Kupujete si svoje první řidičské auto? Je pro vás nejdůležitějším faktorem výkon, zrychlení a čas na okruhu? Myslíte si, že řazení je součástí procesu? Hledáte zážitky? Jste po amputaci levé nohy?
Ne, nesmějte se, toto je vážné téma! Automat nebo manuál? Jednoduchá otázka, na kterou je nesmírně těžká odpověď. Ještě před pár lety byly automaty těžkopádné a pomalé, a kromě toho, že spolehlivě dusily výkon motor, tak zvyšovaly jeho spotřebu. Jenže časy se mění. Dvojspojkové převodovky přepsaly dějiny, ale i ty klasické se změnily.
A dávno už neplatí, že automat patří jen do luxusní limuzíny, čím dál častěji si je lidé kupují i do běžných aut.
A u sporťáků? V dnešní době je to už tak, že automatická převodovka řadí rychleji a spolehlivěji než bežný řidič, takže drtivá většina sportovních aut je s automatem a rychlosti může řadit jen pádly pod volantem v takzvaném manuálním režimu. Tohle jsou největší výhody a nevýhody obou řešení:
Manuální převodovka
+
Každý zapálený řidiči vám bude vyprávět o tom, že „kvedlání“ s pákou manuální převodovky a práce se spojkou neodmyslitelně patří k jízdě jako takové a podobně jako třeba samotné řízení jasno odděluje zrno od plev.
Pravda je taková, že s manuální převodovkou opravdu můžete využít potenciál motoru do maxima, a že záleží jen na vás, jestli motor necháte v omezovači jen proto, že budete o vteřinu později stejně brzdit a museli byste stejně zase podřadit, nebo že můžete spojku využít třeba při driftování.
Na řidičských silnicích si můžete s manuálem vyhrát, přeřadíte si dopředu, nebo naopak až na poslední chvíli, zkrátka neustále víte na čem jste, jste zodpovědní sami za sebe.
Manuální převodovka je taky méně komplikovaná, lehčí a levnější na údržbu.
–
Sebelepší řidič nedokáže přeřadit tak rychle jako moderní automaty. Neustálá práce se spojkou je otravná při jízdě v provozu, zvlášť ve městě. Pokuď jste řidičské kopyto, může se vám stát, že špatně zařadíte a přetočíte motor.
Tip: Automatické převodovky jsou typické zejména pro USA, kde je naleznete v 90 % všech aut. Pokud máte vůz z USA a potřebujete u něj provést servisní zásah, zkuste autoservis Autoindividual. Zakládají si na tom, že se snaží komponenty opravovat a nikoliv pouze vyměňovat za nový a často drahý díl, jak se někdy může stávat u autorizovaných servisů.
Automatická převodovka
+
O tom, že je to pohodlnější řešení, asi netřeba pochybovat. Výhody automatu oceníte ve městě i na dálnici, při nudném dojíždění do práce nebo při prostém předjíždění, kdy stačí jen šlápnout na plyn a elektronika se postará o všechno ostatní.
Moderní automatické převodovky řadí téměř neznatelně při pohodlné a klidné jízdě, v plné zátěži pak změní rychlost bleskurychle, bez otravného škubnutí.
Při podřazování automatické meziplyny pak brání zablokování kol. Většina automatických převodovek má i manuální režim, kdy řadíte pádly pod volantem, tlačítky nebo pákou samotnou. Elektronika eliminuje takové věci abyste přetočili motor, nebo naopak brání jeho podtočení.
–
Automatická převodovka je komplikované řešení a vyžaduje řádné servisní zacházení. Automobilky se nás sice snaží přesvědčit, že se v nich nemusí (skoro) měnit olej, ale to není pravda. Případné poškození je vždy výrazně dražší na opravu. Diskutabilní je životnost nejen samotné převodovky, ale i spojkového obložení.
jaroslav
5. 1. 2023 - 17:42mám automat 2011 ford mondeo 2.2 147 kw, má najeto 150tisíc, olej měněn jen jednou bez proplachu a jede dobře, nestěžuji si,nemám žádný problém,problém je, když se rozhodujete olej měnit,.. proplach nebo raději bez,ten kdo radí a hlavně servis z proplachem, jak to,že pak mají stížnosti, o poruše,naopak znám taxikáře,v automatu mění olej bez proplachu a jed to v pohodě dál,takže?? kde je pravda a nebude přece jen na tom něco,že proplach a stroj může poníčit něco??