Britská společnost Supacat patří s vozidlem HMT400 mezi nejinovativnější výrobce bojových vozidel na světě. Právě s ním se také řadí k vážným zájemcům o účast v očekávaném výběrovém řízení na obnovy flotily bojových kolových vozidel ozbrojených sil České republiky. Platforma HMT400 posouvá hranice provozní všestrannosti a flexibility na novou úroveň, zároveň nabízí moderní řešení v podobě hybridního systému elektrického pohonu vozidla.
Model HMT400 je nasazen ve výbavě britské ozbrojených sil, které mu přezdívají „Jackal“ a nemohou si jej vynachválit. Aby posílilo své operační schopnosti, uzavřelo britské ministerstvo obrany smlouvy na navržení a výrobu hybridních systémů elektrického pohonu pro různé druhy vozidel, které má ve výstroji, včetně platformy HMT400.
Řešení elektrického pohonu pro HMT400 má přinést celou řadu provozních výhod. Hybridní pohon umožní tichou jízdu i vylepšené funkce, jako jsou bezhlučná manévrovatelnost a zvýšená schopnost utajeného hlídkování pro speciální operace.
Palubní elektrický pohon umožní využívat nejmodernější technologie, další systémové upgrady a poskytne energii využitelnou pro další systémy vozidla, které jsou vysoce náročné na výkon. Zavedení hybridního pohonného systému rovněž hraje důležitou roli v rámci snižování závislosti na fosilních palivech a zvyšování dlouhodobé energetické udržitelnosti armád.
Supacat projekt vojenských vozidel s elektrickým pohonem rozvíjí dlouhodobě. V roce 2003 společnost představila původní návrh Supacat Ghost. Podobná práce s konceptem hybridního pohonu tvoří pouze jednu část jejích aktivit a potažmo důrazu, který Supacat klade na technické inovace poskytující mimořádně účinná řešení pro vojáky v první linii.
„Příprava hybridního systému elektrického pohonu pro HMT400, která probíhá ve spolupráci s různými partnerskými organizacemi, je fascinujícím příkladem směru, jakým se ubírá současný vývoj bojových vozidel. Pomáhá nám udělat z našeho ‚Jackala‘ vozidlo budoucnosti,“ říká Phil Applegarth, ředitel společnosti Supacat.
„Vyhrajeme-li výběrové řízení na dodávku lehkých útočných vozidel pro Českou republiku, hodláme zde budovat dlouhodobá, silná a vzájemně výhodná průmyslová a inovační partnerství. Naše nedávná týmová dohoda se společností LPP jasně ukazuje náš záměr a snahu vytvořit hustou síť místních partnerů, abychom zajistili nejlepší možná řešení pro české ozbrojené síly,“ dodává Phil Applegarth.
Generál Miroslav Žižka, ředitel strategických projektů systémového integrátora LPP, potvrzuje zájem tuzemských partnerů o řešení v oblasti hybridních pohonů.
„Hybridní elektrický pohon je každopádně zajímavou možností nejen pro Velkou Británii, ale také pro nadcházející výběrové řízení na dodavatele vybavení pro výsadkáře v České republice. Takový systém by mohl poskytnout velmi zajímavé možnosti utajených operací nejen jim, ale kupříkladu i speciálním jednotkám. Jedná se o řešení, které výrazně pozitivně zjednoduší provozní logistiku,“ říká generál Žižka.
Na základě výsledků vyrobených prototypů a jejich nasazení hodlá britské ministerstvo obrany analyzovat provozní dopad nových technických schopností modelu HMT400. Pozitivní hodnocení by mohlo vést k dodání vylepšených verzí vozidla Supacat HMT400 do Velké Británie i po celém světě. Supacat do dnešního dne dodal celosvětově do provozu přes 1 000 vozidel.
Leave a reply