Na míru konfigurovaný M pohon všech kol pro nové BMW M3 Competition Sedan a BMW M4 Competition Coupé posunuje dynamiku, agilitu a preciznost na další úroveň. Uvedení na trh proběhne v červenci.
Jen několik měsíců poté, co se začalo prodávat nové BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé, rozšiřuje automobilka tuto modelovou řadu sportovních vozů prémiového segmentu střední třídy o další dvě varianty se systémem pohonu všech kol xDrive. Přesné rozdělování výkonu umožňuje BMW M3 Competition Sedan M xDrive a BMW M4 Competition Coupé M xDrive nabídnout nejvyšší možnou jízdní dynamiku.
Hnací sílu šestiválcového motoru o výkonu 375 kW (510 koní), který pohání nové modely, přenáší osmistupňová automatická převodovka M Steptronic s funkcí Drivelogic. M pohon všech kol ji dále podle potřeby rozděluje mezi přední a zadní nápravu s cílem za všech okolností zlepšit agilitu, směrovou stabilitu, trakci a okruhově orientovanou jízdní dynamiku vozu.
Řidič tak může zažít opojnou interpretaci typické M jízdní dynamiky, která se kromě jiného projeví ještě rychlejší akcelerací. Prodej BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive a BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive bude zahájen v červenci tohoto roku.
Pohon M xDrive a aktivní diferenciál
Pohon M xDrive se speciálně naladěným přenosem výkonu je k dispozici již v mnoha vysokovýkonných modelech bavorské automobilky, v případě modelů BMW M3/M4 je alternativou ke klasickému pohonu zadních kol, která při jízdě zaručeně dokáže vyvolat nadšení. Pohon všech kol spolupracuje se zadním aktivním M diferenciálem, který je aktivním prvkem cíleně měnícím rozdělení točivého momentu mezi zadní kola.
Systém je navržen tak, aby dokázal přenést hnací sílu na vozovku bez její ztráty v podobě prokluzu zejména při vyloženě dynamické jízdě nebo pokud se některé z kol potýká s menší přilnavostí.
Systém pohonu M xDrive a aktivní M diferenciál, integrované do jednoho celku s protiprokluzovým systémem, jsou s ostatními systémy vozu propojeny stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) s cílem zajistit precizně vyváženou spolupráci všech systémů v konkrétní jízdní situaci. Jednoznačným cílem systému je nabídnout mimořádně dynamický jízdní zážitek, který kombinuje dobře známý M pocit z jízdy s výrazně lepší trakcí a směrovou stabilitou.
Systém M xDrive zcela plynule a variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky umístěné v rozvodovce. Mazání vícelamelové spojky bylo navrženo tak, aby mechanismus rozdělování hnací síly fungoval účinně i při mimořádně dynamické jízdě. Hnací sílu k přednímu a zadnímu diferenciálu přivádějí speciálně pro BMW M3 Competition Sedan M xDrive a BMW M4 Competition Coupé M xDrive vyvinuté spojovací hřídele. Poloosy přenášející sílu motoru z diferenciálů na kola jsou taktéž navržené přímo na míru těmto vysokovýkonným sportovním modelům.
Systém pohonu všech kol klasickým M způsobem upřednostňuje kola zadní nápravy. Za normálních okolností je hnací síla směrována na zadní nápravy, přičemž přední se do hry vloží pouze v případě, že zadní kola již nejsou schopna přenášet výkon na vozovku.
Rozvodovka je vybavena na míru naprogramovanou řídicí jednotkou a integrovaným systémem kontroly trakce. Může tak výjimečně rychle vyrovnávat rozdíly v rychlosti otáčení mezi předními a zadními koly, aniž by bylo nutné aktivovat systém DSC. Výsledkem je dále vylepšená dynamika pohonu všech kol, jehož hlavním účinkem je další posílení neochvějného pocitu z jízdy, kterým jsou M modely ve vysoce dynamických jízdních situacích, jako je průjezd zatáčkou v kontrolovaném přetáčivém smyku, proslulé.
Zlepšení trakce, řízení, agility a dynamiky, které přinesla kombinace pohonu M xDrive a aktivního M diferenciálu, se také promítlo do působivé akcelerace.
BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive a BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive potřebují ke zrychlení z klidu na 100 km/h pouhé 3,5 sekundy, což je o 0,4 sekundy méně než u jejich ekvivalentů s pohonem zadních kol.
