Menu

Co je nového?

Češi kvůli inflaci šetří, častěji nakupují ve slevách a omezují větší investice

Shares
Foto: Pexels

Lidé v reakci na zvyšování cen omezují výdaje a hledají cesty, jak ušetřit. Stále více domácností vyhledává nákupy ve slevových akcích. Až 42 % z nich plánuje v příštích měsících nakupovat zlevněné zboží častěji než dosud. Nejvíc Češi šetří na velkých investicích, jako jsou nákup auta či renovace bytu, nejméně naopak na výrobcích péče o zdraví.

reklama

V důsledku vysoké inflace a rostoucích cen se dále zvyšuje tradičně poměrně vysoká citlivost tuzemských spotřebitelů na nabídky zboží ve slevách. 42 % Čechů plánuje v příštích měsících nakupovat zboží ve slevových akcích více než dosud. Téměř polovina (48 %) domácností chce cenové akce využívat stejně jako doposud. Jen necelá desetina se pak vyjádřila, že bude zlevněné zboží nakupovat méně nebo vůbec. Vyplývá to z výzkumu Focus Research zkoumajícího spotřebitelské a environmentální chování českých domácností. Sběr dat proběhl v prosinci 2022 na vzorku 1129 respondentů. 

Častější vyhledávání cenových akcích souvisí s aktuální finanční situací domácností a jejich schopností pokrýt své výdaje v tomto a následujícím období. Vůli nakupovat v cenových akcích tak projevují především lidé z domácností s napjatými rozpočty.

Více plánuje zlevněné zboží vyhledávat až 60 % z nich. Domácnosti, jejichž schopnosti vyjít s rodinným rozpočtem se zdražování dotklo jen málo, většinou plánují využívat cenové akce stejně jako doposud. Víc si bude slev všímat jen okolo třetiny z nich.

reklama

Nakupování potravin

„Češi vždy velmi dobře slyšeli na slevy a současná ekonomická situace to jen umocnila. Zlevněného zboží si všímají opravdu více než dříve a mnohdy s nákupy vybraných produktů čekají na větší slevové akce, jako byl například Black Friday nebo tradiční povánoční slevy, kde je mohou získat levněji,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí Datartu.


Domácnosti šetří, kde se dá

Podle výzkumu budou Češi hledat úspory ve většině oblastí. Nejčastěji si rozmyslí větší investice (73 %), jako jsou renovace bytu či nákup automobilu. Stejně jako doposud za ně chce v příštích měsících utrácet jen pětina domácností.

Lidé plánují výrazně omezit i útraty za návštěvy restaurací (73 %) nebo cestování (67 %). Nejméně naopak hodlají snižovat výdaje za výrobky péče o zdraví. Stejně jako doposud za ně bude utrácet více než polovina (52 %) domácností.

Druhou kategorií, na které plánují domácnosti šetřit nejméně, jsou volnočasové aktivity dětí. I přes to však tyto výdaje alespoň částečně omezí až 55 % domácností.

reklama

Rodina s dětmi

Současná situace ovlivňuje i na oblast elektroniky. Ve srovnání s ostatními segmenty však není dopad až tak citelný. Lidé si více rozmýšlí dlouhodobě plánované nákupy elektrospotřebičů. Zrealizuje je 61 % domácností. Téměř dvě pětiny (39 %) domácností, které v uplynulých měsících nákup plánovaly, od něj nakonec upustily. Nejméně své plány mění domácnosti s vyššími příjmy, které jsou schopny hospodařit bez výraznějších omezení.

Nejčastěji koupi odkládají zejména lidé, kteří měli v posledních měsících problém vyjít se svými příjmy a ti, kteří v následujícím období očekávají další zhoršení situace. Jedná se především o skupiny, které růst cen ohrožuje nejvíce, tedy seniory a domácnosti s příjmy do 30 tisíc korun. 

„Určitou proměnu zákaznického chování určitě pozorujeme. Lidé si každý nákup důkladněji rozmýšlí a výběrem toho správného spotřebiče stráví mnohem více času. Stále častěji také hraje v jejich rozhodování důležitou roli energetická náročnost nakupované elektroniky. Zejména pak v případě větších a dražších spotřebičů, tzv. bílé techniky. Vhodnou obměnou zařízení, jako jsou staré lednice či pračky, mohou domácnosti dlouhodobě ušetřit výrazné částky. Doporučujeme proto, aby si lidé zkontrolovali spotřebu svých starých spotřebičů a spočítali si, zda se jim nákup nového úsporného zařízení nakonec nevyplatí více než další provoz starého,“ upozorňuje Olga Dolínková.


Comments (5)

  • Eliška

    24. 9. 2023 - 19:01

    My už ve slevách nekupujeme, zvykli jsme si totiž na to že jakmile máme více peněz tak se na takové věci ani nemusíme soustředit. Hodně nám to vlastně zjednodušilo život. Raději se soustředím jak vydělat než jestli stojí máslo třicet nebo 45.

    Reply
    • Vlasta

      26. 9. 2023 - 20:38

      Tak to máte dobré, asi i dobře nastavené finanční hodnoty pokud se nepletu? Mě by teda ale zajímalo jak jste na to vlastně dosáhli .Protože já třeba řeším tu klasiku jako je hypotéka. Jak s tím ale naložit?

      Reply
      • Eliška

        26. 9. 2023 - 20:39

        No hlavně musíte někdy začít investovat, o tom to na začátku opravdu je a nebát se toho. Prostě o něco přijdete, něco vám vydělá, ale hlavně se toho nebojte. Je dobré znát své příjmy a zbytek investovat.

        Reply
        • Vlasta

          26. 9. 2023 - 20:40

          Když tohle je právě přesně to že já nevím jak začít a taky kde se na to mám ptát. Mám jít do banky? Nebo si koupit ty kryptoměny v automatech? Nebo mi něco poradíte?

          Reply
          • Eliška

            26. 9. 2023 - 20:40

            Tak hele můj manžel nedávno přišel s tím že na webu http://www.julu. cz/investment-offer/ se mám jít podívat na ty investice do půjček. Údajně tam investuje svoje soukromé peníze a mně se to moc líbí. Nikdy bych nechtěla aby mně říkal kolik tam má, každý máme své soukromí.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru