Skupina HMG, která zahrnuje značky Kia, Hyundai a Genesis, odhalila koncept Tiger – Transforming Intelligent Ground Excursion Robot neboli transformující se inteligentní robot pro pozemní výpravy.
Jedná se o druhé vozidlo skupiny UMV (Utility Mobility Vehicle), které zajišťuje maximální mobilitu a současně prvním, které bylo navrženo jako bezposádkové.
Inteligentní robotické vozidlo pro pohyb po zemi se schopností ‚transformace‘ bylo navrženo za účelem přepravy nejrůznějšího užitečného nákladu v náročném terénu.
Vývoj vozidla Tiger zajišťuje společnost New Horizons Studio (součást skupiny HMG) se sídlem v kalifornském Mountain View. Uvedené studio bylo založeno koncem roku 2020 s cílem vyvíjet vozidla typu UMV s využitím špičkových poznatků výzkumu a inovací ze Silicon Valley i dalších inovačních center.
„Vozidla jako Tiger, stejně tak jako technologie, které za nimi stojí, jsou nástrojem schopným posouvat naše představy,“ uvedl šéf společnosti New Horizons Studio John Suh. „Neustále hledáme způsoby jak přehodnocovat konstrukci i vývoj vozidel a měnit parametry budoucnosti dopravy i mobility,“ dodává Suh.
Tiger díky svým mimořádným schopnostem dokáže fungovat jako mobilní platforma pro vědecký výzkum za extrémních podmínek v odlehlých částech světa.
Vozidlo postavené na modulární platformě používá propracovaný samohybný systém zahrnující končetiny i kola, směrové řízení v plném 360° rozsahu a celou řadu senzorů pro účely dálkového pozorování. Krom toho by mělo být schopno propojení s bezpilotními letouny, které mohou vozidlo plně nabít a dopravit do těžko přístupné lokality.
Díky velkému nákladovému prostoru uvnitř karoserie dokáže Tiger převézt potřebné zboží nebo například doručit balíčky první pomoci v nouzových situacích. Konstrukce Tigeru s končetinami i koly umožňuje vypořádat se s extrémními situacemi, kdy se však užitečný náklad nenaklání tolik jako v případě typického vozidla pro pozemní přepravu.
Tiger se po zatažení končetin rozjede jako klasické vozidlo s pohonem všech kol, kdy je zároveň pohyb díky otáčejícím se kolům nejefektivnější. Když však vozidlo uvízne v terénu nebo potřebuje překonat větší překážku, kterou by na kolech zdolalo jen obtížně nebo vůbec, využije své schopnosti chůze, aby se uvolnilo nebo snáze překonalo těžký terén. Podobnou schopnost jsme již mohli vidět u vůbec prvního konceptu UMV od HMG s označením Elevate, který byl vybaven pohyblivými končetinami a poprvé se představil na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019.
Další čtyřnohý-čtyřkolový ‚transformer‘ Tiger se podobá konceptu Elevate některými svými vlastnostmi vč. končetin a kol. Hlavní rozdíl mezi koncepty Elevate a Tigerem spočívá v tom, že první jmenovaný dokáže převážet cestující, zatímco druhý je bez posádky.
Koncepty Tiger a Elevate spojují technologii robotických končetin a kolového pohonu, což již umožňuje překonávat překážky, které by i těm nejschopnějším terénním vozidlům vystavily stopku.
První verze konceptu Tiger nese označení X-1 (X jako experimentální) a spojuje nejrůznější zkušenosti v oblasti technologií i konstrukce. Vedení projektu zajišťuje společnost New Horizons Studio ze skupiny HMG v úzké spolupráci s firmou Autodesk, která je předním dodavatelem softwarových nástrojů pro konstruktéry a návrháře.
„Úzká spolupráce s týmy na vozidlu Tiger X-1 s využitím moderních technologií, například generativního designu, jakožto i cíle posouvat hranice pevnosti při současném snížení hmotnosti pro účely dopravy – přesně to máme na mysli, když hovoříme o vytváření nových možností,“ uvedl Srinath Jonnalagadda, viceprezident pro obchodní strategie designu a výroby ze společnosti Autodesk. „Nové konstrukční, technické a výrobní metody podporované nástrojem Autodesk Fusion 360 pomáhají moderním spolupracujícím týmům rychleji a efektivněji dotáhnout projekt do fáze výroby,“ dodává.
Tiger X-1 spojuje schopnosti generativního designu od Autodesku se stále silnějším potenciálem výzkumu a vývoje Hyundai v oblasti mobility. Výsledkem spolupráce týmů je lehká a současně neuvěřitelně pevná konstrukce vč. končetin a některých součástí šasi vyrobených z uhlíkového kompozitu za použití technologie aditivního tisku.
New Horizons Studio ve spolupráci s externími odborníky na návrh konceptů z firmy Sundberg-Ferar vyvíjí Tiger pro účely doručování a vyzvedávání kritického užitečného nákladu v obtížném terénu. Díky těmto schopnostem je koncepční vozidlo ideálním prostředkem k vyhodnocování povrchu v celém rozsahu 360°, ať již se jedná o průzkum oblastí zasažených přírodní pohromou, zdolávání náročného terénu, či dokonce průzkum povrchu měsíce či jiné planety.
„Tým Sundberg-Ferar při vývoji Tigeru s firmou New Horizons Studio usiloval o vytvoření takového robota, který by co nejvíce využíval efektivního kolového pohybu i kloubových končetin čtyřnožce s potenciálem dostat se do odlehlejších míst,“ uvedl David Byron, manažer pro konstrukční a inovační strategie ze společnosti Sundberg-Ferar.
„Konstrukce Tigeru staví na modulární platformě, což umožňuje namontovat na šasi různé nástavby pro jedinečný způsob využití, jako je např. doručování nákladu nebo průzkum míst pro pobyt člověka nevhodných,“ dodává k projektu Byron.
Leave a reply