Ferdinand Porsche má v automobilové historii hned několik zásadních prvenství. Vozy nesoucí jeho jméno patří k těm nejobdivovanějším na světě. Ne každý však ví o Porscheho českých kořenech.
Ty kořeny se nacházejí v severočeských Vratislavicích nad Nisou. Dnes je tam v Porscheho rodném domě expozice, kterou spravuje Škoda Muzeum. Expozice současně vykresluje zásadní momenty vývoje inženýrského a konstrukčního umění, jehož je životní dílo Ferdinanda Porscheho součástí.
Většina velkých článků o Ferdinandu Porschem začíná až na hranici jeho plnoletosti, kdy se vydal do Vídně, aby tam ve Spojených elektrických podnicích započal úspěšnou kariéru, jež ho dovedla až ke konstrukci prvních motorů a automobilů. Vznikl tam i prototyp, kterým ohromil návštěvníky pařížského autosalonu v roce 1900.
Byl to první vůz s pohonem všech kol a vlastně i první hybrid v automobilové historii. Tehdy už Porsche věděl, že jeho fascinace elektřinou a technikou obecně je jen schůdkem ke konstrukci automobilů.
Budoucnost se měří ve voltech
Porsche se narodil do německy mluvící rodiny ve Vratislavicích nad Nisou, resp. v Maffersdorfu, jak znělo německé jméno dnešní součásti Liberce. Jeho otec Anton Porsche měl úspěšnou klempířskou dílnu a o Ferdinandově posedlosti elektřinou nechtěl nic slyšet. Antonův první syn se zabil při nehodě v dílně, a tak bylo jasné, že Ferdinand živnost zdědí. Nic na tom nezměnilo ani to, že už v mládí si elekrifikoval brusle, když na ně připevnil malé žárovky a byl za hvězdu mezi dětmi prohánějícími se po zamrzlé Nise.
Dokonce ani elektrifikace Porscheho domku, který jako první ve vesnici nespoléhal na mihotavé světlo petrolejek, otce neobměkčila a Ferdinand musel do klempířského učení. Úspěšně ho absolvoval, ale potají chodil na přednášky na elektrotechnické škole a elektrifikoval i továrnu na koberce bratrů Ginzkeyových.
V osmnácti pak z rodného města odešel do Vídně, kde získal místo právě u tamních elektrických podniků. Začínal od nuly, ale potkal tu životní lásku, rodilou Vídeňanku Louise, a doplnil si vzdělání, když ve volných chvílích navštěvoval přednášky na vídeňské univerzitě.
Přelomovým okamžikem se stala zakázka firmy Lohner, která u elektrických podniků zadala výrobu elektromotoru pro svůj nový model. Porsche spolupracoval s Lohnerem tak úzce, že brzy dostal nabídku pracovního místa.
Právě zde Porsche vyvinul svůj unikátní pohon všech kol s elektromotorem skrytým v kolech automobilu. Porsche svou koncepcí slavil úspěch na Světové výstavě v Paříži a vozem Lohner-Porsche Semper Vivus (v překladu „Věčně živý“, kombinoval totiž elektromotory a akumulátory se spalovacím motorem, který sloužil jako generátor) později přivezl z Vídně do Vratislavic svou budoucí manželku, aby ji představil rodičům. Bylo to třicet let předtím, než se rozhodl postavit na vlastní nohy a založit automobilku Porsche.
Porsche byl konstruktér s velmi širokým záběrem a nekonvenčními nápady. I díky tomu byl ve 30. letech pověřen vývojem cenově dostupného, doslova lidového vozu (Volks-Wagen) pro široké masy. Z něj po válečných peripetiích vznikl legendární VW Brouk.
Unikát v rodném domě Ferdinanda Porscheho: Závodní speciál Porsche 919 Hybrid
Rodný dům Ferdinanda Porscheho je dnes v majetku automobilky Škoda, která ho zrekonstruovala podle původních plánů do podoby z roku 1875, kdy se v něm Ferdinand Porsche narodil.
Aktuálně je tak v rodném domě F. Porscheho expozice mapující vedle života slavného vratislavického rodáka i průmyslové milníky. Moderní výstava s multimediálními prvky je rozdělena do tří částí: inženýrské umění, mobilita a rodina.
Virtuální jízda historickou Prahou: Video, které vás vezme do minulosti
K vidění jsou vedle již zmiňovaného hybridního vozu Semper Vivus také první Porscheho vynálezy z mládí a rodinné vzpomínky. A právě to je ta autentická česká stopa, dokazující, že sny o bezkonkurenčních vozech se rodily už tady. Rozhodně doporučujeme navštívit!
Leave a reply