Dynamický přenos výkonu na silnici probíhá prostřednictvím standardně dodávaných M kol z lehké slitiny s průměrem 19 palců vpředu a 20 palců vzadu. Kovaná kola v designu twin-spoke v černém provedení Jet Black používají pneumatiky o rozměru 275/35 R19 vpředu a 285/30 R20 vzadu. Na přání jsou k dispozici také speciálně navržené okruhové pneumatiky se stejným rozměrem.
Hlavní technické úpravy vylepšují výkonové charakteristiky
Technologii pohonu všech kol nového BMW M3 Competition Sedan a BMW M4 Competition Coupé doplňuje přepracovaná přední náprava s dvojicí oddělených spodních ramen a svislou pružicí vzpěrou, která se vyznačuje speciálně upravenou geometrií a přímo pro tento model navrženým převodem řízení. Tyto na míru navržené rozsáhlé úpravy systému pohonu všech kol zaručují, že jak stávající provedení s pohonem zadní nápravy, tak i jejich noví sourozenci s pohonem M xDrive vynikají svým charakteristickým, bez kompromisů v otázkách přesnosti navrženým M řízením. Modely s pohonem všech kol samozřejmě taktéž využívají speciálně upravený systém mazání, navržený pro extrémně dynamickou jízdu.
Tři režimy umožňují řidiči na míru přizpůsobený M pocit
M xDrive řidiči umožňuje přizpůsobit svoji charakteristiku jízdní situaci a individuálním preferencím jeho řidiče. Požadované nastavení lze vybrat přímo ve speciálním M menu pro nastavení jednotlivých systémů, k dispozici jsou tři různé režimy přenosu hnací síly.
Ve výchozím nastavení poskytuje systém pohonu všech kol maximální trakci a precizní ovladatelnost při zachování výrazného upřednostňování pohonu zadní nápravy. V režimu 4WD Sport putuje k zadním kolům více točivého momentu, a to i v extrémně dynamických jízdních situacích, výsledkem je ještě větší agilita.
Lineární nárůst bočního zrychlení, které je tak charakteristické pro M modely, nyní umožňuje provádět i v tomto nastavení řízené přetáčivé smyky. Řidiči mohou také systém DSC zcela vypnout a poté aktivovat režim 2WD, kdy se hnací síla přenáší pouze na zadní kola. Pokud je součástí výbavy volitelná M kontrola trakce, lze při vypnutém DSC upravit nastavení protiprokluzového systému v deseti stupních stejným způsobem jako u modelů s pohonem zadních kol. Tato forma přenosu síly bez jakéhokoliv zásahu regulačních systémů podvozku umožňuje zkušeným řidičům dopřávat si mimořádně ryzího zážitku z jízdy. Mohou je také své jízdní schopnosti zlepšovat pomocí volitelné funkce M Drift Analyzer.
Řidiči si mohou preferovaný režim nastavit a uložit společně s nastavením charakteristiky motoru, tlumičů, řízení, brzdového systému a dalších parametrů jako součást dvou individuálních konfigurací M1 a M2. Obě konfigurace lze poté kdykoliv okamžitě vyvolat stisknutím jednoho ze dvou M tlačítek na volantu.
Šest modelů s vlastním charakterem
Rozšířením nabídky o dva modely s pohonem všech kol nyní BMW nabízí pestrou škálu vysokovýkonných automobilů střední střídy. BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé svou kombinací manuální převodovky a pohonu zadních kol nabízejí oproti konkurenci unikátní konfiguraci. Hnací síla BMW M3 Competition Sedan a BMW M4 Competition Coupé rovněž směřuje pouze na zadní kola, v tomto případě prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic.
A k tomuto kvartetu se nyní připojuje nově příchozí BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive a BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive. To znamená, že nejnovější generace těchto modelů již zahrnuje celkem šest vozidel s odlišnými charaktery, z nichž každé přináší své vlastní pojetí vysoce výkonného sportovního automobilu nabízejícího neomezenou každodenní použitelnost. Zákazníci přitom dle slov výrobce již brzy dostanou další možnosti osobitého přístupu: v letošním roce do této modelové řady přibyde ještě BMW M4 Cabrio. Máme se na co těšit!
Leave a reply