jak již ale padlo, je otázkou, zdali se Bioware po posledních dvou (třech?) provarech dovede oklepat a napravit svou reputaci. A zdali po něčem takovém ve vedoucích pozicích (hlavně v EA) vůbec bude poptávka. Jisté je, že pro podobnou záchrannou operaci nelze zvolit lepší značku než Mass Effect. Zrovna tak je ale reálný i druhý scénář, v němž bude Bioware následovat kroky Maxisu, Westwoodu a dalších padlých studií.
RECENZE: Postapokalyptický The Division 2 nastavuje nový žánrový standard
Byl by to jistě smutný konec. Tím spíš je ale fascinující, čeho 11 let nazpět první Mass Effect vlastně dosáhl.
Leave a reply