Pokud chcete nové logo, máte v podstatě tři možnosti, jak toho dosáhnout. Buďto si ho nakreslíte sami, případně ho necháte vytvořit třeba vaši neteř, protože moc pěkně kreslí. Nebo oslovíte grafika na volné noze. Třetí možností je oslovit studio nebo agenturu, které se specializuje na tvorbu značky.
Neteř vám nakreslí logo, které sice bude vypadat hezky a bude se vám líbit, ale nejspíš nebude plnit svůj účel, respektive nebude se ani dobře aplikovat nebo bude obtížné jej používat. „Naproti tomu samostatný designer bude řešit u loga spíše technické věci. Pokud chcete, aby logo plnilo vaše cíle a mělo smysl, svěřte jeho tvorbu specialistům na tvorbu značek. Tím se dostávám k tomu, co je klíčové stanovit, než se do tvorby pustíte,“ říká Jan Beneš, Art Director společnosti Beneš & Michl.
Logo není značka
Logo, stejně jako třeba design prodejny, polep firemního vozu nebo to, jak funguje vaše reklamační oddělení, je součástí vaší značky a zároveň kontaktní bod (tzv. touchpoint), kde se klienti s vaší značkou setkávají. Logo by mělo oslovit správnou cílovou skupinu a reflektovat smysl a hodnoty vaší značky.
Vnímání loga jako součást značky od neteře zkrátka nečekejte. Pokud ani grafik nebude dostatečně zkušený v tvorbě značky, tak ani u něj. O logu je potřeba přemýšlet v souvislostech a cíle, které má plnit do něj promítnout.
Má vaše značka působit na klienty luxusně, dostupně, vesele nebo lacině? Logo, stejně jako ostatní „touchpointy“, by tyto vlastnosti mělo reflektovat.
„Tvorba loga ale i vizuálního stylu je v našem podání přesný proces, kde se výsledek každé části porovnává s definovanými potřebami, které má vyjadřovat. Tou nejdůležitější částí tvorby je společný workshop s klientem, kde analyzujeme potřeby, připravujeme rešerše, prototypujeme a modelujeme řešení. Výsledkem je pak jasná specifikace, podle které přesně víme, co bude logo nebo vizuál obsahovat a jak jej budeme navrhovat,“ ilustruje Jan Beneš.
Na workshopu se postupuje podle základních principů design thinking. Tedy, v prvním kroku se definuje problém a ve druhém se následně hledá řešení, které se následně ověřuje. U tvorby loga nebo vizuálu se problém definuje jako potřeby klienta a jeho očekávání. Následně se hledá nejlepší řešení, které tyto cíle plní.
Na workshopu se analyzuje cílový obor, připravuje se rešerše konkurence, tvoří se persony a detailně se definuje cílová skupina. Stanovuje se způsob zpracování loga, jeho specifické vlastnosti, základní představa o motivu a barevnosti, tonalita komunikace, případně další vlastnosti.
Skicování
Skici jsou to, co se jako první klientovi prezentuje. Skic se prezentuje maximálně pět. Ne více, protože bychom ho zahltili a ztížili bychom mu rozhodování. Každý návrh navíc komentuje designér, který tak předá jeho hlavní myšlenku. Skici následně rozpracováváme v grafických programech. Zkouší se různé techniky zpracování a porovnává se dílčí zpracování s původním zápisem, aby výsledek stále plnil očekávané cíle. Vítězná varianta se finálně ladí i po technické stránce.
„Finálním výstupem jsou exporty a manuál loga, potažmo vizuálního stylu, který definuje kromě technických věcí i umístění loga, kodifikace barev, definice grafických prvků, stanovený postup pro další realizaci materiálů, způsob aplikace vizuálního stylu, ukázky použití a další upřesnění,“ říká Jan Beneš s tím, že díky manuálu pak můžete poslat logo do výroby, protože budou vědět, jak s ním mají pracovat.
Co je tedy na tvorbě loga či vizuálu nejdůležitější? Na začátku věnujte maximum sil a pozornosti pro stanovení cílů a očekávání, která má plnit. Jinak je to pro toho, kdo ho bude tvořit jen střílení od boku. Pokud nebude plnit vaše cíle, tak jen vyhodíte peníze oknem.
Leave a reply